Staburags.lv ARHĪVS

Aizliedz muļķot lētticīgos

Guna Mikasenoka

2014. gada 1. jūlijs 08:52

253
Aizliedz muļķot lētticīgos

Laikraksta “Staburags” redakcijā bieži ir vērsušies pircēji, kuri nav apmierināti ar iegādātās preces kvalitāti, viņi jūtas pievilti, piemuļķoti, apkrāpti. Viņi parasti nezina, kur vēl vērsties, ja veikalā atsaka preci pieņemt atpakaļ un atdot naudu vai apmainīt pret citu preci. Parasti padomu lūdzam Patērētāju tiesību aizsardzības centram, bet darbojas arī Eiropas Patērētāju informēšanas centrs, par kuru daudzi nemaz nezina. Konsultāciju var lūgt arī tā pārstāvjiem.

Nule sākta Eiropas Komisijas kampaņa, kuras laikā pircēji ir aicināti uzzināt vairāk par savām tiesībām, iegādājoties preces internetā Latvijā un citās Eiropas Savienības (ES) valstīs. Mājaslapā www.ecclatvia.lv ikviens var par to izlasīt vairāk. Cerams, informācija nonāks arī līdz tiem cilvēkiem, kuri internetu nelieto. Angļu valodas zinātāji atbildes var meklēt arī interneta vietnē www.youreurope.eu.

Kampaņā paredzēts informēt par jaunajiem Eiropas Savienības patērētāju tiesību aizsardzības noteikumiem, kas nesen stājušies spēkā un aizliedz muļķot lētticīgus un neuzmanīgus pircējus. Kampaņas īstenotāji uzsver, ka vienoti noteikumi uzņēmumiem atvieglos tirdzniecību visā Eiropā un vieglāk orientēties būs arī pircējiem. Saraksts ir garš, un pat galveno noteikumu uzskaitījums aizņemtu daudz laika un vietas. Piemēram, jābūt labākai cenu pārredzamībai, noteikts ilgāks termiņš, kad var pārdomāt un atteikties no pirkuma internetā, nepamatojot atteikumu, un šajā laikā tirgotājiem ir jāatmaksā patērētājiem preces cena un ir jāatlīdzina piegādes izmaksas. Ieviestas ES mēroga atteikuma veidlapas pēc vienota parauga, lai atvieglotu un paātrinātu atteikšanos no līguma. Par kredītkaršu un tiešo tālruņa līniju izmantošanu nedrīkst iekasēt nekādu papildu maksu. Tīmekļa vietnēs turpmāk nedrīkstēs piedāvāt jau iepriekš atzīmētas izvēlnes, jābūt arī skaidri norādītam, kurš maksās par preču nosūtīšanu atpakaļ.

Aptauja liecina, ka lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju ir pārliecināti — strīdā ar pārdevēju par neapmierinošas preces piegādi neizdosies gūt sev labvēlīgu iznākumu, un viņi nemaz negrasās doties uz veikalu un tērēt laiku vai rakstīt pretenzijas internetveikalam. Daļa pārdevēju to tikai  gaida, viņi cer, ka pircēji samierināsies un viņus netraucēs, bet strīdus gadījumos pircējiem varēs iestāstīt savu “taisnību”. Tieši tādēļ tomēr vajag nekvalitatīvo preci nest atpakaļ uz veikalu, konsultēties ar pircēju tiesību aizstāvjiem, pašiem lasīt noteikumus un iedziļināties. Jo vairāk būs aktīvu cilvēku, kas zinās savas tiesības un problēmas gadījumā vērsīsies veikalā, nevis atmetīs ar roku, jo vairāk pārdevēji un firmu pārstāvji būs spiesti pircēju tiesības respektēt.