Staburags.lv ARHĪVS

Atslēgas aiznes balodis

Guna Mikasenoka

2014. gada 17. jūnijs 08:44

225
Atslēgas aiznes balodis

Esam pieraduši, ka ik gadu pirms Jāņiem  televīzijā varam vērot sižetus, kuros autovadītājus aicina nesēsties pie stūres dzērumā. Arī šogad Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD), Satiksmes ministrija un Valsts policija rīko šādu kampaņu, tikai ar citu nosaukumu — “Dusmīgs, toties dzīvs”.  Radi, draugi, kaimiņi, paziņas ir tie, kuri dzērājšoferus var atturēt no braukšanas reibumā, tā viņus un līdzcilvēkus pasargājot no traumām un pat nāves. 

Akcijā iesaistījušies arī populāri cilvēki — dziedātājs Lauris Reiniks dzērājšofera auto simboliski aplīmējis ar krāsainām bumbiņām, televīzijas dīva Ketija Šēnberga —  ar līmlenti, bet TV raidījumu vadītājs Renārs Zeltiņš to “paslēpis” armijas kamuflāžā. Šādi auto izvietoti vairākās vietās Rīgā. CSDD mājaslapā un televīzijā rādītajās reklāmās redzēto gan var uztvert kā vardarbību — dzērāju ar līmlentu piesien pie krēsla, sieviete vēlmi braukt apklusina ar pannu, bet kādā citā klipā auto atslēga ir piestiprināta balodim, kurš aizlido. Kādā plakātā ar auklu sasietas rokas. Nez ko par šādu rīcību teiktu tiesībsargājošās instances? Vai dzērājs varētu pamosties, sēžot krēslā? Viņš jau sen būtu nogāzies. CSDD pārstāve Agnese Korbe gan skaidro — iepirkumā uzvarēja tieši šo klipu autori, un cilvēku uzmanību kaut kādā veidā ir jāpiesaista, šoreiz tas darīts ar humoru, nevis rādot letālu iznākumu un asinis.

Svētku dienās pastiprināti strādās ceļu policija. Statistika liecina, ka šādām kampaņām pirms Jāņiem ir nozīme — daudzi labāk izvēlas sēdēt pie ugunskura, nevis pie auto stūres.

Pirmsjāņu kampaņa notiek par apdrošināšanas kompāniju un labdaru  līdzekļiem — kā skaidro CSDD pārstāve, saskaņā ar likumu ik gadu 2% no OCTA ieņēmumiem ir jāizlieto satiksmes drošības uzlabošanai. Lai tādas kampaņas rīkotu ikdienā, būtu vajadzīgs papildu finansējums. Tomēr tās ikdienā būtu ļoti vajadzīgas un arī lietderīgas — pērn reibumā izraisīts 640 ceļu satiksmes nelaimes gadījumu, bet šogad alkohola un citu apreibinošu vielu ietekmē notikuši jau 247 ceļu satiksmes nelaimes gadījumi, tas ir, par 15% vairāk nekā pērn šādā laika posmā. Šogad iereibušu vadītāju izraisītajos nelaimes gadījumos bojā gājuši jau deviņi cilvēki, trīsreiz vairāk nekā pērn.
Dzērājšoferu vidū ir daudz jaunu cilvēku. Tā kā galvenā riska grupa ir autovadītāji 21 — 34 gadu vecumā, pirmo reizi CSDD kampaņā iesaistīja arī jauniešus — konkursā “Pārspēj CSDD reklāmu!” ap 140 skolēnu izveidoja 42 videoklipus, un labāko darbu autori ir saņēmuši balvas. Arī viņu veikums ir redzams internetā. Skolu jauniešu iesaistīšana ir tālredzīgs solis, jo viņi ir nākamie autovadītāji, un tieši viņi no sēšanās pie stūres reibumā var atturēt savus vienaudžus.