Staburags.lv ARHĪVS

Laiks būs kā siets

Imants Kaziļuns

2014. gada 4. aprīlis 10:03

226
Laiks būs kā siets

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD), reaģējot uz pieaugošo avāriju ar letālām sekām skaitu, kā vienu no rīkiem cīņā pret šo nelaimi uz Latvijas autoceļiem plāno palielināt braukšanas eksāmena ilgumu. Eiropas Savienībā tas noteikts 25 minūtes, bet latviešiem, kā agrāk smējāmies par kaimiņiem igauņiem, lēnāk “pielec”, tāpēc jābrauc ilgāk — 40 minūšu. Ja jokus atliekam malā, jāatzīst, ka braukšanas kultūra, līdz ar to arī kvalitāte, Latvijā ir zema. Pie krustojuma noteikumus vēl ievēro, bet tālāk jau brauc, kā grib. Vai gandrīz divtik ilgāks laiks eksāmenā jaunajos braucējos “iedzīs” vai “mutē ielies” šo kultūru? Protams, nē. Drīzāk apmācību derētu apvienot ar drošas braukšanas skolu, patiesībā padziļinātu izpratni par fizikas likumiem, līdz ar to arī par mašīnas uzvedību dažādās situācijās.

Atceros savu braukšanas eksāmenu pirms 20 gadiem. Tas ilga labi ja piecas minūtes, toties sagatavošanās, braukšanas treniņi palikuši atmiņā vēl tagad. Instruktors lika braukt gan pa cilvēku pilnām vietām, gan ieskrieties uz nomaļa ceļa. Kā saka, grūti mācībās — viegli kaujā.

Varbūt 40 minūšu būs pietiekams laiks, lai “atsijātu” tos nākamos šoferīšus, kuri tomēr pieļauj kļūdas un būs spiesti mācīties, lai eksāmenu kārtotu vēlreiz. Mūsdienās spekulācijas ar tautā sauktajām “tiesībām” ieguvušas citu raksturu. Agrāk tās varēja nopirkt, bet nu dzirdēts par gadījumiem, kad eksaminējamā vietā pārbaudījumu ierodas kārtot cits. Tātad nevēlēšanās mācīties, bet “izbraukt” uz citu rēķina joprojām ir aktuāla.

CSDD eksāmena ilguma pagarināšanu pamato ar vēlmi noskaidrot kursanta izpratni par satiksmi, spēju atbilstoši pieņemt lēmumus, iekļauties kopējā satiksmes plūsmā, novērtēt to, kā viņš izturas pret pārējiem satiksmes dalībniekiem. Tas tā kā saistītos ar vēlmi uzlabot braukšanas kultūru. Tikai jāatceras, ka pārgalvi vispirms var ietekmēt vecāki, tad skola, bet ne jau 40 minūšu kopā ar braukšanas instruktoru. “Izkrītot” eksāmenā, maksājot un kārtojot to atkārtoti, kaut ko iemācīt jau var, bet, cerams, braukšanas prasmes vērtēšana un eksāmena kārtošana nekļūs par ienesīgu autoskolu peļņas avotu.