Staburags.lv ARHĪVS

Vēsturi mācīs angliski

Imants Kaziļuns

2013. gada 12. decembris 00:01

158
Vēsturi mācīs angliski

Andreja Upīša Skrīveru vidusskolas vēstures skolotājs Edgars Bērziņš nedēļu pats iejutās skolēna lomā, kopā ar 16 vēstures skolotājiem no astoņām Eiropas valstīm apgūstot jaunas mācību metodes un iepazīstot Spānijas pilsētu Sansebastjanu.

Semināru organizēja Eiropas Vēstures skolotāju biedrība, kurai liela pieredze līdzīgu pasākumu rīkošanā vēstures un sociālo zinību skolotājiem. Šoreiz bija izvēlētas mācību iestādes Basku autonomajā apgabalā, piejūras pilsētā Sansebastjanā. Tās trīs gadus realizē ideju, apvienojot vienā mācību priekšmetā trīs — ģeogrāfiju, vēsturi un  sociālās zinības, kā arī šajā mācību stundā skolotājs ar 8. — 9. klases skolēniem sarunājas angliski, nevis spāniski. Arī seminārs noritēja šajā valodā, un Edgars Bērziņš teic, ka tā bija lieliska iespēja pārbaudīt un bagātināt svešvalodas zināšanas. Par to Skrīveru skolotājs pārliecinājās, vadot nepilnu mācību stundu basku skolēniem par Lielo franču revolūciju. Skolēnu vēstures zināšanas gan neesot bijušas tik augstā līmenī, kā gaidīts, toties angļu valodas prasmes gan.
Eksperiments svešvalodā

Tāds bija arī viens no trim semināra galvenajiem uzdevumiem — vēstures stunda svešvalodā, šajā gadījumā angļu valodā. Pēc atgriešanās Skrīveros notikušas pārrunas ar skolas vadību, un jau otrajā semestrī 10.a klase pasaules vēsturi apgūs tieši tādā veidā. Skolēni ir aptaujāti, un lielākā daļa šādam eksperimentam piekritusi.
Ko tas dos skolēnam? Lieliska iespēja apgūt angļu valodu praktiski, ne tikai teoriju svešvalodas nodarbībās. Valodas prasme, lai arī augstā līmenī apgūta svešvalodas stundās, ne vienmēr garantē spēju saprast un prast runāt.
Trīs gadus realizējot šo jaunievedumu, Spānijā pierādīts, ka skolēniem nepietiek tikai ar tām zināšanām, kas iegūtas angļu valodas stundās, bet tieši pēdējo gadu laikā valodas prasme būtiski uzlabojusies. Negatīvais — vēstures stundu saturs ļoti vienkāršots.
Stundas uz ielas

Otrs semināra uzdevums — ekskursija kā mācību līdzeklis. Pēc iepriekš izstrādātas darba lapas semināra dalībnieki devās ekskursijā pa pilsētu. Skolotāja, šajā gadījumā semināra vadītāja, par konkrētiem notikumiem vēsturē stāstīja, esot konkrētajā vietā pilsētā. Līdzīgi kā muzejā skolēni aktīvi piedalījās, uzdodot jautājumus un pierakstot.
Semināra trešais uzdevums bija mācīties, kā jauniešus motivēt apgūt vēsturi, uzsverot  teksta un videomateriālu izvēli, kā arī jautājumu uzdošanas tehniku, piemēram, uzdodot atvērtos jautājumus — kādas bija kāda notikuma sekas? Edgars Bērziņš teic, ka vienlīdz svarīgi ir arī iegūtie kontakti ar citu valstu kolēģiem.
Pagātne sākas šodien

Skrīveru jaunais skolotājs, anali­zējot semināru kopumā, secinājis, ka 60%  no tā bija veltīti filozofijai par to, kā mācīt vēsturi, un pārējais — kā to darīt praktiski. Lielu daļu iegūto atziņu var realizēt arī Skrīveru skolā. Būtiskas ir seminārā gūtās zināšanas par to, kā vēstures notikumu apskatīt kontekstā ar citiem. “Vēsture sākas šodien,” saka Edgars Bērziņš, un ar tādu pārliecību viņš vadot arī savas vēstures stundas. “Valdis Dombrovskis no amata atkāpās tagad, nevis kaut kad sen, un mācību stunda nav tikai akla sekošana programmai. 11. klases mācību stundas vidū uzzinājām, ka notikusi Ministru prezidenta demisija, likām malā stundas tēmu un analizējām situāciju.”
Svarīgas zināšanas, ne vecums
Kādas ir iespējas citiem vēstures skolotājiem piedalīties līdzīgos semināros? Vispirms  pretendentam jābūt labām svešvalodas zināšanām. Vecums gan nav būtisks, jo, piemēram, šajā seminārā vecākajai dalībniecei no Vācijas bija 65 gadi.
Lai pieteiktos līdzīgiem pasākumiem, jāielūkojas Valsts izglītības satura centra mājaslapā visc.gov.lv un jāseko līdzi tajā publicētajām aktualitātēm. Ja kāda no tām interesē, jāizvēlas seminārs vai cita veida nodarbība, jāizpilda pareizā veidlapa. Tas varētu sagādāt grūtības, jo veidlapu ir daudz, un orientēties visā palīdzēja par programmu atbildīgie. Viņi pa tālruni soli pa solim aizvadīja līdz mērķim. Šajā gadījumā pieteikuma veidlapa bija 15 lappusēs. Edgars Bērziņš no savas pieredzes teic, ka vispirms jābūt lielai ieinteresētībai un neatlaidībai. Viņš pieteicās “Comenius” grantam pasākumā “Pedagoģiskā personāla profesionālā pilnveide”. Tā kā no Latvijas pieteikumi bija vairāki, bija konkurss, un uzvarēja motivētākais piedāvājums. ◆