Staburags.lv ARHĪVS

Milžu cīņas

Silvija Piļka

2013. gada 21. novembris 08:27

25
Milžu cīņas

Šodien Saeima paredzējusi galīgajā lasījumā pieņemt grozījumus Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā, nosakot, ka personas deklarēto dzīvesvietu nevar izmantot par vienīgo kritēriju braukšanas atvieglojumiem sabiedriskajā transportā.

Šo grozījumu droši vien nebūtu, ja ne Rīgas domes 7. oktobra populistiskais lēmums rīdziniekus padarīt par izredzētajiem un ļaut viņiem braukt sabiedriskajā transportā uz pusi lētāk nekā citiem valsts iedzīvotājiem.  Pēc tam, kad par to sākās plašas sabiedrības diskusijas, Rīgas dome pasteidzās pieņemt “uzlabotu” lēmumu, kas, pēc deputātu domām, ļaus apiet iespējamos likuma grozījumus. Rīgas domes jaunais variants: atlaidi 50 procentu apmērā braukšanai sabiedriskajā transportā varēs saņemt visi rīdzinieki līdz 75 gadu vecumam. Tātad kritēriji jau būs divi — deklarētā dzīvesvieta un vecums. Arī personas, kam Rīgas pašvaldības administratīvajā teritorijā pieder nekustamais īpašums un kuras maksā par to nodokli, no nākamā gada 1. februāra maksās tikai pusi no abonementa biļetes cenas. Tātad, pēc jaunajiem noteikumiem, ja tie stāsies spēkā, rīdzinieki no 1. janvāra par biļeti maksās 60 eirocentu, bet mēs pārējie —  1,20 eiro.

Nils Ušakovs ir pārliecināts, ka jaunajā lēmuma redakcijā ne valdība, ne Saeima Rīgas domei nevarēs “piekasīties” un lēmums stāsies spēkā. Pilnīgi pretēja pārliecība ir vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram Sprūdža kungam, kurš uzskata, ka bez saskaņošanas ar ministriju atlaides “neies cauri”. Tāpat domā Saeimas “Vienotības” frakcija, kura sagatavoja grozījumus likumā, lai aizliktu kāju priekšā Rīgas domei.

Milžu cīņas galvaspilsētā ir sākušās. Tās varbūt nebūtu tik sīvas, ja ne gaidāmo Eiropas Parlamenta un Saeimas vēlēšanu tuvums. “Izsist” politisko kapitālu pirms tām ļoti vēlas “Saskaņas centrs”, un arī citas partijas negrib atpalikt. Ja saskaņieši cer uz rīdziniekiem, tad pārējie “ņem” paspārnē lauciniekus, kuriem, uz Rīgu iepirkties vai ciemos dodoties, par braucienu tramvajā nāksies maksāt kā bagātniekiem — divtik vairāk kā lielās algas pelnošajiem rīdziniekiem. Kas Rīgas domei daļas, ka, piemēram, aizkrauklietis Jānis, kurš uz darbu Rīgā diendienā dodas ar vilcienu, jau tā nobrauc pusi algas. Un, ja darbs Pārdaugavā vai vēl kur tālāk, bez pārsēšanās citā transportlīdzeklī un dubultas maksāšanas kā nerīdziniekam neiztiksi. 

Kad rakstu sleju, vēl nav zināms, vai Saeima pieņēmusi grozījumus likumā un kādas ir Rīgas domes izredzes ieviest plānotās atlaides. Zinu tikai, ka Rīgā jau sāk izsniegt rīdzinieku atlaižu kartes, jo mana draudzene tādu jau ir saņēmusi. Tātad divi āži — Saeima un Rīgas dome — uz vienas laipas tuvojas viens otram, un līdz izšķirošajam triecienam ilgi nav jāgaida. Nevar gan vēl paredzēt, kurš kuru nogrūdīs lejā un kuri no tā būs ieguvēji — tikai rīdzinieki vai visi valsts iedzīvotāji.