Staburags.lv ARHĪVS

Labs ceļš arī mežā

Indulis Burka

2012. gada 3. oktobris 15:28

453
Labs ceļš arī mežā

Aizkraukles pusē, valsts akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” Vidusdaugavas mežsaimniecības teritorijā, lielā mērā atjauno meža ceļus un būvē tos no jauna, lai samazinātu mežizstrādes izmaksas un spētu kokmateriālus pasūtītājiem piegādāt ritmiski. Šogad jau pieņemti ekspluatācijā vairāki desmiti kilometru atjaunoto un no jauna izbūvētu meža ceļu.

Valsts akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” Vidusdaugavas mežsaimniecībā “Staburags” uzzināja, ka ceļu periodiskās uzturēšanas darbi  — grants segas atjaunošana un caurteku nomaiņa — Daudzeses pagastā jau pabeigta Silenieku trasei 4,93 kilometru garā posmā, savukārt 4,45 kilometrus garam Ekskavatoru trases posmam šos darbus pabeigs šomēnes.

Daudzi ceļi šovasar pārbūvēti. Ekspluatācijā jau pieņemti vairāk nekā desmit kilometru gari ceļu posmi: Vilku un Dzilnas dumbrāja ceļi Daudzeses pagastā un Magoņu trase Daudzeses un Mazzalves pagastā. Vēl vairāk nekā 27 kilometrus garus ceļu posmus ekspluatācijā nodos līdz gada baigām: Neretas pagastā — Ūdeļu ceļu, Mazzalves pagastā — Garo druvu ceļu, Pusdienu stigu un Sloku trasi, Zalves pagastā — Slīpo ceļu, Skrīveru novadā — Dendroparka stigu, Sērenes pagastā — Siliņu ceļu.

Vairāki ceļi uzbūvēti arī no jauna. Klintaines pagastā izveidota 4,23 kilometrus garā Klintaines līnija. Vēl šogad pabeigs četrus kilometrus garo Dravnieku ceļu Skrīveru novadā, Baložu ceļu Zalves pagastā un Neretas mežniecības ceļu Neretas pagastā.      

Vaicāts par nepieciešamību remontēt un būvēt meža ceļus, Vidusdaugavas mežsaimniecības izpilddirektors Jānis Belickis skaidro, ka kvalitatīvi meža ceļi atvieglo mežsaimniecisko darbību.

— Šie ceļi ir ilgtermiņa ieguldījums un atmaksāsies tikai garākā laika posmā, — saka Belicka kungs. — Labi ceļi nodrošina piekļuvi mežam kokmateriālu transportēšanas laikā, arī daudzu citu mežsaimniecisko darbu veikšanai, piemēram, meža atjaunošanai, jauno stādījumu un jaunaudžu kopšanai. Tāpat liela nozīme labam meža ceļu tīklam ir tad, kad operatīvi jānokļūst meža ugunsgrēka vietā.  

Viens no pamatdarbiem, kopjot ceļus, ir greiderēšana, ko veicam vairākas reizes gadā. Ja kādā vietā notiek mežizstrāde, tad pēc nepieciešamības šo darbu veicam  biežāk.

Plānojot jaunu ceļu būvniecību, rūpīgi izvērtējam ceļa nepieciešamību, izmaksas un  ekonomisko ieguvumu, veicot mežizstrādi nākotnē. Tāpat novērtējam jaunā ceļa ietekmi uz vidi.

Labi uzbūvētu un uzturētu meža autoceļu nozīmi vislabāk var novērtēt gados, kad ziema ir nestabila, īsu sasaluma periodu, un slapjās vasarās, kāda bija nule aizvadītā. Šādos gados katrs mežā iegūtais koksnes kubikmetrs, kura pievešanu no cirsmas līdz autoceļam iespējams samazināt par 100 metriem, ir par aptuveni 30 santīmiem lētāks.

Tāpat ieguvēji ir koksnes pārstrādātāji, kuriem varam nodrošināt nepārtrauktu un vienmērīgu izejmateriālu piegādi.

No jauna uzbūvētie vai atjaunotie ceļi ir veidoti ar daudzkārt lielāku slodzes aprēķinu,   būvniecībā izmantojot  materiālus, kas nodrošina labu ūdens filtrāciju. Ceļš neuzkrāj mitrumu, tāpēc pavasarī pēc atkušanas mazāk “rūgst”. Pēc atkušņa tos var sākt izmantot ātrāk un ceļi ir labāk lietojami arī lietainu periodu laikā.

Meža ceļus izmanto arī sēņotāji, ogotāji un mednieki, apkaimes iedzīvotāji, kuriem ir iespēja samazināt pārbraucienu izmaksas no vienas vietas uz otru, jo ceļš cauri mežam dažkārt ir īsāks nekā apkārtceļš pa šoseju. Tomēr, pārvietojoties pa meža ceļiem, jāņem vērā, ka tie domāti mežsaimniecības vajadzībām. Uz tiem var darboties mežizstrādes tehnika un veikt kādus darbus. Tāpēc būs jāpagaida, līdz varēs turpināt ceļu.