Staburags.lv ARHĪVS

Krīze iemāca būt taupīgākiem

Imants Kaziļuns

2010. gada 22. aprīlis 00:01

63
Krīze iemāca būt taupīgākiem

No 29. marta līdz 28. aprīlim bijušā Aizkraukles rajona teritorijā notiek ikgadējā traktortehnikas skate. Lai uzzinātu, ar ko tā šogad atšķiras no citiem gadiem, kā tai tehniku sagatavo saimnieki, ar Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras (VTUA) Aizkraukles nodaļas pārstāvjiem devos kopīgā izbraukumā uz Koknesi un Iršiem.

Lauku tehnikai — traktoriem, piekabēm, kombainiem un citai, ar kuru kaut reizi gadā uzbrauc uz koplietošanas ceļa, tāpat kā vieglajām automašīnām, jāatbilst visām prasībām, lai neizraisītu satiksmes nelaimes gadījumu. Traktortehnikai gan šo prasību daudz mazāk, un lielāko uzmanību tehniskās kārtības apskatē inspektori veltī lukturiem, skaņas signālam, stūres iekārtai, dzinēja tīrībai.
Pirms doties kopīgā izbraukumā, domāju, ka uz traktortehnikas apskati ieradīsies mazāk zemnieku kā citus gadus, taču VTUA Aizkraukles nodaļas vadītājs Andrejs Beinārs stāsta: ja ar tehniku pa ceļu pārvietojas bez uzlīmes, kas apliecina tās atbilstību noteikumiem, sods ir 80 latu un viens soda punkts. Ja tehnika jālieto, nekas cits neatliek — nodeva valstij jāsamaksā un skate jāveic. Arī tiem, kuriem laukos nav reģistrēta zemnieku saimniecība,  bet īpašumā ir vismaz viens traktors. Agrāk kaimiņš kaimiņam palīdzēja apstrādāt zemi, tā teikt, “piehalturēja”, bet pēdējos gados katrs iztiek, kā var, jo detaļas dārgas, un cita dēļ tehniku lauzt neviens nevēlas.
— Iemācījušies taupīt. Arī problēmu ar dzinēja eļļas noplūdi ir mazāk kā citus gadus. Eļļa kļūst arvien dārgāka, un, ja tā pastiprināti tek, nepārtraukti jāpiepērk klāt. Izdevīgāk ir dzinēju salabot, — saka Beināra kungs.
Vieni no vecā kaluma traktoriem, kuri citu vidū joprojām izceļas ar labu tehnisko kārtību, esot T — 25 traktori, par kuriem arī padomju laikos bija vismazāk sūdzību. Tas ir ekonomisks un viegls, un šobrīd šāda lietota traktora cena ir virs 2000 latiem. Salīdzinoši lielākais “Belarus” maksā lētāk.
Andris Kozerackis ar T — 40 markas traktoru no saimniecības “Rasmas” stāsta: lai traktora labošanu neatliktu uz pēdējo dienu, par to jārūpējas visu gadu. Lai braucamo sakārtotu skatei, vajadzējis ap 100 latu.

Koknesietis Ervīns Sproģis no zemnieku saimniecības “Pumpuri” uz skati ieradies ar “Belarus” markas traktoru. Mājās vēl palicis ekskavators un piekabe. Jautāts, vai, sakārtojot tehniku skatei, vajadzējis daudz naudas, viņš teic, ka lauku darbu vairs nav tik daudz, līdz ar to arī tehnika lūzt mazāk. Parasti problēmas esot ar kustīgajām detaļām. Vajadzējis nomainīt stūres pirkstus, pielabot lukturus, novērst eļļas noplūdi. Vidēji vienam traktoram jātērē no 60 līdz 100 latiem atkarībā no tā, kas jālabo. Gribējis pirms skates arī vizuāli atjaunot nokrāsojot, bet veikalā nebijis krāsas, taču lauku darbi ir svarīgāki par traktora izskatu. Bez tehniskās skates uzlīmes uz ceļa rādīties nevar, jo Kokneses pusē Ceļu policija bieži patrulē.

Maigonis Purkalns no saimniecības “Dimanti” uz apskati Iršos ieradies ar vizuāli pievilcīgu, modernu Ķīnā ražotu traktoru. Šī esot trešā sezona, kopš laukus apstrādā ar šo pietiekami jaudīgo “ķīnieti”. Neesot iemesla žēloties, ka lūzt biežāk kā citi, un 30 hektāru zemes apstrādei, deviņu govju pabarošanai pietiekot. Vien “dzelži” varēja būt biezāki. Triju gadu laikā nācies nomainīt tikai vienu detaļu. Arī pirms skates nevajadzēja uztraukties par tā tehnisko kārtību.

Mārtiņš Ziediņš no saimniecības “Lazdiņas” neilgā laikā steidz parādīt trīs traktorus —
T — 150, T — 25 un “JUMZ”. Saimniecība nav liela, bet katram traktoram ir savs darbs veicams. Jo vecāks, jo vairāk par to jārūpējas. Taupot tehniku, divus no traktoriem ziemā neizmanto. Ar trešo gan sniegs no ceļa tīrīts, gan lopiem barība gādāta.