Staburags.lv ARHĪVS

Lietuvas pārtikas ražotāji apgūst dažādas viltības cenu pieauguma slēpšanai

2008. gada 13. maijs 09:21

281
Lietuvas pārtikas ražotāji apgūst dažādas viltības cenu pieauguma slēpšanai

Lietuvas pārtikas ražotāji aktīvi apgūst dažādas ārvalstu kolēģu izgudrotas šķietami nevainīgas viltības, lai pēc iespējas slēptu no patērētājiem straujo cenu pieaugumu, - gan neuzkrītoši samazina preces svaru vai tilpumu pircējiem pazīstamajā iesaiņojumā, gan maina tās sastāvu, raksta avīze "Lietuvos rytas", iesakot cilvēkiem pašiem šai ziņā būt vērīgākiem.

Piemēram, Lietuvas veikalos parādījies piens un kefīrs 0,9 litru paciņās, kas, protams, ir nedaudz lētākas par ierastajām litra paciņām. Līdzās parastajām 200 gramu biezpiena vai sviesta paciņām savu pircēju rāmi gaida arī 180 gramu paciņas. Biezpiena krēmu jau var nopirkt ne tikai 150 gramu, bet arī 130 gramu trauciņos. Par dažiem desmitiem gramu vieglāki kļuvuši jogurta, majonēzes, krējuma, sagriezto desu, pelmeņu, iebiezinātā piena un kausētā siera fasējumi.

Arī eļļa nopērkama gan litra, gan 0,9 litru pudelēs, savukārt miltu pircēji var izvēlēties 900 gramu vai 1,75 kilogramu paciņas.

Tikmēr daļa ražotāju vēl pamanās mainīt arī preces sastāvu, pievienojot lētākas sastāvdaļas.

Paredzams, ka tuvākajā laikā pēc Lietuvas Zemkopības ministrijas rīkojuma tiks pārbaudīta vesela virkne pārtikas produktu, īpaši sviesta maisījumu, kā arī saldējumu, kuru ražošanā tiek izmantoti augu tauki. Pastāv aizdomas, ka daļa ražotāju, cenšoties samazināt izstrādājumu pašizmaksu, izmanto vislētākās un nekvalitatīvākās taukvielas.

Dažādi augļu nektāri un dzērieni aizvien vairāk izspiež no tirgus tīrās sulas.

Paši tirgotāji un ražotāji gan noraida apsūdzības pircēju maldināšanā, lai gan, kā atzīst tirdzniecības tīkla "Norfa" preses sekretārs Darjus Rīlišķis, samazinātie fasējumi atrodami gandrīz visās preču grupās.

"Tirdzniecības centros mēs līdzās cenām norādām, cik maksā attiecīgās preces standartvienība, tāpēc pircēji var viegli novērtēt, kura prece tiešām ir lētākā, un izvēlēties, kas viņiem vajadzīgs," viņš skaidrojis.

Piena pārstrādes kompānijas "Pieno žvaigždes" valdes priekšsēdētājs Juļus Kvaracejus savukārt apgalvojis, ka mazākas piena vai sviesta paciņas ir izdevīgākas nelielām ģimenēm, kam tik liels produkta daudzums nav vajadzīgs, turklāt tagad - atšķirībā no padomju laikiem - iesaiņojumu samazināšana ir tehniski iespējama.

Tomēr Viļņas universitātes Ekonomikas fakultātes Mārketinga katedras vadītājs Sigits Urbonavičs norādījis, ka mazo paciņu pircēji reāli samaksā nedaudz vairāk, jo saiņošanas izdevumi mazākam un lielākam preces daudzumam gandrīz neatšķiras. Viņš atgādinājis, ka pasaulē līdzīgi eksperimenti tiek veikti pastāvīgi un parasti attaisnojas.