Konkursa iznākumu izšķir tikai viens punkts

Ne viens vien autobusa pasažieris būs ievērojis, ka no Aizkraukles uz Rīgu un citām Latvijas pilsētām vairs nav iespējams aizbraukt ar autobusu, kura sānos ir uzraksts “Aizkraukles ATU”. Pasažierus tālajos reisos vizina Liepājas autobusu parka autobusi. Tomēr Aizkraukles autotransporta uzņēmums, tāpat kā vairāki citi pasažieru pārvadātāji, tiesā apstrīdējuši SIA "Autotransporta direkcija" lēmumu, ar kuru tiem atņemti pelnošākie autobusu maršruti.
Riņķadancis ap izdevīgākajiem pasažieru pārvadājumu maršrutiem sākās jau 2007. gadā, kad SIA "Autotransporta direkcija" sāka gatavot konkursu par starppilsētu autobusu maršrutu apkalpošanu. Starppilsētu reisus, kurus veica “Aizkraukles ATU”, iekļāva grupā, kurā bija arī Jēkabpils autobusu parka maršruti, maršruti, kurus apkalpoja Daugavpils autobusu parks, SIA “Dautrans”.
Maršruts sadala pa savam
— Taču 2008. gada februāra beigās SIA "Autotransporta direkcija" piepeši izveidoja citu sadalījumu, kuru nosūtīja saskaņošanai arī Aizkraukles rajona padomei. Par to, protams, informēja arī mūs, — saka SIA “Aizkraukles ATU” valdes locekle Aija Ciganoviča. — Mūsu maršrutus iedalīja grupā “Centrs 1”. Iesniedzām savus iebildumus, jo šādā sadalījumā, vismaz tolaik šķita, nav nekādas loģikas. Tam nebija arī nekāda ekonomiskā pamatojuma. Iebilda arī Tukuma pašvaldība, kuras teritorijā esošos maršrutus arī iedalīja tajā pašā grupā. Pretenzijas bija arī Pašvaldību savienībai, taču, kad šo plānu izskatīja Ministru kabinetā, procedūra bija noorganizēta tā, ka nekādus iebildumus vērā neņēma. Tiklīdz plāns pārtapa par Ministru kabineta noteikumiem, iebildumus iesniedzām vēlreiz. Konstruktīvas atbildes nebija. Turklāt arī Eiropas Savienības regula prasa: gadījumos, kad notiek šāda veida pārmaiņas, tām jābūt ekonomiski pamatotām un izdevīgām valstij, nevis konkrētiem uzņēmējiem. Atbilde nav saņemta līdz šim brīdim. Savukārt SIA "Autotransporta direkcija", kura izveidoja šo sadalījumu, nu deklarē, ka ne pie kā neesot vainīga — Ministru kabinets pieņēmis tādus noteikumus, un viss.
Vienošanās jau noslēgtas
Vērsāmies Administratīvajā rajonā tiesā, taču mūsu iesniegumu nepieņēma, pamatojot ar to, ka iesniegumu pieņem tikai pēc notikuša konkursa. Mūs grupā lielāko daļu maršrutu apkalpo a. s. "Rīgas taksometru parks". Vērsāmies pie šī uzņēmuma ar aicinājumu sadarboties. Taču saņēmām atbildi, ka uzņēmums jau noslēdzis sadarbības līgumu ar kādu citu un šis līgums aizliedz slēgt analogas vienošanās.
Piedāvā neesošus braucamos
Mēs, pārvadātāji, kuri potenciāli varējām palikt bez starppilsētu maršrutiem, sagatavojām dokumentus un piedalījāmies konkursā. Akciju sabiedrības "Nordeka", "Rīgas taksometru parks", kā arī SIA "Blagovest TUR" un "Norma—A" konkursā uzvarēja tikai ar viena punkta pārsvaru. Taču mūsu finanšu piedāvājums bija par desmit ballēm labāks un arī lētāks. Bez starppilsētu maršrutiem palika SIA "Tukuma auto", "Aizkraukles ATU", "Ogres autobuss", "Aips", "ATF Jūrmala SV".
Šīs četras kompānijas uzvarēja tikai tāpēc, ka "Nordeka" savā piedāvājumā iekļāva 26 pilnīgi jaunus autobusus, kuru šai firmai joprojām nav. Neievērojot to, tie saņēma augstāko atzīmi par tehnisko kārtību. Savukārt SIA "Blagovest Tur" pieteica 21 autobusu, no kuriem tikai pieci bija reģistrēti Latvijā, bet pārējie bija ar Beļģijas numura zīmēm. Neapskatot šos autobusus, arī tie saņēma augstu tehniskās kvalifikācijas vērtējumu.
Savukārt mēs piedāvājām autobusus, kuri reāli ir uzņēmuma īpašumā. Lielākoties tie ir jauni un komfortabli autobusi. Atklājām arī mums nelabvēlīgas kļūdas konkursa rezultātu aprēķinos.
Pasažierus ved liepājnieki
Iesniedzām prasību Administratīvajā rajona tiesā, un šoreiz mūsu prasību pieņēma un apmierināja. Līgumu slēgšanu apturēja. Taču SIA "Autotransporta direkcija" Administratīvās rajona tiesas lēmumu apstrīdēja Administratīvajā apgabaltiesā. Tomēr arī tur atstāja spēkā pirmās instances spriedumu, turklāt Administratīvās apgabaltiesas lēmums nav pārsūdzams.
No 1. janvāra apkalpot savus maršrutus vairs nevarējām. Likumā gan ir noteikts, ka šādos gadījumos, lai neciestu pasažieri, iespējams pagarināt vecos līgumus vai izvēlēties citu — neitrālu — pārvadātāju. Diemžēl SIA "Autotransporta direkcija" vecos līgumus nepagarināja, tāpēc šobrīd starppilsētu pārvadājumus veic Liepājas autobusu parks. Tas no privātīpašniekiem īrē autobusus un pārvadājumus veic ar 1987. gadā izgatavotiem braucamajiem, kas ir visai nolietoti. Ziemā tajos ir auksti. Braucēji bija pieraduši pie 2007. un 2008. gadā izgatavotiem komfortabliem un ekonomiskiem autobusiem, kādus izmantojām mēs.
Cīņa par valsts naudu
Galvenā cīņa ir par iespēju grābt naudu no valsts, jo sākot no šī gada, pamatmaršrutiem paredzēts kompensēt visus zaudējumus. To paredz arī Eiropas Savienības regula. Līdz šim nekā tāda nebija, tāpēc arī nebija intereses par šiem maršrutiem. Pašvaldības rūpējās par to, lai vietējie pasažieru autopārvadātāji “turētos virs ūdens” un spētu atjaunot autobusu parku. Nu tas ir drošs bizness. Tāpēc loģiski, ka privātīpašniekiem, piemēram “Nordekai”, kas 15 gadu brauca ar samērā veciem autobusiem, nu ir iespēja attīstīties. Diemžēl negodīgiem līdzekļiem, izmantojot pazīšanos un “čomu būšanu”, pasūtot nepieciešamos grozījumus likumdos.
Līdz 1. janvārim starppilsētu pārvadājumus veica 30 uzņēmumu. Nu 17 no viņiem šīs tiesības ir atņemtas, jeb pareizāk sakot, mums šie maršruti ir nozagti. Arī satiksmes ministrs Ainārs Šlesers publiski izteicies, ka vēlamies tikai ekonomiski izdevīgos maršrutus, taču tā nav taisnība. Vienmēr esam veikuši gan vietējos, gan starppilsētu maršrutus. Nu jāgaida tiesa, kura visu noliks “pa plauktiņiem”.
Aiziet autobusu vadītāji
Šobrīd “Aizkraukles ATU” apkalpo tikai vietējos maršrutus. Domājam, kā sliktajos ceļos saglabāt tehniku. Samazināts reisu skaits, tāpēc četri autovadītāji pēc abpusējas vienošanās pārgāja strādāt Liepājas autobusu parkā. Samazinās arī darba samaksa.
Esam informēti, ka autobusi bieži kavējas, tajos ir auksti, pasažieriem izsniedz biļetes, kuras neatbilst pasažieru pārvadāšanas noteikumiem. Autobusos jābūt elektroniskajam kases aparātam. “Rullīšu” biļešu izsniegšana pieļaujama tikai īslaicīgi. Pasažieri stāsta, ka reizēm biļetes viņiem izsniegtas par mazāku summu, nekā par braucienu bijis jāmaksā. Tas nozīmē, ka mazinās legālie ieņēmumi un atkal var grābt no valsts “kabatas”.
Nav zināms, kad tiesa notiks un kad starppilsētu reisus varēs atsākt. Tāpēc uzņēmums gatavojas vasaras sezonā piedāvāt vairāk transporta pakalpojumu tūristiem. Lai gan — ekonomiskās situācijas dēļ arī šajā jomā iespējams braucienu apjoma samazinājums.
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra