Staburags.lv ARHĪVS

Ko varam izdarīt portālā “Latvija.lv”?

Ko varam izdarīt portālā “Latvija.lv”?

Saziņā starp privātpersonām un valsts pārvaldi iedzīvotāji arvien vairāk izmanto elektronisko vidi, jo tā ir ērtāk. Īpaši aktuāli tas kļuvis pēdējā gada laikā, kad spēkā dažādi pandēmijas radītie ierobežojumi. Valsts pārvaldes pakalpojumu portāls “Latvija.lv” ir vienots piekļuves punkts valsts un pašvaldību pakalpojumiem, tajā pieejamo pakalpojumu skaits ir palielinājies, un Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA), kas ir portāla uzturētāja, atgādina, ko tajā varam paveikt.
Diapazons ir plašs

Valsts pārvaldes likumā noteikts: “Valsts pārvaldes pakalpojumu portāls ir tīmekļa vietne, kas vienuviet nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu un ar tiem saistītās informācijas ieguvi privātpersonām un valsts pārvaldei, piekļuvi e-pakalpojumiem un elektronisko saziņu starp privātpersonām un valsts pārvaldi.”

Saziņas kārtība noteikta Iesniegumu likumā. Šo likumu piemēro arī elektroniskā veidā saņemta iesnieguma izskatīšanai, ja tas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā parak­stīts ar elektronisko parakstu, kā arī tad, ja iesniegumu iesniedz un personas identitāti pārbauda, izmantojot tiešsaistes formas, kuras arodamas vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā “Latvija.lv.”

E-pakalpojumu iespēju diapazons ir ļoti plašs — sākot no informatīvām uzziņām par valsts datubāzēs esošu informāciju līdz pilnvērtīgam interaktīvam e-pakalpojumam jeb iespējai gan iesniegt informāciju kādai iestādei, gan saņemt iestādes atbildi.

Vairākas autentificēšanās iespējas

Ieteikums iestādē vērsties elektroniski atrodams jebkuras valsts un pašvaldību iestādes mājaslapā. Daži piemēri. Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) klientu ērtībai aicina izmantot e-iesniegumus VSAA pakalpojumu pieprasīšanai valsts pārvaldes pakalpojumu portālā “Latvija.lv.” Savukārt Valsts ieņēmumu dienests (VID) skaidro — lai bez VID starpniecības reģistrētos par elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) lietotāju tiešsaistē, iespējams izmantot kādu no šī portāla piedāvātajām autentificēšanās iespējām, proti, internetbanku, elektronisko identifikācijas karti (eID) vai drošu elektronisko parakstu (eParak­stu). Arī Izglītības un zinātnes ministrija norāda, ka tai adresētos dokumentus var nosūtīt, izmantojot portāla “Latvija.lv” e-pakalpojumu https://www.latvija.lv/lv/Epakalpojumi/EP155/Apraksts, autorizē­joties ar internetbanku, ievadot kā adresātu Izglītības un zinātnes ministriju un pievienojot nepieciešamos dokumentus.

Protams, ne visiem iedzīvotājiem ir tam nepieciešamās prasmes un ne visiem ir arī internets. Tāpēc ir iespējams izmantot atbalsta pakalpojumus valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros. Tas paredzēts Ministru kabineta noteikumos par valsts pārvaldes vienoto klientu apkalpošanas centru veidiem, sniegto pakalpojumu apjomu un pakalpojumu sniegšanas kārtību.

Atšķirība starp e-pakalpojumu un pakalpojumu

Raksturojot atšķirību, VRAA speciālisti norāda, ka portālā “Latvija.lv” atrodami divi katalogi.

Pirmais ir valsts pārvaldes pakalpojumu katalogs, kurā iestādes un pašvaldības publicējušas savu sniegto valsts pārvaldes pakalpojumu aprakstus jeb informāciju par saviem pakalpojumiem. Aprakstos atrodama informācija, kā lietotājs var pieteikt un saņemt pakalpojumu, kādos veidos tas izdarāms, — vai jānāk klātienē, vai iespējams izpildīt e-pakalpojumu utt.

Pakalpojumu katalogs ir izvietots pirmās lapas zaļajā sadaļā (https:// latvija.lv/PPK). Pakalpojumu aprakstus izmanto arī iestāžu mājaslapās, ja tās izmanto Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienoto platformu, kura ir Valsts kancelejas pārziņā.

Otrs ir e-pakalpojumu katalogs, kurā iespējami portālā izvietotie elektroniski izpildāmie pakalpojumi (https://latvija.lv/Epakalpojumi). Šajā gadījumā pakalpojums ir secīgu darbību kopums, kas dod guvumu vai ir obligāts privātpersonai un ko sniedz valsts pārvaldes pakalpojuma turētājs, īstenojot valsts pārvaldes funkcijas saskaņā ar ārējiem normatīvajiem aktiem vai saskaņā ar deleģētiem valsts pārvaldes uzdevumiem.

E-pakalpojums ir viens no konkrēta pakalpojuma kanāliem, kurā lietotājs, izmantojot elektronisko vidi, var pieprasīt un/vai saņemt noteiktu pakalpojumu.

Tagad var pajautāt Ērikam

Jau gadu portāla “Latvija.lv” apmeklētājiem nāk talkā virtuālais asistents Ēriks. Virtuālajam asistentam portāla apmeklētāji var uzdot jautājumus par dažādiem e-pakalpojumiem un dzīves situācijām.

Šim asistentam izraudzītais vizu­ālais tēls ir burtiņš “ē” (e-pakalpojumu atpazīstamības zīme), kas apliecina, ka viņš ir e-vides asistents. Tas izskatās citādāk, jo iedzīvotāji jau ir pieraduši, ka pakalpojumu sniedzēji virtuālos asistentus vizualizē ar bildīti. Anete, Toms, Una, Zintis, Justs un citi parādās daudzās pakalpojumu sniedzēju mājaslapās. Ēriks ir sarunvedējs ar labām manierēm, vispirms pats painteresējas, vai kaut ko jautāsi vai arī būs ērtāk, ja piedāvās konkrētas tēmas. Kopš šī gada augusta ar Ēriku iespējams sazināties arī krievu valodā.

VRAA apkopojusi arī virtuālajam asistentam visbiežāk uzdotos jautājumus. Vairums jautājumu Ērikam ir par slimības lapas iesniegšanu un deklarēšanos. Tāpat Ērikam bieži prasa palīdzību, lai kaut ko atrastu. Palaikam uzrodas kādas tēmas, kuras ir izskanējušas medijos kā aktualitātes, un iedzīvotāji par tām taujā Ērikam, piemēram, par nesen ziņoto stipendiju studējošajiem no daudzbērnu ģimenēm.