Staburags.lv ARHĪVS

No jaunā mācību gada pirmsskolā izvērtēs bērnu speciālās vajadzības

Sagatavoja Sandra Apine

2021. gada 14. septembris 00:00

25
No jaunā mācību gada pirmsskolā izvērtēs bērnu speciālās vajadzības

No jaunā mācību gada pirmsskolām, sākot bērna obligāto izglītošanu no piecu gadu vecuma, ir uzdots izvērtēt katra bērna speciālās vajadzības. Lai to nodrošinātu, izstrādāta arī vērtēšanas metodika, kas jāie­vēro pirmsskolas skolotājiem. Savukārt vecākiem ar pirmsskolu šajā procesā cieši jāsadarbojas.
Jaunā metodika iestrādāta Ministru kabineta (MK) noteikumos Nr. 453 “Izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanas metodika pirmsskolas izglītības iestādēs”, kuri stājās spēkā no jaunā mācību gada. Jāņem gan vērā, ka tie ir pagaidu noteikumi, kas būs spēkā līdz 2023. gada beigām, tiešsaistes seminārā “Mācību snieguma vērtēšana speciālās izglītības programmās” skaidroja Valsts izglītības satura centra (VISC) Speciālās izglītības nodaļas vadītāja Anita Falka. 

Viņa norāda, ka šajā laikā tiks izveidota jauna, zinātniski pamatota speciālo vajadzību izvērtēšanas metodika 1,5 — 6 gadus veciem bērniem, kurā plānotas arī skolotāju mācības un atbalsta materiālu izstrāde. Tādējādi nākotnē tas ļaus speciālās vajadzības pirmsskolā novērtēt jau no pusotra gada vecuma.

Izstrādās individuālu izglītības apguves plānu

Visus bērnus, kas sasnieguši piecu gadu vecumu, izvērtēs pirmsskolas pedagogs. Saskaņā ar speciālo vajadzību izvērtēšanas veidlapu vērtēs bērna pamatprasmes un uzvedību, nosakot, vai izglītības iestādes atbalsta speciālista atzinums ir nepieciešams.Izvērtējot bērna vajadzības, būs iespējams noteikt, vai viņam nepieciešami papildu atbalsta pasākumi, kas īstenojami pēc izglītības vai klīniskā psihologa, logopēda, skolotāja logopēda vai speciālā pedagoga ieteikumiem. Atbilstoši bērna speciālajām vajadzībām pirmsskolai būs jāizstrādā individuāls izglītības programmas apguves plāns, kurā jānorāda pielāgojumi un atbalsta pasā­kumi.

Vecākiem būs jāsadarbojas 

Ar izvērtējuma rezultātiem iepazīstinās bērna vecākus vai likumiskos pārstāvjus. “Vecākiem būtu svarīgi saprast, ka šāda izvērtēšana tiek veikta, lai agrīni konstatētu mācīšanās traucējumus un laikus noteiktu atbalsta pasākumus mācību satura apguvē. Jo agrāk palīdzēs mācību satura apguvē, jo labāki būs rezultāti,” norāda VISC pārstāve.

Ja pedagogs konstatēs, ka bērnam nepieciešams kāda speciālista atzinums, tad vecākiem būs jāiesniedz iesniegums, lai izglītības iestādes atbalsta speciālisti veic pedagoģisko vai psiholoģisko novērtējumu. Savukārt, ja bērna vecāki nevēlēsies sadarboties ar bērnudārzu, tad šo iesniegumu varēs iesniegt arī pati pirmsskola, informējot par to vecākus.

Bērniem līdz piecu gadu vecumam, kā arī vecākiem bērniem, kas apgūst pirmsskolas izglītības programmu (gan izglītības iestādē, gan ārpus tās), speciālo vajadzību izvērtēšanā, tāpat kā līdz šim, būs iespēja izmantot pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju pakalpojumus.

Pirmsskolas pedagogu gatavība vērtēt

Atbildot uz jautājumu, vai pirmsskolas skolotāji būs gatavi novērtēt bērnu speciālās vajadzības, A. Falka skaidro, ka visās pedagoģiskajās augstskolās skolotāji, arī pirmsskolas skolotāji, apgūst speciālās pedagoģijas kursu. Līdz ar to skolotāji ir informēti par speciālo vajadzību grupām, kā arī atbalsta sniegšanu bērniem ar speciālām vajadzībām.

Savukārt piedāvātā metodika ir pedagoģiska metodika, ar kuru tiek izvērtētas bērna mācību pamata prasmes pa mācību jomām. “Tā balstās uz pedagoģiskiem novērojumiem, tātad pirmsskolas skolotāju ikdienas darbu. Kopumā no pirmsskolas skolotājiem ir saņemtas labas atsauk­­smes gan par veidlapu, gan metodiku.

Valsts izglītības satura centrs arī turpmāk pedagogu profesionālās kompetences pasākumos, arī  tiešsaistes semināros, plāno stāstīt par speciālo vajadzību izvērtēšanas iespējām, kā arī atbalsta sniegšanu bērniem ar speciālām vajadzībām. Septembrī gaidāms arī seminārs par izglītības iestādes un ģimenes pozitīvu sadarbību.