Staburags.lv ARHĪVS

Vērts redzēt. Kas esi, sieviete?

Vērts redzēt. Kas esi, sieviete?

Viena no Nacionālā mākslas muzeja Rīgā apskatāmajām izstādēm ir ar visnotaļ intriģējošu nosaukumu “Tu glezno tikpat labi kā vīrietis! Dainas Dagnijas māksla feminisma kontekstā”.

Ir izstādes, kuras var skatīties un saņemt pozitīvisma devu, īpaši iepriekš par tām neko nezinot, un ir tādas, kurās jārok dziļāk. Pie tām otrajām pieder šī Dainas Dagnijas izstāde, jo pretējā gadījumā neko neizteiks gleznās attēlotie tēli, kuri šķiet tādi robusti un statiski. Jau nosaukumā ietvertā dzimumu diskriminējošā uzslava: “Tu glezno tikpat labi kā vīrietis!”, kas savulaik Amerikā veltīta gleznotājas mākslai, vedina uz feministisku  noskaņu. 

Izstādē izvietoti darbi, kas tapuši Amerikā no 1968. līdz 2000. gadam. 

“Es gleznoju sabiedrību, kurā dzīvoju,” intervijās uzsvērusi māksliniece par Amerikā pavadīto laiku. Gleznās jaušams globālo pārmaiņu laiks un virkne sociālu revolūciju, ko veicināja cilvēktiesību kustība, pretkara protesti, ekoloģiskā atmoda un otrā viļņa feminisma eksplozija. Tā laika notikumi bija impulsi jaunās mākslinieces daiļradei. Piemēram, par vienu no tādiem, kuru iespaidā tapa glezna “Miss America 1922”, mājaslapā arterritory.com rak­stā “Her-story. Dainas Dagnijas māk­sla feminisma  kontekstā” raksta izstādes kuratore Elita Ansone.  

1968. gadā Ņujorkas radikālo sieviešu grupa — cilvēktiesību, jauno kreiso un pretkara kustības aktīvistes — nolēma sarīkot protesta demonstrāciju pret “Miss America” konkursiem. Sievietes no Ņujorkas, Bostonas, Floridas, Detroitas un Ņūdžersijas saukļiem izrotātos busiņos devās uz Atlantiksitiju, kur jau kopš 1921. gada notiek ASV skaistumkonkursu fināls. Viņu ierašanās brauciens bija grandioza performance ar plakātiem un saukļiem “No Miss America”, tika uzstādīta “Brīvības atkritumu urna”, kurās tika mesti “sieviešu spīdzināšanas instrumenti” — skaistumkopšanas lietas, krūšturi un augst­papēžu kurpes, žurnāli “Cosmopolitan” un “Playboy”. Tika sarīkota performance ar aitas kronēšanu, kas, protams, parodēja “Miss America”. Tas viss bija jautri un efektīgi, arī emocionāli un nikni. Jaunas, skaistas un enerģiskas sievietes pašas lēma un pašas rīkojās. Visi mediji bija pārpildīti ar ziņām no Atlantiksitijas. Tieši šī protesta demonstrācija izraisīja eksplozīvu efektu feminisma kustības otrajam vilnim. Un tieši šī notikuma iespaidā Daina Dagnija uzgleznoja “Miss America 1922”, kur redzamas četras ASV pirmā skaistuma konkursa dalībnieces. Tur­klāt gleznotas ir konkursa zaudētājas.

Pirmajā momentā kā ilustrācija pasakai liekas gleznu cikls “Sieviete un govs”. Cikls ar 12 gleznām tapis trīs gadu laikā. Pirmā no tām māksliniecei parādījusies kā vīzija — balta sieviete un govs zilā plašumā: jūtoties atsvešināta no ļoti materiālistiskās sabiedrības, iztēlē ieraudzīja guļošu sievieti, kuru sargā balta govs. Gleznās ietvertais stāsts aplūkojams kā vispārinājums par sievietes izjūtām, par sevi kā sievieti, kā māti, par cilvēku situāciju pasaulē.

Dainas Dagnijas gleznas ir lieliska iespēja ielūkoties feminisma vēsturē un būtībā un aizdomāties par to arī mums. Kas tu esi, sieviete? Kāda ir tava loma?  

Izstāde skatāma līdz 19. septembrim. 

Uzziņa. Latviešu māksliniece Daina Dagnija (1937.—2019.) lielāko mūža daļu nodzīvoja trimdā — Vācijas bēgļu nometnēs un ASV. No 1960. gada vidus viņa dzīvoja Ņūdžersijā. No 1968. līdz 2000. gadam sarīkoja 13 personālizstādes dažādās Detroitas, Ņujorkas, Sanfrancisko, Ņūdžersijas, Rabatas (Marokā) galerijās. Mūža otrajā pusē, 2001. gadā, Daina Dagnija atgriezās Latvijā, kur notikušas vairāk nekā 20 personālizstādes.