Staburags.lv ARHĪVS

Krāšņs itālisks pieskāriens

Krāšņs itālisks pieskāriens

Krāsu prieks, šķiet, ir tieši tas, kas ļauj tā īsti izšķīdināt to pelēcīgumu, ko mūsu dzīvē ienesis “kovida laiks”. Un to varat izbaudīt krāšņajā izstādē “No Fortuny līdz Versace. Itālijas mode 100 gados” Modes muzejā Rīgā.  Tajā apskatāmi dižāko Itālijas modes dizaineru radītie tērpi no Aleksandra Vasiļjeva  un Modes muzeja kolekcijām.

Ceļš gadsimta garumā

Itālija allaž ir vilinājusi un iedvesmojusi modes gardēžus, un izstāde ir kā ceļvedis pa modes gaiteņiem, kas sākas no  20. gadsimta sākuma, kad Venēcijā darbojās izcilais māk­slinieks, izgudrotājs un tērpu dizainers Mariano Fortunī, līdz pat Džanni Versačem, kurš palicis atmiņā kā drosmīgās modes autors. Mūsdienās Itālija ir iekarojusi visstilīgākās valsts statusu, un tās modes centrs — Milāna — ir atzīts par  pasaules modes lielpilsētu līdzās Parīzei, Londonai un Ņujorkai.

No  jūnija vidus  izstāde papildināta ar  12 tērpiem, Modes muzeja kolekcijas jaunieguvumiem, izcilu Itālijas modes dizaineru darbiem.  

Zvaigžņu mīlulis

Vairāki uzvārdi ir dzirdēti, un šķiet kā saldēdiens redzēt modes dižgaru veikumu, bet 50. gadu modes superzvaigzne Emilio Šuberts, liekas, iznācis no aizmirstības un šķita patīkams un iedvesmojošs jaunatklājums. Savulaik viņa spožajā ateljē Condoti ielā bija manāmi starptautiskās elites pārstāvji, slaveni politiķi un Holivudas zvaigznes. Šuberta radošums un greznais stils padarīja viņu par slavenību un princešu mīluli. Viņa klientu vidū bija Džīna Lolobridžida, Sofija Lorēna, Bridžita Bardo, Džoanna Krouforde, Ingrīda Bergmane, Rita Heivorte, Vindzoras hercogiene un Evita Perona. Klasiski krāšņa sieviete ar eklektisku gaumi un kaislību uz smalkiem audumiem —  tāds bija dizainera izsapņotais sievietes tēls, un viņām tas patika. Starp citu, kā īpaša šika pazīmi  kāzu ielūgumā uzlūkoja šādu ierakstu: “Līgava būs tērpta kleitā, kas darināta pie Šuberta”. Šuberts arī pats piekopa ekstravagantas slavenības cienīgu dzīvesveidu: nēsāja milzīgiem dārgakmeņiem rotātus gredzenus un pārvietojās zilā kadiljakā, kura salonu rotāja ziedi un mežģīnes. Izstādē apskatāmi trīs dizainera tērpi.

Vienmēr itālietis

Izstādē  apskatāmi arī Pjēra Kardēna darbi.  Mulsināja tas, ka viņš taču zināms kā franču dizainers. Lai gan dizainers savu radošo darbību saistīja ar Parīzi, viņš dzimis Itālijā kā Pjetro Kardīns un allaž demonstrējis īsteni itālisku stila izjūtu. To uzsvēra arī mākslinieka ģimene, kad sociālajos tīklos paziņoja par viņa aiziešanu mūžībā: “Dzimis itālis, Pjērs Kardēns nekad neaizmirsa savu izcelsmi, vienlaikus sniedzot beznosacījuma mīlestību Francijai.” 

Skatītājiem izstādē katrs tērps ir kā tikšanās ar kādu modes mākslinieku, bet pašiem dizaineriem, kuri gan nekad vienkopus nav tikušies un daļa jau ir mūžībā, šis pasākums ir kā kopējais “tusiņš”, kurš izgaismo Itālijas modes spožo ceļu.

Izstāde apskatāma līdz 31. augustam.