Staburags.lv ARHĪVS

Autobusos un vilcienos pārvadāto pasažieru skaits sarucis uz pusi

Autobusos un vilcienos pārvadāto pasažieru skaits sarucis uz pusi

2021. gada pirmajā pusgadā reģionālo maršrutu autobusos tika pārvadāti 7,4 miljoni pasažieru, bet vilcienos — 4,6 miljoni, tomēr reģionālais maršrutu tīkls netika būtiski mazināts, lai pārvadātāji varētu nodrošināt visus ierobežojumus vīrusa Covid-19 izplatības mazināšanai. 

Šā gada pirmajā pusgadā reģionālo maršrutu autobusos tika pārvadāti nepilni 7,4 miljoni pasažieru, kas, salīdzinot ar analogu periodu 2020. un 2019. gadā, ir par attiecīgi 25% un 50% mazāk. Savukārt vilcienos tika pārvadāti 4,6 miljoni pasažieru, kas ir par 24% un 48% mazāk, salīdzinot ar 2020. un 2019. gada pirmo pusgadu. 


Šobrīd reģionālajā maršrutu tīklā ir 1055 maršruti un 7349 reisi. Maršrutu tīkla apjoms jeb nobraukums pirmajos sešos mēnešos bijis 36,7 miljoni kilometru, kas, salīdzinot ar analogu periodu 2020. un 2019. gadā, ir par attiecīgi 1,6% vairāk un 6% mazāk. Sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek nodrošināti ar 1150 autobusiem, kuru vidējais vecums ir 10,42 gadi. 


Šā gada pirmajā pusgadā tika atklāti 86 jauni autobusu reisi, slēgti  90 reisi, bet cita veida izmaiņas veiktas 1322 reisos. Tāpat šogad, samazinoties pasažieru skaitam vīrusa Covid-19 izplatības laikā, īslaicīgi tika slēgti 102 reisi, no kuriem 23 jau ir atjaunoti. Šobrīd šī iemesla dēļ netiek izpildīts 31 reiss dienā. Balstoties uz Slimību profilakses un kontroles centra datiem par novadiem, kuros tiek pieļautas vai, tieši otrādi, liegtas mācības klātienē, īslaicīgas izmaiņas veiktas 513 reisos — 329 gadījumos sākta reisu izpilde, bet 184 gadījumos tā slēgta.


“Galvenie izaicinājumi, plānojot reģionālo maršrutu tīklu, pirmajā pusgadā bija saistīti ar drošības pasākumu izpildi, kas tika ieviesti, lai samazinātu vīrusa Covid-19 izplatību. Tika rūpīgi sekots līdzi pasažieru skaitam, lai nepieciešamības gadījumos maršrutā/reisā nodrošinātu lielākas ietilpības vai papildu autobusu. Ņemot vērā, ka pasažieru pārvietošanās paradumi aizvien ir ļoti mainīgi, atsevišķos reisos bija liels izaicinājums saplānot autobusu izlaidi tā, lai ievērotu noteiktos 50% ierobežojumus, vienlaikus uzņemot autobusā visus braukt gribētājus. Diemžēl bijuši atsevišķi gadījumi, kad ne visus pasažierus varēja uzņemt autobusā. Tāpat izaicinājums bija saplānot sabiedrisko transportu laikā, kad tika ieviesta komandantstunda, lai tie darbinieki, tai skaitā medicīnas iestādēs strādājošie, kuriem darbs beidzas pašā vakarā, varētu tikt mājās. Komandantstundas laikā papildus tika atcelti 44 vakara reisi. Tāpat pastiprināti sekojām līdzi tam, kā iedzīvotāji pārvietojas, lai varētu pieņemt lēmumu par īslaicīgi slēdzamajiem reisiem. Tos slēdzot, ņēmām vērā šādus principus — vai reiss nav saistīts ar nokļūšanu izglītības iestādē vai darbavietā; vai tiek nodrošināts alternatīvs reiss; vai, pārsēdinot pasažierus citā reisā, netiks pārsniegta ietilpības prasība,” norāda Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš. 


Šā gada pirmajā pusgadā tika strādāts pie tā, lai nostiprinātu vilciena lomu sabiedriskā transporta pakalpojumu sistēmā. Lai pasažieri ātrāk, lētāk un ērtāk varētu nokļūt no Rīgas Krāslavā un otrādi, no 1. marta visos vilcienam pieskaņotajos reisos tika ieviesta vienotā biļete. Savukārt no 1. jūnija, pagarinot esošos un atklājot jaunus vilciena reisus, tiek nodrošināta ikdienas vilcienu satiksme no Rīgas līdz Madonai un otrādi, bet līdz Gulbenei un otrādi — piektdienās, sestdienās un svētdienās.