Staburags.lv ARHĪVS

Solis, veicot pašvaldību reformu, nedrīkst būt veltīgs

Solis, veicot pašvaldību reformu, nedrīkst būt veltīgs

Pašvaldību vēlēšanas ir noslēgušās, līdz ar to noslēdzoties arī vienam posmam administra­tīvi teritoriālajā reformā (ATR), un tagad jaunizveidoto novadu iedzīvotāji gaida, kas ieņems šo pašvaldību vadītāju amatus. Svarīgi, lai pie novadu stūres nonāktu cilvēki ar skaidru redzējumu par to attīstību, kā arī spēju īstenot izvirzītos mērķus. Uzreiz jāteic: viens no sliktākajiem scenārijiem, kas šobrīd var būt katrā no jaunajiem novadiem, — ja partijas, jaunievēlētie deputāti nespēs vienoties par kādu no līderiem ar konkrētu redzējumu mēra amatam, kā rezultātā šis amats tiks tā dēvētajām kompromisa figūrām, kurām ir visai maza sapratne un pieredze kvalitatīvas vadības nodrošināšanai. Šāda scenārija gadījumā varam rēķināties, ka konkrētā pašvaldība stagnēs vismaz turpmākos čet­rus gadus. 

Tam, ko nupat minēju, ir ļoti būtisks iemesls. Viena lieta ir paņemt valsts  karti un pārzīmēt tajā pašvaldību robežas, taču pavisam kas cits ir iespējami ātri un efektīvi panākt, lai jaunajos novados efektīvi funkcionētu katram iedzīvotājam būtiskas jomas — izglītības sistēma, veselības aprūpe, kultūras dzīve. Šī ATR — tas bija pareizs solis pēc būtības, lai gan atsevišķos gadījumos varētu diskutēt, būtu vai nebūtu vajadzējis kaut ko darīt labāk, bet tagad jārunā nevis par to, ko un kā būtu vajadzējis darīt citādāk, bet gan to, kas jāņem vērā, lai šī ATR nebūtu bijusi velta. Ja pašvaldības vadītājam nebūs konkrēta redzējuma, mērķu un plāna, kā tos sasniegt, pašvaldība vismaz tuvākos četrus gadus nīkuļos. Strādājot mērķtiecīgi un atbildīgi, var panākt, ka attīstās gan katra konkrētā pašvaldība, gan valsts kopumā. Laba iespēja ATR ir arī uzņēmējiem — kaut vai tāpēc, ka tagad, lai strādātu viena grāvja abās pusēs, viņiem vairs nevajadzēs kārtot atļaujas divās dažādās pašvaldībās, kā tas ir bijis līdz šim. Tas perspektīvā var dot arī jaunas darba vietas. Vienlaikus jāņem vērā, ka, prasmīgi neatrisinot jau minētos jautājumus, nevaram izslēgt iespēju, ka iedzīvotāji vienkārši pārcelsies uz dzīvi iespējami tuvāk novadu centriem, kas vairs nebūt neveicinātu vienmērīgu valsts attīstību. Citiem vārdiem sakot, reforma nupat tā pa īstam ir sākusies, un tā ir prasmīgi jānoved līdz galam.

Noteikti uzmanība jāpievērš veselības aprūpes sistēmai. Stacionārās aprūpes līmenī jau tagad ir centieni organizēt darbu tā, lai augsti kvalificēti speciālisti varētu nokļūt un strādāt dažādās ārstniecības iestādēs. Problemātiska situācija līdz ar ATR var izrādīties mazās apdzīvotās vietās ar ģimenes ārstiem. Līdz šim šo pašvaldību vadītāji veltīja savas pūles tam, lai visnotaļ mazapdzīvotās vietās būtu savi ģimenes ārsti — viņiem tika piedāvātas prakses vietas, par ko nebija jāmaksā īre, viņiem piedāvāja dzīvokļus un tamlīdzīgi, lai tikai šie speciālisti būtu ieinteresēti strādāt. Tagad ir svarīgi, lai nu jau salīdzinoši lielo novadu vadītāji šo jautājumu “nepalaistu garām” un neveidotos situācijas, kad cilvēkam pie sava ģimenes ārsta jādodas uz novada centru daudzu kilometru attālumā.

Ne mazāk svarīga ir spēja nedegradēt kultūras dzīvi līdzšinējās mazajās pašvaldībās. Skaidrs, ka līdz ar ATR novadu centri daudzos gadījumos ir pārvietojušies, un tādējādi arī dažādi pašvaldības kultūras un izklaides pasākumi koncentrēsies centros. Tomēr jāņem vērā, ka mūsu valstij, mūsu tautai allaž ir bijis svarīgi, lai iespējami tuvāk mājām ir pašiem savi pilsētas svētki, pašiem savi dažādi kultūras pasākumi, iespējas dziedāt koros un brīvo laiku veltīt deju kolektīviem — tās ir mūsu tautas tradīcijas, ko nedrīkst izskaust, un jaunajiem pašvaldību vadītājiem būtu jāpievērš šajā jomā uzmanība ne tikai novadu centriem. 

Noteikti gribu uzsvērt nepieciešamību izmantot ATR izglītības sistēmas uzlabošanai. Visas valsts mērogā ir svarīgi izveidot tādu izglītības sistēmu, lai visi bērni iegūtu vienlīdz kvalitatīvu izglītību. Ir jāpārtrauc situācija, kad jauniešiem no dažādām valsts skolām, tās absolvējot, ir vienādas atzīmes, taču, sākot studēt, izrādās, ka reālais zināšanu līmenis daudziem no viņiem ir tik zems, ka pilnvērtīgi mācīties augstskolā viņi vienkārši nav spējīgi. Tad šādiem jauniešiem faktiski atliek divi varianti — vai nu vēlreiz iet cauri vienreiz jau it kā apgūtajai vielai, vai arī doties strādāt, turklāt nereti mazkvalificētu darbu. Prasmīgās rokās ATR šo situāciju var labot, nodrošinot, ka visiem bērniem ir iespējas iegūt vienlīdz kvalitatīvu izglītību. Situācijā, kad vienā novadā ir pietiekami lielas izglītības jaudas, pašvaldības vadībai ir iespējas menedžēt procesus, vai nu organizējot bērnu nokļūšanu salīdzinoši lielākajās mācību iestādēs, vai arī augsta līmeņa pedagogus nogādājot pie bērniem — atkarībā no katras konkrētās situācijas. Protams, lai to efektīvi izdarītu, ir jābūt gan labai mācību procesa organizācijai nevis vienas skolas vai pilsētas, bet visa novada ietvaros, gan arī lieliskai sabiedriskā transporta sistēmai, lai gan skolēni, gan pedagogi varētu ērti nokļūt skolās un pēc tam atgriezties mājās. Šeit runa ir nevis par daudzu miljonu investīcijām, bet gan prasmi organizēt darbu.