Staburags.lv ARHĪVS

Sapņa piepildījumu rod pilota kabīnē

Ginta Grincēviča

2021. gada 15. jūnijs 12:33

294
Sapņa piepildījumu rod pilota kabīnē

Aizkrauklietis Rainers Škutāns lidinās mākoņos burtiskā nozīmē. Viņš ir laimīgs, ka dzīve devusi iespēju īstenot kvēlāko sapni, un šobrīd cītīgi mācās, lai iegūtu pilota licenci. 

Ar māsu cīnās par vietu pie loga 

— Kurā brīdī dzima ideja kļūt par dzelzs putna pilotu?


— Lidmašīnas un viss, kas ar tām saistīts, man patīk kopš agras bērnības. Piecu, sešu gadu vecumā interese par lidaparātiem atspoguļojās zīmējumos, paaugoties skatījos dažādus video, saistītus ar aviāciju. Ikreiz, kad ar ģimeni devāmies tālākos ceļojumos, spilgtākais notikums man bija pats lidojums. To, ka vēlos kļūt par pilotu, zināju jau sen. Studiju iespējas lielākoties bija ārvalstīs. Man paveicās, jo 2018. gadā Latvijā atklāja “airBaltic” Pilotu aka­dēmiju. Tā nu pērnā gada janvārī pēc atlases izturēšanas sāku ceļu, lai iegūtu pilota licenci. Atlase bija ļoti intensīva, pārbaudīja zināšanas, psiholoģisko sagatavotību un veselību.  Pilota licenci normālos apstākļos var iegūt 18 līdz 24 mēnešu laikā, pandēmijas dēļ apmācības nedaudz ieilgs. Kad vajadzēja lidot praktiskajās nodarbībās, ierobežojumu dēļ tas nebija atļauts. Teoriju esmu praktiski nokārtojis, tagad lidoju. Ziemā varētu būt neliels pārtraukums, bet jau nākamā gada vasarā licence būs kabatā. 

— Pirmais lidojums iespiedies atmiņā?

— Pirmo reizi lidmašīnā kāpu, kad man bija aptuveni četri gadi. Atceros, ka ar māsu vienmēr cīnījāmies, kurš tiks sēdēt pie loga. Esmu ļoti laimīgs, ka man ir iespēja piepildīt savu sapni. Tas prasa lielu atdevi, mācības ir intensīvas, teorijā jānokārto 14 priekšmeti. Prasības ir augstas, visos priekšmetos jāsasniedz kā minimums 80%. Bet tas ir tā vērts. 

— Kam jāvērš uzmanība, izvēloties pilota profesiju? 


— Skolā vēlams labi apgūt matemātiku un fiziku. Ļoti svarīga ir tieši fizika, kurā māca aerodinamiku. Svarīgi, lai būtu ķēriens, apgūstot tehnisko daļu. Nozīmīga ir arī angļu valoda, jo mācības faktiski notiek angliski, tāpat kā komunikācija ar dispečeriem. Pilotam jābūt fiziski veselam, jāuztur sevi formā. 

Izmet loku virs dzimtās pilsētas

— Agrāk skatījos uz patiesiem notikumiem balstīto pārraidi “Air Crash Investigations” (Gaisa katastrofu izmeklēšana — no angļu val.). Vai topošie piloti ir par tādu dzirdējuši?


— Protams, man šķiet, ka visi studiju biedri ir to skatījušies, tostarp es. Aviācijas nozare ir ļoti mācījusies no kļūdām, kas redzamas pārraidē. Apmācību laikā topošie piloti simulatorā tiek pakļauti dažādām neordinārām situācijām, kā rīkoties gadījumā, ja viens lidmašīnas dzinējs pārtrauc darboties, kaut kas aizdegas vai atgadās kaut kas cits neparedzēts. Ikviens cer, ka nekas tāds neatgadīsies, taču piloti tiek gatavoti reaģēt arī šādās situācijās, lai lidmašīna varētu droši atgriezties uz zemes. Es nebaidos! Tā būtu slikta īpašība, ja man būtu bail. Pilotam jābūt pašpārliecinātam par to, ko dara, atvērtam un komunikablam. 

— Pilotiem ir daudz prasību. Vai nākas ikdienu pakārtot lidošanai? 

— Jā, pilota darbs ir atbildīgs, tam līdzi nāk nepieciešamība pakārtot ikdienu. Arī mācību procesā ir jāievēro noteiktas atpūtas stundas. Ja rīt man jālido pulksten 9, tad iepriekšējā vakarā es nevaru  ballēties. Tas nav astoņu stundu darbs no pulksten deviņiem līdz pieciem. Var nākties neaiziet uz cerēto koncertu vai izlaist kaut ko citu, lai būtu optimālā formā brīdī, kad jāvada lidmašīna. Tie, kas izvēlas aviāciju, saprot un apzinās, uz ko ir “parakstījušies”. 

— Vai ir kādi maldīgi priekšstati par pilota profesiju? 

— Pilotiem nav izklāts sarkanais paklājs — nav tā, ka iesēžamies un ceļamies gaisā. Uz pilotu gulstas liela atbildība, pilots pieņem lēmumu, vai lidmašīna ir droša, tas nozīmē — veikt pārbaudes pirms katras pacelšanās. Pirms izlidošanas katru reizi personīgi pārbaudu lidmašīnu, apskatu virsmu, pārliecinos, ka nav kādu skrāpējumu, pārbaudu degvielu, hidrauliku, gaismas un daudz ko citu. 

— Kas šajā profesijā ir grūtākais, kas interesantākais? 

— Grūtākais ir pilota licences iegūšana. Interesantākais ir pilota vieta, mans ofiss pilota kabīnē. Tie skati un ainavas, kas paveras putna lidojumā no pilota sēdvietas, ir elpu aizraujoši. Katru reizi ar sajūsmu veros apkārt. 

Jau mācību procesā velkam formas, kāpjot līmeni augstāk, tiek mainīti uzpleči. Gaisā esmu pavadījis 55 stundas, nesen sāku veikt sololidojumus. Tas ir labākais, kas var būt! Aizpagājušajā nedēļā atlidoju līdz mājām — Aizkrauklei. Apmetu pāris loku debesīs un devos atpakaļ uz Liepāju. Tā ir fantastiska sajūta lidot virs dzimtās pilsētas, no augšas skatīties un ieraudzīt pilsētas skaistumu no putna lidojuma.

— Par putniem runājot. Gaisa telpu sadalāt draudzīgi?

— Diemžēl tā ir realitāte, var gadīties, ka putns ietriecas spārnos vai notiek cita veida sadursme ar lidaparātu. Personīgi man nekas tāds vēl nav gadījies, putni paspēj aizmukt. Lidot var dažādos augstumos. Latvijā ir gan kontrolējamā, gan nekontrolējamā gaisa telpa. Nevar gan tā vienkārši lidot, pirms pacelšanās jāsastāda lidojuma plāns. 

Dārgs prieks, kas ar laiku atmaksājas 

— Kur tu sevi redzi pēc pilota licences saņemšanas?


— Ceru strādāt nacionālajā aviokompānijā “airBaltic”. Kur dzīve tālāk aizvedīs, to rādīs laiks. 

— Vai gadās piedzīvot arī kādas kuriozas situācijas?

— Ne gluži. Drošības standarti ir augsti, un prasības ir lielas, tādēļ lielākoties viss notiek, kā tam jābūt. Tagad ar patīkamu nostalģiju atminos laiku pirms pandēmijas, kad mēs, studenti, bijā kopā Rīgā mācību centrā. Tikām lielo lidmašīnu simulatoros, mācījāmies. Klātienes mācības ikdienu darīja krāšņāku, iespēja satikties un papļāpāt pie kafijas tases.

— Izvēloties pilota profesiju, var cerēt iekļūt budžeta vietā?

— Nē, licenci var iegūt tikai par maksu. Tā nav augstskola, bet iestāde, kurā iegūst licenci. Jā, tas ir visai dārgs prieks, kurā nākas ieguldīt arī finanses. Ar laiku un pilota darbu to izdodas atpelnīt. 

— Ik pa laikam izskan priekšlikums nodrošināt augstāko izglītību. Ko tu par to domā?

— Ne no visiem aspektiem tas būs ieguvums. Maksājot par mācībām, manā gadījumā licences iegūšanu, es uzņemos atbildību par to, ko daru. Draugi, kas mācās universitātēs, stāsta, ka tie, kas iekļūst budžeta vietās, nereti atmet ar roku un studijas pamet. Ja par studijām nav jāmaksā, daži kļūst vieglprātīgi. Tad, kad tu investē savus līdzekļus, tevī ir lielāka motivācija mācīties un absolvēt. Protams, tajā pašā laikā budžeta vietas ļauj studēt tiem, kas to ļoti vēlas un novērtē, tajā pašā laikā neradot finansiālu slogu ģimenei.   

— Pandēmija ietekmēja arī aviokompāniju darbu. Vai tas tevi satrauc?

— Aviācija bija viena no pirmajām nozarēm, kas izjuta pandēmijas radītās sekas. Pārlidojumi ir cieši saistīti ar mūsdienu darba tirgu un tūrisma nozari. Manā gadījumā tas varētu nozīmēt to, ka uzreiz pēc licences iegūšanas es nevarēšu iegūt darbu, vajadzēs pagaidīt. Tā kā “airBaltic” ir veikusi jaunu lidmašīnu pasūtījumu jau pirms pandēmijas, turpmāko divu—četru gadu laikā būs nepieciešams līdz 300 jaunu pilotu. Pilotu akadēmijas studenti tiks prioritāri izvēlēti šai iespējai sākt darbu. Lai gan lidojumi ir atsākušies un pakāpeniski situācija normalizējas, aviācija vēl nav atgriezusies vecajās sliedēs. Lidojumu paliek arvien vairāk, proporcionāli pieaug arī nepieciešamība pēc pilotiem un citiem apkalpes locekļiem. Vistrakāk bija pandēmijas pirmajos mēnešos, kad viss apstājās. Nezinājām, kas notiks tālāk. Cepuri nost Pilotu akadēmijas vadībai un pasniedzējiem, kas veiksmīgi tika galā ar sarežģīto situāciju. Aviācija vienmēr atkopjas un pēc katras krīzes kļūst spēcīgāka. 21. gadsimtā aviācija ir nepieciešamība, mēs no tās esam atkarīgi. Cilvēki nomelno nacionālo aviokompāniju “airBaltic”, nievā par to, ka valsts to finansiāli atbalsta. Bez šīs aviokompānijas ciestu pasta sistēma, daudzas kravas un ārzemju sūtījumi tiek piegādāti tieši ar lidmašīnu kravām. “airBaltic” savieno Baltijas valstis, nevis kāda cita lidsabiedrība. Eiropas mediji mūsu aviokompāniju vērtē augstu. 

— Kas tevi aizrauj brīvajā laikā?

— Šobrīd man nav izteiktu vaļasprieku. Skolas laikā apmeklēju kori, gāju uz teātra mēģinājumiem. Pēc skolas absolvēšanas nodevos pilota apmācībai, kad nav mācību, esmu Aizkrauklē un strādāju koģenerācijas stacijā. Daudz laika veltu ģimenei, pavadu laiku ar mīļajiem, palīdzu mājas darbos. Darāmā netrūkst. Tiekos arī ar draugiem. Es gribētu sevi attīstīt vēl kādā jomā, tik vēl nezinu, kādā tieši. Tajā pašā laikā man ir tikai 20 gadu, nav, kur steigties, izdomāšu. 

Vizītkarte
Vārds, uzvārds: Rainers Škutāns.

Dzimšanas laiks un vieta: 2000. gada 19. jūnijs, Rīga. 

Izglītība: “airBaltic” Pilotu akadēmijā iegūst pilota licenci. 

Nodarbošanās: students, strādā koģenerācijas stacijā. 

Vaļasprieki: riteņbraukšana, laika pavadīšana dabā — laivu braucieni, pastaiga mežā, gar jūru.

Ģimene: četras māsas — Evelīna, Maija, Melisa, Greta.

Horoskopa zīme: Dvīņi.