Staburags.lv ARHĪVS

Laiks modināt dārza tehniku

Laiks modināt dārza tehniku

Dzīvojot privātmājā vai dzīvoklī, iespējams, cilvēkiem īpašumā ir kāda dārza tehnikas vienība — ar iekšdedzes dzinēju vai elektrību darbināms zāģis, trimmeris, varbūt zāles pļāvējs vai raiders. Ir pavasaris, zāle pamazām aug, šur tur kopš rudens vētrām mētājas pa koka stumbenim, bet, kamēr vēl tehnika guļ, to vajadzētu pamazām sākt modināt. Lielākas klapatas ir ar divtaktu un četrtaktu dzinēju aparātiem. Tajos mēdz būt eļļošanas sistēma, pavisam noteikti ir gaisa-degvielas sajaukšanas sistēma, tad vēl visādas kustīgas daļas, troses, caurulītes.

“Brīnumi” kurinātavā
Par tehnikas modināšanas procesu padomu lūdzu SIA “Aizkraukles servisa centrs” valdes loceklim Artūram Vorotinskim. Vaicāts, ar ko sākt, Artūrs saka — pavasarī  obligāta ir filtru un eļļas maiņa. Jāatceras, ka gaisa filtri var būt sausie, kā arī piesūcināti ar eļļu. Kāpēc  nevarētu mainīt pirms ziemas guļas? Meistaram ir savs loģisks arguments — pa ziemu viss kaut kas var notikt. Turklāt nozīme arī tam, kur zāģis, pļaujmašīna vai kas cits ziemu pavada — siltā telpā vai neapkurināmā. Aukstā vietā, garāžā vai šķūnī, ierīce pakļauta temperatūras svārstībām, līdz ar to dzinējā rodas kondensāts — ūdens, kas nonāk eļļā. Lai gan no pieredzes zināms, ka arī apkurināmā telpā notiek “brīnumi”. Kad Jaunjelgavā uzdarbojās zagļi, kāds Artūra paziņa motorzāģi ielika kurinātavas telpā. Rezultātā pavasarī bija sabojājies teju viss zāģis. Alumīnija  detaļas karburatorā oksidējās, dzelzs detaļas sarūsēja.

Pabeidz darbu ar sausu tvertni
Ķēdes zāģis ar iekšdedzes dzinēju — ko skatāmies, mainām? Degvielas filtru, sveci. Ja svece vizuāli izskatās gluži kā no veikala, nevajadzētu steigties nomainīt. Ja nodilis elektrods, labāk ieskrūvēt jaunu. Zāģis jānotīra, jāiztīra, jāuzasina ķēde. Jāpārbauda, vai vesela, nav nodilusi zvaigznīte, sliede. Nav jāsatraucas par ķēdes eļļas atlikumu tvertnē, toties noteikti jāizlej benzīna tvertnē palikušais degvielas un eļļas maisījums. Tā derīguma laiks ir aptuveni divas trīs nedēļas. Jo ilgāk degviela stāv nelietota, jo zemāks kļūst tās oktānskaitlis, kas nozīmē, ka degviela dzinējā sāks detonēt un tas pārkarsīs.

Pavasarī lielākais krenķis izsakāms ar vienu vārdu — “nelec”. Lai cik grieztu starteri, rautu striķi, dzinējs tikai gurdi murrā, bet rēkoņas nav. Visizplatītākā vaina ir  piekaltusi gumijas membrāna dzinēja karburatorā. Benzīns izgaro, un gumija, ar kuru tas ilgu laiku bija kontaktā, kļūst cieta, arī blīvslēgi. Rezultātā degmaisījumā nonāk par daudz gaisa un dzinējs vai nu “nelec”, vai arī iedarbināts strādās ar lieliem apgriezieniem.

Stāstot par dažādām nobīdēm no normālas dzinēja darbības, Artūrs saka — dzinējs pats no sevis nevar izregulēties, piemēram, pāriet uz augstākiem apgriezieniem. Tas nozīmē, ka radies defekts.

Vēl kāda bieži pieļauta kļūda darbā ar zāģi — beigt darbu, kā beidzas benzīns. Brīdī, kad degviela beigusies, vakuums degvielas sistēmā piesūc karburatora membrānu, tā piespiežas, pielīp un pamazām piekalst. Rezultātā pēc pāris mēnešiem dzinēju vairs nevar iedarbināt. Ieteikums — darbu beigt, neizlietojot visu degvielu.

Trimmerim ar iekšdedzes dzinēju bez iepriekš nosauktajām darbībām ap dzinēju jāatceras par smērvielu, lai pabarotu reduktoru.

Pirms izliešanas jāuzsilda
Ir divu kategoriju divtaktu  stumjamo zāles pļāvēju saimnieki — tie, kas tos kopj, un kas tos ved uz servisu. Ja pļāvēja degvielas tvertnē benzīns palicis no pagājušā gada, to ieteicams nomainīt ar svaigu. Jānomaina arī eļļa un jālieto paredzētā —  SAE30, jo tā piemērota dzinējiem ar gaisa dzesēšanu. Vai nevar eļļu izliet jau rudenī pēc pēdējā pļāviena? Artūrs saka, ka no drošības viedokļa tā labāk nedarīt. Ja pļāvēju pavasarī izdomās vest pie meistara vai darbināt pats, motors bez eļļas pārkarsīs ļoti ātri.

Zāles pļāvējiem ar četrtaktu iekšdedzes motoru jeb traktoriņiem dzinējā lej tikai tam paredzēto eļļu — SAE30 vai SAE10W30, nevis to, ko lej automašīnā. Vecā eļļa pirms izliešanas jāuzsilda, respektīvi, jāieslēdz dzinējs un 10 minūtes jāpadarbina. Līdzīgi kā uz cepamās pannas, arī no dzinēja karterī silta eļļa kļūt šķidrāka, līdz ar to pilnīgāk iztecēs laukā. Kā jau pļaujmašīnai, vērība jāvelta nazim. Visticamāk, ka to nāksies balansēt. Nebalansēts nazis, dzinējam darbojoties, rada vibrāciju, kas tālāk ietekmē visa dzinēja detaļas, piemēram, var atskrūvēties skrūves.

Ja zāles traktoriņa saimnieks pēc pēdējās pļaujas nav izmazgājis naža pannu, tajā palikusi zāle, ir risks, ka metāla detaļas saskarsmē ar skābo zāli ātri sarūsēs. Skābe izkožas cauri krāsai un vēlāk bojā metāla detaļas. Lai pannu pasargātu, to rudenī var apstrādāt ar speciālu šķidrumu, kas ziemas mēnešos iesūcas krāsā un metālā. Tā kā šim procesam vajadzīgs laiks, apsmidzināšana nederēs, sākot jauno pļaušanas sezonu.

Noņemot nazi, jāpārbauda, vai nav nosisti alumīnija adapteri jeb drošības pogas, kas nazi notur savā vietā, bet var nolūzt  spēcīgā triecienā. Te vietā atgādināt, ka šāds trieciens var izsist, izregulēt aizdedzi, kas izpaužas kā motora “šķaudīšana”, nevienmērīga darbība.

Logu šķidruma kanniņas nederēs
Trakoriņiem un raideriem — zāles plāvējiem ar priekšpusē novietotiem nažiem — ir akumulators, un to, beidzot sezonu, vajadzēja noņemt, ienest siltā telpā, uzlādēt. Tiem akumulatoriem, kas nav litija, uzlādi vajadzētu veikt arī miera sezonas vidū. Tāpat jāuzlādē pirms jaunās sezonas sākuma. Eļļa, siksnas, naži, smērējamie nipeļi — vietas, kuras jāpārbauda, jāuzpilda. Jāpārliecinās, ka eļļas līmenis ir arī raidera ātrumkārbā, ja tāda ir uzstādīta. Artūrs teic, ka ļoti reti bojātas ir stūres troses.

Visām iekārtām nopietns drauds ir grauzēji — peles, žurkas un citi. Sagrauž vadu izolāciju, caurulītes. Īpaša ‘‘delikatese” ir benzīna pumpīšu gumija. Katras vasaras sezonas sākumā ar tādu nelaimi pie meistara nākot daudzi, tāpēc šī rezerves daļa jau tagad iepirkta vairumā.

Otra lielākā bēda sākas no nepareizi glabātas degvielas. Automašīnu loga šķidruma kanna nebūs pareizais trauks degvielai, jo tā pamazām saēd kannas plastmasu un sīkās daļiņas nonāk smalkajā motora degvielas padeves sistēmā, un tā aizsērē. Bieži jātīra karburatori, kuros nonācis benzīna un dīzeļdegvielas maisījums, un te atkal jāpiesauc nepareizā degvielas uzglabāšana. Bijuši gadījumi, kad tver­tnē konstatēts benzīna un ūdens maisījums.