Stilīgā otrā dzīve

Aivas Zīles radītais apģērbs piesaista uzmanību.
Jau vairākus gadus dizainere lietotus džinsus, kreklus un bikses pāršuj
stilīgos apģērba gabalos, kas gūst aizvien lielāku popularitāti ne tikai
zaļā dzīvesveida piekritēju vidū.
— Pastāstiet, lūdzu, kā veidojies apģērba zīmols “Zīle”?
—
Tas sākās nejauši pirms aptuveni sešiem septiņiem gadiem, kad pāršuvu
vecos džinsus par mēteļiem. Mana lielā meita tobrīd strādāja veikalā
“Otrā elpa”, kur dizaina stendā šos mēteļus pārdeva. Tā viens produkts
sekoja nākamajam, tika nodibināts uzņēmums un atvērts veikals Rīgā, bet
tas nepārcieta otro “kovid” krīzi un tika aizvērts. Tagad mums ir
interneta veikals zile-zile.com.
— Kas jūs piesaistīja idejā
pāršūt jau lietotu apģērbu, nevis ņemt no baķiem tīrus audumus un no
tiem šūt kaut ko jaunu un modernu?
— Iesākumā tas nebija tāpēc, ka
man otrreizējās pārstrādes ideja liktos svarīga, man vienkārši vienmēr
ir paticis to darīt. Kad apģērba pāršūšana kļuva aizvien populārāka, arī
es par to sāku domāt un interesēties. Tagad esmu priecīga, ka daru kaut
ko arī vides labā.
Sākumā tas vairāk bija kā joks un tiešām tikai
drosmīgie izvēlējās šādu apģērbu, tagad arvien vairāk to uztver kā
normālu parādību, un daudzi šo apģērbu izraugās tieši tāpēc, ka tas ir
otrreizēji pārstrādāts. Cilvēki arvien vairāk par to domā un pievēršas
šai idejai. Protams, tā ir mazākā ļaužu daļa, joprojām “H&M” ir
daudz populārāks un pieejamāks arī cenas ziņā.
— Jūs daudz piestrādājat, lai šis apģērbs būtu ne tikai draudzīgāks videi, bet arī aktuāls un interesants.
—
Tāds arī ir mūsu plāns. Kad vērām veikalu, uzsvērām, ka šis nav
vienkārši kaut kas sašūts no lietotām lietām. Cenšos, lai apģērbs ir
pietiekami stilīgs un aktuāls, lai tas nav tikai vecāsmammas pāršūts
brāļa krekls vai lupatu deķītis. Kas, protams, arī, ir apsveicami, bet
šis tomēr ir nākamais līmenis.
— Kāds ir jūsu apģērba tipiskais valkātājs?
—
Cilvēki ir visdažādākie. Viss sākās ar jocīgajiem un zaļi domājošajiem
cilvēkiem; kad tas tika pamanīts, valkātāju loks paplašinājās. Ir
cilvēki, kuriem patīk apģērba dizains, ir tādi, kas valkā vienkārši
idejas vārdā, citi pērk nākamās lietas, jo zina, ka šis apģērbs ir ērts,
un ir, protams, nejaušie pircēji. Valkātāju vecuma amplitūda ir no 20
līdz 70 gadiem. Manas drēbes maz izvēlas pusaudži, jo viņiem pārsvarā ir
svarīgi izskatīties kā visiem, un retais ir tik drosmīgs.
— Kur ņemat idejas, kā kalnu ar lietotiem džinsiem pārveidot mēteļos un kleitās?
—
Grūtākais nav atrast ideju, bet gan to realizēt, jo rokas ir tikai
divas, bet ideju krietni vairāk. Parasti apģērbs pats pasaka priekšā.
Tāpēc es arī sāku ar džinsiem, jo pie tiem ir strādājuši iepriekšējie
dizaineri, kas ir ieguldījuši daudz darba. Tur ir detaļas, krāsas, un
man ir žēl, ka metam džinsus ārā, jo tie vairs neliekas moderni, kaut
gan nemaz nav novalkāti. Šujot es cenšos saglabāt iepriekšējā dizainera
darbu, es to uztveru kā sadarbību starp mani, dizaineri un valkātāju.
— Vai jums ir gadījies dzirdēt, ka otrreiz lietotajam apģērbam ir slikta aura?
—
Jā, protams, sākumā tas bija bieži, cilvēki teica, ka lietotu viņiem
nevajag. Un es necenšos nevienu pārliecināt, ja tā liekas, tad tā ir, es
tur neko nevaru izmainīt. Taču, ja aizdomājamies par izpārdošanām
veikalos, kad vienu apģērba gabalu uzmēra tik daudz cilvēku, ieskaitot
apakšveļu, vai to varam saukt par jaunu? Tas apģērbs ir apstrādāts ar
ķīmiskām vielām, un vispirms tas ir jāmazgā, lai varētu vilkt mugurā.
Iespējams, mans apģērbs tādā ziņā ir tīrāks, esmu to mazgājusi,
pāršuvusi un izmainījusi, arī audums sevi ir labi pierādījis.
—
Kā vērtējat to, ka aizvien aktīvāk attīstās interneta vietnes, kurās
cilvēki pārdod savu apģērbu, piemēram, andelemandele.lv vai
atverskapi.lv?
— Ja gadās nopirkt lietas, kas pašam neder, tādēļ tās
pārdod citiem, tad viss ir kārtībā. Taču, ja tas nesamazina pirkšanas
daudzumu, ja turpinu pirkt desmit jaunas kleitas mēnesī, ko pārdodu
tālāk, tad īsti neredzu tam jēgu. Pati daudz neiegādājos apģērbu, un, ja
es nopērku lietu, ko tiešām valkāju, tad neesmu tas sliktākais pircējs.
— Vai jums ir kādi ieteikumi, kā varam samazināt vides piesārņojumu tieši tekstilizstrādājumu jomā?
—
Tā, kā tagad māca un iesaka darīt, esmu dzīvojusi vienmēr, tas man
nešķiet nekas īpašs. Neesmu aizrāvusies ar apģērba pirkšanu, tas vienmēr
ticis valkāts ilgu laiku, ja kas saplīst, tiek salabots vai pāršūts.
Mani bērni ir valkājuši radu bērnu drēbes, un viņu drēbes ir valkājuši
citi bērni. Man ir nesaprotami, ka var izmest jaku vai bikses tikai
tāpēc, ka ir saplīsis slēdzis.
Ja man kaut kas jāiesaka, es jebkuram
varētu ieteikt kritiskāk izvērtēt savus iepirkšanās paradumus un pirkt
tikai tad, kad tas ir nepieciešams, nevis tad, kad jāremdē savas
dvēseles noskaņa ar jaunu kleitu. Lietotā apģērba veikalu pārdošanas
rādītāji esot sasnieguši veikalu “Zara” radītājus, taču es tajā
nesaskatu neko labu, jo “Zara” pārdošanas rādītāji nav kritušies. Tas
nozīmē, ka aizvien vairāk pērkam un nesam uz lietoto preču veikaliem.
Arī ziedotājiem būtu rūpīgi jāizvērtē tās drēbes, ko atdod labdarībai,
lai nebūtu tā, ka savu atkritumu pārstrādes problēmu cilvēki noveļ uz
labdarības veikalu pleciem.
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra