Cik cilvēku drīkst braukt automašīnā?

Daļa cilvēku, kas braukuši vienā automašīnā no vairākām mājsaimniecībām, ir sodīti ar lielu naudas sodu. Apzinīgie, kuri no soda baidās un ievēro ierobežojumus, “Staburagam” jautā, cik tad īsti cilvēku drīkst braukt vienā vieglajā privātajā automašīnā, tajā skaitā mikroautobusā, un kādēļ sabiedriskajā transportā drīkst braukt no daudzām mājsaimniecībām un neviens par to nesoda? Satiksmes ministrija, Valsts policija konkrētu cilvēku skaitu nenosauc, atbildot, ka drīkst braukt tikai no vienas mājsaimniecības, bet ir arī izņēmumi.
Policija: tā ir pulcēšanās
“Mazdēls, kurš dzīvo citur, mani varētu aizvest pie ārsta, bet baidāmies braukt vienā mašīnā, jo esam no divām mājsaimniecībām — bail, ka mūs sodīs ar 300 vai 500 eiro lielu naudas sodu. Kādēļ autobusā, trolejbusā, tramvajā var braukt cilvēki no 30 — 50 mājsaimniecībām, bet vieglajā automašīnā nedrīkst braukt no divām mājsaimniecībām?” jautā kāda sieviete.
“Divu mājsaimniecību atrašanās vienā automašīnā tiks tulkota kā pulcēšanās, un par to ir paredzēta atbildība līdz pat 2000 eiro,” telekanāla “Rīga TV24” raidījumā “Uz līnijas” apgalvoja Valsts policijas priekšnieks Armands Ruks, sakot, ka ir arī izņēmumi — tas netiks uzskatīts par pārkāpumu, ja šāda kolektīvā pārvietošanās ir saistīta ar darba pienākumu pildīšanu, kas ietver gan došanos uz darba vietu, gan došanos no tās, gan darba vai dienesta pildīšanu. Ja kaut kur ir nepieciešams nogādāt vienu cilvēku, piemēram, radinieks jānogādā pie ārsta, sodu nepiemēros — vajadzīgs pamatojums. Piemēram, dēls var aizvest māti pie ārsta, pat ja viņi nedzīvo kopā.
Tajā pašā laikā vairāku mājsaimniecību locekļu privāti braucieni, lai kopīgi apmeklētu veikalu vai citas vietas, tiek uzskatīti par pārkāpumiem. Piemēram, šonedēļ kādam vīrietim Tukuma novadā piemērots 500 eiro sods par vizināšanos ar auto ar personām no dažādām mājsaimniecībām.
Advokāts iebilst
Savukārt zvērināts advokāts, Latvijas Universitātes Juridiskās fakultātes lektors Jānis Lapsa “Rīga TV24” “Preses klubā” viņa teikto apstrīdēja, jautājot, kāpēc divi cilvēki no divām mājsaimniecībām nevar braukt vienā mašīnā un no kurienes policijai šādi secinājumi? Viņa ieskatā policija interpretē likuma normas, kādu nemaz neesot.
Šie divi pretējie uzskati cilvēkiem rada vēl lielākas neskaidrības — kuram tad ir taisnība un kam ticēt? “Staburaga” lasītāji arī jautā, kāda atšķirība, vai jābrauc pie ārsta vai arī no laukiem uz pilsētas lielveikalu pēc pārtikas produktiem?
Tādēļ “Staburags” ar konkrētu jautājumu, cik tad cilvēku drīkst braukt vienā automašīnā, vērsās pie Ministru kabineta preses sekretāra Reiņa Grāvīša, lūdzot komentēt arī abu minēto personu pretrunīgos izteikumus. Reinis Grāvītis jautājumu pāradresēja Satiksmes ministrijai, kura vairākkārtējā sarakstē konkrētu atbildi par cilvēku skaitu nesniedza, bet advokāta teikto līdz vakardienai tā arī nekomentēja.
Ministrija: privātajos auto augstāks risks saslimt
Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļas sabiedrisko attiecību speciāliste Lāsma Gaile atbildēja: “Valstī noteiktās ārkārtējās situācijas un drošības pasākumu mērķis ir ierobežot Covid-19 infekcijas izplatību. Sabiedriskajā transportā noteiktie drošības pasākumi attiecas gan uz šoferiem, gan pasažieriem, un par to, lai viss tiktu ievērots, ir atbildīgs pārvadātājs. Transportlīdzekļi tiek regulāri dezinficēti, visiem obligāti ir jālieto sejas maskas un, lai nodrošinātu distancēšanos, pasažieri nedrīkst aizņemt iezīmētās sēdvietas. Vienlaikus iedzīvotāji tiek aicināti izvērtēt pārvietošanās nepieciešamību, izvēloties braukt ar sabiedrisko transportu tikai būtisku iemeslu dēļ, piemēram dodoties uz darbu, pie ārsta un tamlīdzīgi. Attiecībā uz privāto auto to ir grūtāk nodrošināt — tā jau ir katra paša atbildība, vai izmantot maskas, cik bieži dezinficēt transportlīdzekli, kā nodrošināt distancēšanos. Tādējādi infekcijas izplatības risks ir ievērojami augstāks nekā sabiedriskajā transportā. Ministru kabineta rīkojumā Nr. 655 (5.4. punkts) minētais aizliegums privātu pasākumu rīkošanai un privātām pulcēšanām, izņemot, ja tas notiek vienas mājsaimniecības ietvaros, attiecas arī uz pārvietošanos ar automašīnu. Izņēmums var būt ārsta apmeklējums vai došanās uz/no darba. Braucot kopā personām no vairākām mājsaimniecībām, ir obligāti jālieto sejas maskas.”
Ja pamatots iemesls,sodu nepiemēro
Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā speciāliste Gita Gžibovska “Staburagam” skaidro, ka Ministru kabineta rīkojumā Nr. 655 (5.4. punkts) norādīts, ka aizliegti privāti pasākumi un privāta pulcēšanās, izņemot pasākumus vienas mājsaimniecības ietvaros, un tas ir attiecināms arī uz pārvietošanos ar automašīnu. “Arī automašīnās var atrasties jeb pulcēties tikai cilvēki no vienas mājsaimniecības ar atsevišķiem izņēmumiem. Policija ir saprotoša un nepiemēro sodus, ja ir patiešām pamatots iemesls būt vienā automašīnā personām no vairākām mājsaimniecībām. Šāds iemesls var būt, piemēram, ārsta apmeklējums vai darba kolēģa nogādāšana darbā vai no tā. Braucot kopā personām no vairākām mājsaimniecībām, ir obligāti jālieto sejas maskas. Jāsaprot, ka šobrīd noteiktie pulcēšanās ierobežojumi ir noteikti ar mērķi, lai samazinātu personu savstarpējo kontaktu un vīrusa tālāku izplatību,” norāda Valsts policijas pārstāve.
Arī Valsts policijas Zemgales reģiona pārvaldes vecākā speciāliste Dace Kalniņa atsaucas uz Ministru kabineta rīkojuma Nr.”655 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 5.4. punktu par to, ka ir aizliegti privāti pasākumi un privāta pulcēšanās, izņemot pasākumus vienas mājsaimniecības ietvaros. “Tas neatļauj braukt privātā transportā vairāk kā no vienas mājsaimniecības, taču policija katru gadījumu vērtē individuāli un ikviens saprot, ka dzīvē ir dažādas situācijas, izņēmumi un nav iespējams katru dzīves situāciju iekļaut un aprakstīt Ministru kabineta rīkojumā. Piemēram, ja personas no dažādām mājsaimniecībām dodas uz darbu vai arī nepieciešams aizvest radinieku vai kaimiņu uz ārstniecības iestādi, tad sods šādos gadījumos netiek piemērots,” saka Dace Kalniņa.
Visdrošāk vienam pašam
Kāds ir maksimālais cilvēku skaits automašīnā, raugoties no epidemioloģiskā viedokļa? To “Staburags” jautāja Slimību profilakses un kontroles centra Komunikācijas nodaļas vadītājai Ilzei Arājai. Viņa skaidro, ka, izvērtējot veselības apdraudējuma riskus, visdrošāk ir cilvēkam braukt vienam pašam, bet, ja, piemēram dēlam mamma jānogādā pie ārsta, abiem jālieto sejas maskas. Noteikti jānodala privātie un darba braucieni, piemēram, remontbrigādei nāksies braukt vienā mikroautobusā uz darbu, bet visiem noteikti jālieto sejas maskas. “Vieglās automašīnas salons ir slēgta telpa, kurā nav ventilācijas un pasažieri, visticamāk, atradīsies ilgāk par 15 minūtēm un nav iespējams ievērot divu metru distanci. Ar Covid-19 inficēts cilvēks divas dienas pirms simptomu parādīšanās var inficēt arī citus, un salons ir vieta, kur vīrusu viegli var nodot citiem,” skaidro Ilze Arāja. “Savukārt sabiedriskajā transportā ir iezīmētas sēdvietas, kuras nedrīkst aizņemt, ir lielāka iespēja ievērot distanci un izpildīt citus ārkārtējās situācijas nosacījumus.”
Visefektīvāk — pilnīgi izvēdināt salonu
Portāls “Delfi”, ņemot vērā Brauna Universitātes un Masačūsetsas Universitātes pētnieku veiktos eksperimentus un atzinumus, skaidro, ka ierobežotā telpā, kāda ir arī mašīnas salons, izelpotās daļiņas uzkrājas un to koncentrācija pieaug. Visefektīvākā metode ir pilnīga salona vēdināšana, atverot visus automašīnas logus līdz galam, taču ziemas aukstumā tā nav praktiski īstenojama. Pētnieki noskaidrojuši — ja visi automašīnas salona logi ir ciet, pat 10% vienas personas izelpoto daļiņu sasniedz otras personas elpceļus arī tad, ja ieslēgta gaisa kondicionēšanas sistēma. Atverot visus logus, šis rādītājs nokrita līdz 0,2%. Jebkurā gadījumā, ja vien tas ir iespējams un ir kaut kādas citas iespējas, šajā laikā vēlams izvairīties no pārvietošanās vienā transportlīdzeklī arī darba vajadzību dēļ.
“Intuitīvi salonā sēdošie mēdz vērt vaļā sev tuvāko logu, taču tas šoreiz nebūtu labākais risinājums. Datorsimulācija uzrāda, ka vēlamāk būtu vērt vaļā labās puses logu priekšā un kreisās puses logu aizmugurē — pa diagnonāli. Tas nodrošina vislabāko ventilāciju divu atvērtu logu gadījumā. Pētnieki norāda — tas nodrošina ne tikai ieejas un izejas punktu daļiņām, bet rada arī nodalošu gaisa plūsmu tieši starp autovadītāju un pasažieri. Taču — tas nav nekāds drošības garants, eksperimentos atšķirība starp dažādām divu atvērtu logu konfigurācijām bija neliela, turklāt labam efektam tie jāatver gandrīz līdz pusei, kas pašreizējos laikapstākļos arī nav vēlams. Ja logs tiek atvērts tikai mazā spraugā, tad izteikts daļiņu koncentrācijas kritums nav novērojams. Būtu vēlams to atvērt vismaz līdz pusei. Ja vieglajā automašīnā ir vairāk par trim cilvēkiem, arī šāda vēdināšana pa diagonāli kļūst vēl mazāk efektīva, jo vismaz viena persona atradīsies tajā sēdvietā, kur starp cilvēkiem nodaloša gaisa plūsma. Jebkurā gadījumā, ja vien tas ir iespējams un ir kaut kādas citas iespējas, šajā laikā vēlams izvairīties no pārvietošanās vienā transportlīdzeklī arī darba vajadzību dēļ,” raksta “Delfi”. ◆
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra