Staburags.lv ARHĪVS

Kā nekļūt par finanšu upuri

Sandra Pumpure

2020. gada 27. novembris 00:00

1
Kā nekļūt par  finanšu upuri

Finanšu un kapitāla tirgus komisijas Finanšu pratības darba grupas vadītājas Aijas Brikšes apkopotie padomi senioriem, kā nekļūt par finanšu krāpnieku upuri
Regulāri sazinieties ar tuviniekiem
Lai sekotu līdzi aktualitātēm sabiedrībā, senioriem regulāri vajadzētu sazināties ar saviem tuviniekiem un izvēlēties uzticamu padomdevēju finanšu jautājumos. Vecāka gadagājuma cilvēki ar savu tuvo cilvēku atbalstu var pamēģināt apgūt jaunas tehnoloģijas un pievienoties kādam ģimenes čatam sociālajos tīklos. Tas palīdzēs regulāri un vienkārši sazināties ar saviem mīļajiem. Būtiski izvēlēties padomdevēju finanšu pakalpojumu jautājumos, kurš ir tuvs ģimenes loceklis vai draugs. Ikvienam ir pašam jāpieņem savi finanšu lēmumi, bet draudzīga saruna ļaus pazīt krāpnieku uzbrukumu. Nepieciešamības gadījumā var vērsties arī pie profesionāliem konsultantiem bankā.
Drošības pamatprincipi
Lai pasargātu sevi, ir jāzina daži finanšu drošības pamatprincipi. Pirmais no tiem ir: savus datus svešiniekiem izpaust nedrīkst! Savas internetbankas pieejas datus, bankas kartes numuru, PIN kodu, CVC kodu un citu līdzīgu informāciju nedrīkst izpaust ne telefona sarunā, ne e-pastā, ne arī klātienē satiktiem svešiniekiem.
Būtiska ir droša paroļu izvēle un glabāšana citiem nepieejamā vietā. PIN kodu nevajadzētu turēt kopā ar bankas karti, parolēm ir jāsatur vismaz astoņi simboli, kas sastāv gan no burtiem, gan skaitļiem un neveido labi uzminamus, ar jums saistītus vārdu un ciparu savienojumus, piemēram, dzimšanas datumu. Paroles jāglabā pašam labi zināmā, bet citiem nepieejamā vietā.
Tipiskas krāpnieku pazīmes
Lai neuzķertos uz krāpniekiem, iesaka ievērot piesardzību pret zvanītājiem, kuri runā tikai krievu valodā. Latvijā strādājoši banku darbinieki pārvalda latviešu valodu, tāpat arī citi finanšu pakalpojumu sniedzēji. Piesardzīgiem ir jābūt pret zvanītāju uzstājību. Viltvārži bieži ir ļoti neatlaidīgi, uzbāzīgi, manipulatīvi, dara visu iespējamo, lai telefona saruna turpinātos. Dažkārt viņi kļūst rupji un pat draud. Šādas sarunas ir pēc iespējas ātrāk jāpārtrauc, nav nepieciešams būt pieklājīgiem pret nepazīstamiem sarunbiedriem.
Viltvārži var manipulēt ar cilvēku emocijām, radīt satraukumu, trauk­smi, sajūtu, ka jārīkojas ātri un nav laika domāt. Piemēram, lai izkrāptu internetbankas datus, krāpnieki brīdina par to, ka kāds no bankas konta izskaitījis naudu un ka situācija ir nekavējoties jārisina. Tāpat viltvārži e-pasta vēstulē var lūgt ziedot kādam smagi slimam pacientam, labdarības organizācijai vai informēt par neticamiem laimestiem, kuru saņemšanai nepieciešams veikt kādus maksājumus vai nodot savus datus. Šādos e-pastos bieži ir gramatikas kļūdas un neloģiski teikumi.
Jāuzmanās arī no reklāmām, kuras ziņo par iespēju laimēt vērtīgas balvas vai kuras aicina investēt un gūt lielu peļņu. Tajās var tikt izmantoti sabiedrībā zināmi cilvēki un uzņēmumi, bet tas nenozīmē, ka konkrētā slavenība ir informēta par savu dalību reklāmā, bieži arī šie cilvēki ir krāpšanas upuri.
Jāzina savas bankas kontakttālrunis
Lai varētu savlaicīgi reaģēt uz aizdomīgiem zvaniem vai darījumiem savā bankas kontā, bankas telefona numuram ir jābūt ērti pieejamam. Iesakām to saglabāt telefonā vai kādā citā ērtā veidā. Ja kāds nezināms zvanītājs brīdinājis par aizdomīgiem darījumiem bankas kontā, tad par to vislabāk pārliecināties, sākotnējo sarunu pārtraucot, un pašam zvanot uz banku un pastāstot, kas noticis.
Pirms darījuma
jākonsultējas
Nekad nevajadzētu piekrist darījumam, kuru līdz galam nesaprotat. Ir būtiski, lai darījumam ir kāda dokumentācija, kas to apliecina, svarīgi izlasīt līgumu un pakonsultēties ar sev uzticamiem cilvēkiem, vislabāk ģimenes locekļiem. Ja tomēr cilvēks kļuvis par krāpšanas upuri, tad jāsazinās ar Valsts policiju un jāziņo par notikušo. ◆

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.