Staburags.lv ARHĪVS

Kas raksturo labas ziemas riepas?

.

2020. gada 20. oktobris 00:00

120
Kas raksturo labas ziemas riepas?

Tici vai ne, bet septembris jau ir cauri; nepaspēj ne acis pamirkšķināt, kā oktobris jau klāt. Un klāt ir arī laiks, kad drīkst sākt braukt ar ziemas riepām. Pēc Latvijas valsts likumdošanas vadoties, ar ziemas riepām drīkst braukt no 1. oktobra, bet obligāti tām jābūt uzliktām ar 1. decembri.

Daļai auto īpašnieku priekšā ir nopietns uzdevums – jaunu ziemas riepu iegāde. Šis ieguldījums auto, diemžēl, ir visai dārgs, taču ārkārtīgi svarīgs, lai pasargātu savu un citu satiksmes dalībnieku veselības, dzīvības un mantu. Ja jau maksāt, tad tikai par labāko – raksta turpinājumā iepazīsties ar aspektiem, kas raksturo labas ziemas riepas!

Gumijas sastāvs Pirmā un galvenā atšķirība ziemas un vasaras riepām ir to gumijas sastāvs. Ziemas riepu gumija ir mīkstāka nekā vasaras riepu gumija. Šī atšķirība ir nepieciešama, lai katrai sezonai paredzētā riepa nodrošinātu:

  • maksimāli labu auto vadāmību;

  • drošību uz ceļa;

  • maksimāli īsu bremzēšanas ceļu;

  • iespējami mazu degvielas patēriņu;

  • iespējami klusu braucienu.

Protams, jāņem vērā arī citi tehniskie aspekti, piemēram, gaisa spiediens riepā, riepu savirze, auto svars (vai tiek vesta smaga krava) u.c.

Kā gaisa temperatūra ietekmē riepu gumiju? Vasaras riepa, pateicoties tās gumijas sastāvam, vislabāk kalpos temperatūrā, sākot no +70C grādiem, savukārt ziemas riepa – sākot no +70C un zemākā temperatūrā. Ziemas riepu lietošana, kad gaisa temperatūra ārā pārsniedz +70C grādus, nav ieteicama, jo šajā temperatūrā gumija kļūst pārāk mīksta, kā rezultātā:

  • pasliktinās vadāmība;

  • palielinās troksnis;

  • pagarinās bremzēšanas ceļš;

  • palielinās riepu nodilums.

Savukārt, vasaras riepu lietošana zemās temperatūrās ir bīstama, jo gumija sasalst, riepa zaudē plastiskumu un katastrofāli pasliktinās saķere un bremzēšanas ceļa garums.

Protektors Riepu protektora uzdevums ir nodrošināt maksimāli labu saķeri ar ceļu braukšanas laikā. Latvijā noteiktais minimālais ziemas riepu protektora dziļums ir 4 mm; jaunu ziemas riepu protektora dziļums ir 8 – 10 mm. Jo dziļāks protektors, jo drošāka riepa uz ceļa, kad to klāj sniegs, ledus, slapjdraņķis, sāls + smilšu + ledus/sniega maisījums vai ūdens.

Protektora uzdevums ir izvadīt šos saķeri traucējošos elementus pa rievām. Attiecīgi – jo dziļākas protektora rievas, jo vairāk, piemēram, sniega + sāls maisījumu, var izvadīt no vietas, kur riepa saskaras ar ceļu, veidojot saķeri. Šādi veidojas labāka saķere, līdz ar to arī labāka auto vadāmība un drošāka braukšana.

Vērtīgs padoms – ja esi lietotu ziemas riepu īpašnieks, “laid tās pensijā”, ja protektora dziļums ir 4 mm vai 5 mm. Ja sezonas sākumā riepai ir 4 mm protektors, sezonas laikā tas var nodilt līdz 3 vai pat 2 mm, un tas jau ir liels risks ceļu satiksmes dalībnieku drošībai. Ieteicamais minimālais protektora dziļums sezonas sākumā – 6mm.

20201019-0953-1a-lv-riepas-2.jpg

Foto: Pixabay.com

Lameles Lameles ir nelielās, smalkās rieviņas tajā riepu virsmas daļā, kas saskaras ar ceļu. Lameļu uzdevums ir nodrošināt maksimāli labu saķeri ar ceļu bremzēšanas laikā. Šajās mazajās rieviņās ieķērušies akmentiņi rada papildu pretestību bremzēšanas laikā, samazinot bremzēšanas ceļu un veicinot apstāšanos. Jo vairāk lameļu, jo labāk.

Radzes Pēdējos gados, šķiet, ir pamatīgi samazinājusies, ja ne pavisam zudusi, vajadzība pēc radžotām riepām. Radzes ir metāliski izvirzījumi no riepu virsmas, kas uzlabo saķeri ar apledojušu ceļu. Lieliski noderēs braukšanai pa grants vai lauku ceļiem, kurus ziemas periodā apstrādā reti, kā rezultātā risēs ir pieblietēts sniegs vai ceļu klāj ledus. Braukšanai pa tīru, asfaltētu pilsētas ceļu gan tās īsti nederēs.

Tagad, zinot, kas ir galvenie labu un kvalitatīvu ziemas riepu raksturlielumi, vari iepirkties droši un atbildīgi. Ienāc interneta veikalā 1a.lv un iegādājies labāko ražotāju ziemas riepas par izdevīgām cenām!