Staburags.lv ARHĪVS

Iespēja iepazīt Koknesi mobilajā tālrunī

Agita Grīnvalde-Iruka

2020. gada 22. maijs 00:00

420
Iespēja iepazīt Koknesi mobilajā tālrunī

Kokneses parkā un pilsdrupās aizvadītajās brīvdienās varēja sastapt cilvēkus, kas pārvietojās, degunus iebāzuši mobilajos tālruņos. Šoreiz tā nebija lieka laika tērēšana vienkāršai pastaigai ar telefonu rokās. Pulciņš interesentu izmēģināja jauno in­-
teraktīvo spēli “Ceļojums laikā — zudusī pasaule”, ar kuras palīdzību no jauna varēja iepazīt it kā visiem labi zināmos tūrisma objektus Koknesē.

Spēles idejas autore ir piestātnes “Pērsejas” saimniece un biedrības “Pērses krasts” vadītāja Ita Lejiņa. Tieši biedrībai īstenojot vienu no projektiem, tapusi šī spēle.
“Misijas Koknese” turpinājums
Itas ģimene saimnieko piestātnē “Pērsejas”, kas nodarbojas ar aktīvās atpūtas organizēšanu, laivu un SUP dēļu nomu. Viens no piedāvājumiem ir piedzīvojumu pārgājiens jeb orientēšanās spēle ar nosaukumu “Misija Koknese”, kas ir papīra formātā. Ar tās palīdzību var iepazīt “Pērseju” apkārtni un Koknesi. Savukārt Itas dibinātā biedrība “Pērses krasts”, īstenojot projektus, veicina Kokneses vēstures izzināšanu, popularizēšanu un sabiedrības izglītošanu. Viens no biedrības īstenotajiem projektiem ir interaktīvais stends un senās pils makets, kas atrodas Kokneses tūrisma centrā. “Šobrīd gribam aktivizēt biedrības darbību, lai tā pamazām pārņemtu “Misiju Koknese” un visas sauszemes aktivitātes, savukārt “Pērsejām” paliktu tikai aktivitātes uz ūdens,” stāsta Ita un atzīst, ka patiesībā ļoti grūti nodalīt uzņēmuma un biedrības darbību, jo vēsturiskais mijiedarbojas ar aktīvo atpūtu, un tādā veidā dažādām paaudzēm un dažādiem cilvēkiem var nodot šo unikālo Kokneses kultūrvēsturi. “Viss sākās ar to, ka man bija žēl, ka cilvēki neredz visu to skaistumu, kas mums te ir. Sākām pamazām piedāvāt atpūtas iespējas, apzinājām šīs vietas nozīmību un unikalitāti. Izveidojām biedrību, sākām īstenot projektus un nu, lūk, esam nonākuši līdz interaktīvai spēlei, kas noteikti dos savu ieguldījumu tūrisma attīstībā Koknesē,” saka Ita.  
Iekļaujas pirmie
Koknese ir viena no pirmajām pilsētām Latvijā, kur izveidota šāda spēle. “Ar Itu tikāmies jau gada sākumā, lai pārrunātu šo ideju. Līdzīgas spēles top arī par citām vietām, bet, tā kā Ita bija visaktīvākā, koknesiešiem tā tapa pirmajiem. Tikāmies arī ar Kokneses tūrisma centra darbiniecēm, kuras mums iedeva punktus, kur vēlētos aizvest cilvēkus. Tad kopā ar mūsu spēles izvei­-
des komandu devāmies uz Koknesi, lai katram punktam, ko paredzēts ielikt spēlē, izdomātu uzdevumu. Ja, esot uz vietas, paši ieraudzījām kaut ko interesantu, ko varētu iekļaut maršrutā un pievienot kādu uzdevumu, piedāvājām arī savu variantu, aizpildot tukšās vietas maršrutā un padarot karti piesātinātāku,” stāsta viens no spēles veidotāju komandas Mārtiņš Līcis.
Viņš piebilst, ka šāda spēle tiešām ir lieliska iespēja izzināt noteikto vietu. “Tā ierauj azartā, līdz ar to daudz aktīvāk un atraktīvāk tiek meklētas atbildes uz jautājumiem. Tas ir lielisks veids, kā jauniešiem vai bērniem kopā ar vecākiem iepazīt konkrētu vietu interesantā un aizraujošā veidā. Jaunieši, kuri bieži ikdienā neizlaiž no rokām mobilo tālruni, šajā gadījumā to var izmantot lietderīgi un interesanti pavadīt laiku. Spēle veidota aplikācijā “Roadgames”. Tā ir platforma, kurā ikviens entuziasts var izveidot dažādas spēles, kā to, piemēram, ir izdarījusi biedrība “Pērses krasts”, kas saskatīja potenciālu šādai digitālai vietnei, kurai var piekļūt jebkurš pilsētas iedzīvotājs vai viesis. Iepazīt pilsētu caur spēles prizmu — gan pirmo reizi, gan kārtējo reizi, bet pilnīgi no jauna un cita skatpunkta,” stāsta Mārtiņš Līcis.
No urbānās vides
Salīdzinājumam Mārtiņš min tūrisma bukletus, kur ir pilsētu kartes, kurās ar punktiem atzīmēti dažādi apskates objekti. “Var teikt, ka mēs šo maršrutu no bukleta kartes esam pārcēluši uz mūsu lietotni un pārvērtuši par spēli. Punkts, kas ir kartē, piemēram, Kokneses pilsdrupas, spēlē ir vieta, kurā nonākot ir jāizpilda kāds uzdevums. Piemēram, jāatbild uz jautājumu, jāatrod attēls, kas redzams šajā vietā. Ir punkti, kuros jāvāc virtuālie dimanti, vai jāatrod paslēptais G punkts,” stāsta Mārtiņš.
Pirms spēli laist darbībā, tās veidotāji to paši testē, jo ir gadījies, ka tajā brīdī pazudis kāds no spēles elementiem. “Ir gadījies, ka esam spēlē iekļāvuši interesantu zīmējumu uz autobusa pieturas, bet dienu pirms spēles palaišanas pietura aizvākta. Līdzīgi bija arī Koknesē. Uz viena staba atradām interesantu plāksnīti, bet testa dienā tā staba vairs nebija. Protams, pamatā spēlē tiek iekļautas pamatīgas un stabilas lietas, kuras tik vienkārši nepazūd. Tomēr mēs cenšamies spēli veidot ne tikai ar pamata tūrisma objektiem, bet ielikt arī kaut ko no pilsētas urbānās vides, kas cilvēkiem varētu likties interesanti.”
Komandā jautrāk
Spēli var spēlēt viens, taču interesantāk to darīt komandā. Spēlē ir dažādu grūtību uzdevumi, un to var sākt no jebkuras vietas, kas tajā atzīmēta. Spēlē uzdevumu izpildei dotas divas stundas laika. Mārtiņš, kurš kopā ar Itas ģimeni spēli jau bija testējis iepriekš, atzīst, ka šajā laikā var paspēt izpildīt visus uzdevumus, taču tas ir diezgan izaicinoši. Tā nav domāta lēnai pastaigai un bilžu uzņemšanai pa ceļam. Ekstrēmāku spēli tās iepazīšanas dienā darīja mainīgie laikapstākļi, kad pēkšņs lietus mijās ar sauli un stipru vēju. ◆


Ieva Ūtēna,
ģimenes atbalsta dienas centra vadītāja
un jaunatnes lietu speciāliste Kokneses novadā
— Spēlē piedalījos kopā ar trīs bērniem, no kuriem jaunākajam tikai četri gadi, bet lieliski tikām ar visu galā. Izgājām visus spēles punktus, izpildījām visus uzdevumus un paveicām to aptuveni pusotras stundas laikā. Mums patika. Mūsu komandas kapteine gan biju es, bet virtuālos dimantus devu lasīt vecākajam dēlam, viņam patika. Tā kā šīs bija arī komandu sacīkstes, tad mums ir gandarījums, ka savākto punktu skaita ziņā ieguvām trešo vietu. Domāju, mūsu priekšrocība bija stratēģiskā plānošana, kā labāk veikt maršrutu, un noteikti tas, ka esam vietējie un zinām, kur atrodas visi objekti. Tie, kuri šādā veidā plāno iepazīt Koknesi pirmo reizi, varētu būt grūtāk un vajadzēs vairāk laika nekā mums. Ieteikti šo spēli arī citiem. Es pati to novērtēju arī no sava darba viedokļa. Mūsu Kokneses jauniešu biedrība īstenos projektu programmā “Pumpurs”, un viena no tā aktivitātēm ir savu resursu apzināšanas un savas dzīvesvietas iepazīšana un izpēte. Domāju, spēle ir laba iespēja, kā to izdarīt. Tā ir iespēja arī strādāt komandā un prasme sadarboties.

Daiga Dūniņa,
gide no Kokneses
— Šī spēle noteikti ir labs ieguldījums tūrisma attīstībā novadā un “odziņa”, kas piesaistīs Koknesei vairāk apmeklētāju. Piedalījos spēlē kopā ar dēlu, mums patika, tiešām bija interesanti. Vienīgi jautājumi varēja būt nedaudz grūtāki, bet tas mums kā koknesiešiem varbūt likās. Spēlē piedalījās arī kāda sieviete, kura Koknesē un pilsdrupās bija pirmo reizi, viņa pēc spēles atzina, ka izbaudījusi to gan jautājumu un uzdevumu, gan arī skaistās dabas dēļ, kuru baudījusi, veicot maršrutu. Pārliecinājāmies, ka divas stundas ir nepieciešamas, lai bez steigas visu paveiktu. Vienīgais, ko nedarījām, nesavācām virtuālos dimantus, jo tas jādara ļoti aši. Mēs vairāk baudījām, nevis skrējām. Taču tā zaudējām punktus. Spēle noteikti ir ļoti piemērota ģimenēm ar bērniem, jauniešiem. Katrā ziņā ikvienam, kurš nebaidās lietot mobilo tālruni un lietotnes.