Degviela lētāka nekļūs

Degvielas cenu pieaugums skar vai ikvienu no mums. No 72 santīmiem par litru 95. markas benzīna cena divu nedēļu laikā pieaugusi līdz 78.santīmiem. Vai šāda tendence saglabāsies?
Mazie pielāgojas lielajiem
SIA “D. I. V.” direktors Juris Čipāns, kuram Aizkrauklē pieder degvielas uzpildes stacija “Kalngali”, komentējot vispirms atgādina par pavasara tuvošanos. Pieaugot patēriņam, cenas pakāpeniski augs. Mazie degvielas pārdevēji pielāgojas lielajiem — “Statoil”, “Neste” un “Lukoil”, cenu noturot nedaudz zemāku. Paaugstinās arī naftas cena pasaulē, to ņem vērā degvielas piegādātāji, pavisam astoņi, no kuriem degvielu Latvijā iepērk mazās uzpildes stacijas. Arī sarūkot iedzīvotāju pirktspējai, samazinās pārdotās degvielas daudzums. Ārzemēs degvielas tirgotāji piemēro 20 procentu uzcenojumu, bet Latvijā — tikai ap 8 procentiem.” Degvielas, kuru pārdosim tuvākajā laikā, iepirkuma cena ir vidēji 71,5 santīmi par litru. Pieskaitot uzcenojuma procentus, transporta izdevumus, skaidrs, ka cenas kritums nav paredzams,” saka Čipāna kungs.
Vismaz četras tonnas dienā
— Kāda ir aptuvenā ieņēmumu un izdevumu attiecība?
— Ar aptuveni pieciem santīmiem no litra jānosedz visi uzpildes stacijas izdevumi, kuri nebūt nav mazi. Iedzīvotāju ienākumiem samazinoties, daži izvēlas vispār nebraukt, citi kooperējas — vairāki brauc vienā automašīnā. Risinājums varētu būt valsts noteikto nodokļu — pievienotās vērtības un akcīzes — samazinājums.
Lai viena uzpildes stacija darbotos ar jau nosaukto minimālo uzcenojumu, mēnesī jāpārdod ap 120 tonnu degvielas jeb četras tonnas dienā. Izdevumu daļu veido gan staciju tehniskās apskates, mērierīču pārbaudes divreiz gadā, atbilstība ekoloģiskajām prasībām, elektroenerģijas izmaksas, kuras arī katru gadu pieaug, un citi parametri.
— Kāpēc nepiedāvājat iepildīt arī gāzi?
— Šī pakalpojuma izmaksas būtu krietni lielākas par to, cik izdotos nopelnīt. Reiz intereses pēc stundu nosēdēju kādā degvielas uzpildes stacijā Rīgas centrā, un tajā laikā iepildīt gāzi neiebrauca neviens. Obligāta prasība — to drīkst darīt tikai apmācīts cilvēks. Izrēķinot iekārtas ekspluatācijas izdevumus un algu šim darbiniekam no iespējamajiem ieņēmumiem, secinājām, ka tas nav rentabli.
No vieniem pleciem uz otriem
— Kādu prognozējat šo gadu?
— Tas būs kārtējais pārbaudījums mazajiem degvielas tirgotājiem. Pēdējo gadu laikā to skaits jau ir sarucis par 80 procentiem. Arī SIA “D. I. V.” Jaunjelgavas uzpildes staciju nācās slēgt. 2008. gada otrajā pusē, kad pasaule piedzīvoja ekonomiskās krīzes sākumu, samazinājās arī pieprasījums pēc degvielas, un tās cena strauji kritās. Uzņēmums tajā laikā strādāja ar zaudējumiem, jo gatavojās rudens lauku darbiem, krājumi bija papildināti ar dārgo degvielu. Atbilstoši pasaulē noteiktajai cenai nācās to pārdod lētāk.
No jūlija spēkā stāsies jaunie noteikumi par akcīzes nodokļa atmaksu zemniekiem, kas patiesībā nozīmē šo nastu no zemnieku pleciem pārvelt uz degvielas tirgotājiem. Degvielas uzpildes stacijas iepirks benzīnu vai dīzeļdegvielu ar akcīzes nodokli, bet zemniekam pārdos bez tā un starpību saņems no valsts. Iesaldējot līdzekļus kaut vai uz mēnesi, gaidot šo naudu, nāksies paaugstināt degvielas cenu.
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra