Par novadu reformu joprojām daudz neskaidrību
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Juris Pūce
turpina apbraukāt pašvaldības Latvijā. Tiekoties ar iedzīvotājiem, viņš
stāsta par plānotās novadu reformas nepieciešamību. Augustā ministrs
bija Aizkrauklē, pagājušajā nedēļā — Neretā. Divu stundu dialoga
kopsavilkums izsakāms teikumā — reforma neko jaunu, labāku neradīs. Tā
nepieciešama, lai nebūtu sliktāk.
Reformas sabiedriskā
apspriešana Latvijā notiek jau piekto mēnesi. Sākumā 30 tikšanās reizēs
ministrs savu redzējumu izklāstīja deputātiem no 140 pašvaldībām.
Augustā, septembrī notiek tikšanās ar iedzīvotājiem. Sanāksmē Neretas
novada kultūras nama zālē brīvu vietu bija daudz, tomēr par pilnīgu
neieinteresētību arī nevarēja runāt. Starp aptuveni sešdesmit
klātesošajiem pārsvarā bija pašvaldības darbinieki, novada aktīvākie
cilvēki. Viņu vidū arī bijušais Neretas novada vadītājs Antons Blūms,
uzņēmēji, zemnieki, kā arī Kokneses, Pļaviņu, Aknīstes pašvaldības
vadītāji. Līdz ar to pēc ministra prezentācijas jautājumu un atbilžu
sadaļa izvērtās skaļa un daudzveidīga.
Turpmāk “apēdīs” attīstības naudu
Ministrs
Juris Pūce teic, ka iepriekšējā — 2009. gadā — veiktā reforma Latvijā
bija politiskais kompromiss — vienošanās starp partijām. Bez skaidriem
principiem — kāpēc tieši tik novadu. Novada izveides kritēriji, kurus
2008. gadā apstiprināja Saeima, jau sākotnēji netika ievēroti, un tiem
neatbilda 30 novadi. Šobrīd aptuveni 40 pašvaldībās nav noteikto četru
tūkstošu iedzīvotāju. Tomēr novadiem jāpilda vienādas funkcijas, bet to
iedzīvotāju skaits ir dramatiski atšķirīgs — vairākos dzīvo tikai teju
tūkstoš cilvēku, turpretī citos — desmitiem tūkstošu. Turklāt Latvijas
sabiedrība noveco un kopējais iedzīvotāju skaits sarūk. Latvijas Bankas
šogad veiktā pašvaldību izdevumu analīze rāda, ka, neko nemainot, 20
gadu laikā pašvaldību uzturēšanas izdevumi pieaugs par 256 miljoniem
eiro. Pērn visi pašvaldību budžeti kopā veidoja 2 miljardus eiro. Neko
nemainot, neveicot reformu, mazās pašvaldības nākamo gadu laikā visus
attīstībai paredzētos līdzekļus būs spiestas novirzīt sevis uzturēšanai.
Tāpēc nepieciešams efektivizēt esošo struktūru. Tādēļ 119 pašvaldību
vietā jaunais modelis piedāvā 36. Tas samazinātu administratīvos,
uzturēšanas izdevumus un saglabātu iespēju teritorijām attīstīties.
Prognozētais ietaupījums būtu vidēji 190 miljoni eiro gadā. Tik naudas
pašlaik visas pašvaldības kopā tērē sociālās palīdzības un sociālo
pakalpojumu sniegšanai. Ne mazāk satraucošs ir fakts, ka līdz šim novadu
attīstība notika, balstoties uz Eiropas Savienības fondu līdzekļiem.
Esam pieļāvuši kļūdas
Neretiete
Zigfrīda Ozoliņa bija pirmā no klātesošajiem, kas sāka jautājumu un
atbilžu pēcpusdienu. Kā panākt, lai pašvaldību vēlēšanās Neretas
iedzīvotāju intereses pārstāvošais cilvēks iekļūst domē? Vai šajā
gadījumā jādomā par jaunu vēlēšanu likumu, kas aizsargātu pievienoto
novadu iedzīvotāju intereses? Komentējot Jura Pūces iepriekš teikto,
viņa saka — kāpēc mums jāskatās uz citu valstu piemēriem? Mēs veidojam
savu valsti, un vienalga, kā ir Francijā vai Nīderlandē. Mēs domājam par
sevi un par savām nacionālajām interesēm.
Ministrs Juris Pūce: ‘‘Mēs
varam darīt tā, kā paši vēlamies, bet gribam, lai būtu labāk. Lai
pašvaldības un valsts pakalpojumi būtu pieejami un lai tie būtu augstā
kvalitātē par samērīgām izmaksām. Neesam vislielākā tauta pasaulē, un
diez vai mums sanāks būt ar vislētākajiem pakalpojumiem, varbūt to arī
nevajag. Pietiks, lai pakalpojumi ir sasniedzami visā valsts teritorijā.
Šobrīd ar savu unikalitāti neesam sasnieguši ko iespaidīgu valsts
pārvaldē, bet gan pieļāvuši kļūdas. Unikālas kļūdas ir tādas, kuras
vēlāk pētnieki visā pasaulē var analizēt, aprakstīt, kā nevajag darīt.
Bažas iedzīvotājos šobrīd rada domas, ka pēc tam, kad publiskā sektora
darba vietas radikāli samazinās, cilvēki no pašvaldībām aizbrauks.
Desmit gadu laikā esošās darba vietas ir noturētas, un to skaits pat
pieaudzis par aptuveni 400. Tajā pašā laikā Latvijā cilvēku kļūst arvien
mazāk. Tātad tas nav veids, kā šobrīd pārvaldīt valsti — izveidojot
daudz vāji apmaksātas darba vietas, mēs nenoturam cilvēkus. Jāpanāk, lai
reģionos rodas privātas, labi apmaksātas darba vietas. Kā to panākt?
Jāmazina lielā algu atšķirība starp tā saukto Lielrīgas reģionu un
pārējo Latviju. Jāpanāk, lai uzņēmumi ienāktu reģionos, lai Eiropas
finansējumu novirzītu šim mērķim. Piemēram, nevis uzbūvēt jaunas ietves
pilsētā, bet gan jaunu pievadceļu rūpnīcai. Vairākas pašvaldības jau
šobrīd izdara izvēli par labu rūpnīcām. Tas ir ieguldījums ilgtermiņā.
Tāpēc jāskatās uz citiem, kuriem ir sanācis, jāmācās no citu kļūdām, kā
arī savējām.
Kā neretietim iekļūt jaunizveidotajā pašvaldībā?
Manuprāt, tās ir nepamatotas bažas. Arī šobrīd izveidotajās pašvaldībās
nebūt nav tā, ka visi deputāti ievēlēti no novada centra. Labākajā
gadījumā tā ir viena trešdaļa. Grozījumi vēlēšanu likumā ir iespējami.
Piemēram, veidot vairākus vēlēšanu apgabalus vienā pašvaldībā. Vismaz
pirmajās vēlēšanās. Lēmumu par šādu vēlēšanu modeli var pieņemt Saeima.”
Šoreiz latvieši varētu vienoties
Aivars
Miezītis, Neretas novada domes priekšsēdētāja vietnieks, uzskata, ka
reforma ir nepieciešama, tāpat arī atbalsta ministra prezentācijā
teikto. Tajā pašā laikā viņš saskata risku apstāklī, ka Nereta ir ap 50
kilometru attālumā no topošā novada centra — Aizkraukles. Viņš arī
atzīst, ka nav pamata optimismam, ka Neretas cilvēkiem garantēta
iekļūšana jaunajā novada domē. Vai būs iespēja lemt par budžetu,
attīstības projektiem? Vai notiks tā, ka, piemēram, Kokneses,
Aizkraukles deputāti ar sirdi un dvēseli iestāsies par attīstības
projektiem Neretā? Otrkārt, esot Lietuvas pierobežā, nevar rēķināt, ka
ap Neretu ir pilns 50 kilometru rādiuss, bet gan puse no tā. Vai
ministrija neplāno ieviest normatīvos aktus, kas attiektos uz pierobežas
pašvaldībām? Neiespējami, ka lietuviešu bērni nāks mācīties uz Neretu,
bet pašreizējā novada vadība iestājas par skolas saglabāšanu.
“Protams,
šobrīd nav garantijas, ka Neretas puses cilvēki iekļūs jaunajā domē,”
saka ministrs. Neviena sistēma, ja tā ir demokrātiska, nevar garantēt
konkrētu cilvēku ievēlēšanu. Tajā pašā laikā šo faktu nevajag uztvert
tikai kā apdraudējumu, bet drīzāk par iespēju Neretas novada vajadzības
realizēt plašākā teritorijā. Protams, šeit pamatā būtu vienošanās starp
deputātiem. Kāpēc lai vienreiz latviešu nespētu to izdarīt — vienoties?
(Zālē smiekli — aut.)
Šobrīd Latvijā ir vairākas skolas ar risku
nepieciešamo kritēriju izpildē. Jāatver acis un jāskatās realitātei acīs
— daudzu pašvaldību un valsts dibinātu skolu sniegums nav pārāk labs.
To rāda eksāmenu rezultāti, starptautiskais salīdzinājums. Šī ir
ilglaicīga problēma. Var uz to aizvērt acis, teikt — galvenais, ka
skolas ir. Tomēr nepieciešamas skolas, kuras sniedz kvalitatīvu
izglītību.
Neretas skolas ministram rakstiski uzdotajā jautājumā —
komentārā — aizskarts arī šis jautājums. Tajā teikts, ka aizvainojoši no
ierēdņiem uzklausīt pārmetumus par lauku skolu izglītības kvalitāti. Tā
mēdz būt zema arī pilsētu skolās. Būtu korekti nosaukt tās lauku
skolas, uz kurām šie pārmetumi neattiecas.
Ministrs, atbildot uz šo
jautājumu, piesauca OESD analīzi par šo valstu skolām, un Latvija ir
stabili vidusdaļā — rezultāti nekļūst sliktāki, bet arī neuzlabojas.
Tajā pašā laikā Igaunijā stabili kāpuši un ir 4. vietā. Tas nozīmē, ka,
neko nodarot, tēlaini izskatoties, Latvija ne tikai atpaliks, bet tās
“muguru” vairs neredzēs. Analizējot Latvijas rezultātus, vērojama
milzīga izkliede — ļoti maz ir to, kuri ir tikpat gudri, ja ne vēl
gudrāki par Igaunijas, Somijas bērniem. Tajā pašā laikā ir ļoti liela
“aste”, kurā ir 15 gadu veci bērni, kas labi ja prot rakstīt, lasīt un
rēķināt pamata līmenī. Nekas cits to neietekmē tik ļoti kā skola, kurā
viņš mācījies. Ja vecākiem rūp bērnu izglītība, viņi darīs visu, lai tā
būtu augstā līmenī, tajā skaitā nogādās bērnu, lai arī attālākā, tomēr
labākā skolā. Tāpēc viens no izglītības reformas mērķiem ir izveidot
tādu skolu tīklu, kurā visas skolas būtu vienlīdz augstā līmenī.
Cilvēki, kuri patērē
Antons
Blūms, bijušais Neretas novada domes vadītājs, ministram uzdeva
jautājumu saistībā ar Valsts vides dienestu, kas ir tiešā VARAM
pakļautībā. Cik racionāli tiek tērēti šim dienestam atvēlētie lielie
līdzekļi? Vides dienests, viņaprāt, ir “uzpūsts” un daudz tērējošs.
Varbūt tā vietā var veidot racionālu, ar atdevi strādājošu. Līdz šim
vairāki piemēri liecina par to, ka dienests netiek galā ar savām
funkcijām. Tam piemērs ir milzīgie lietoto autoriepu krājumi valstī,
kuri nereti tiek aizdedzināti. Dienestā nemitīgi trūkstot personāla, bet
tajā pašā laikā jāapzinās, ka šie ir cilvēki, amati, kuri neko nerada,
tikai patērē. Tāpēc būtu nepieciešams dienesta audits.
Ministrs saka,
ka piekrīt “diagnozei” par Valsts vides dienestu, un raksturo to kā
institūciju ar ļoti daudzām funkcijām, bet pilnīgi nevarīgu. Tāpēc jau
trešajā dienā pēc stāšanās amatā ministrs vienojās ar iepriekšējo
dienesta vadītāju par viņas aiziešanu no amata. Jaunajai dienesta
vadītājai doti trīs “ieskriešanās” mēneši. Pirmie rādītāji esot labi.
Arvīds
Kviesis, tagadējais Neretas novada domes priekšsēdētājs, ministram
neuzdeva jautājumus, tā vietā ieteica smelties pieredzi no lietuviešiem,
kuri arī reiz veica novadu reformu un izveidoja pašvaldības bijušo
rajonu robežās. Rezultātā rajonu nomales ir aizmirstas, un šo lietuviešu
kļūdu nevajadzētu atkārtot latviešiem.
Ministrs teica, ka ticies gan
ar kolēģiem Lietuvā, gan vadošo politisko partiju pārstāvjiem.
Kaimiņzemē viena no lielākajām problēmām ir vietējo pašvaldību un valsts
varas nemitīgais “kara stāvoklis”, kas nedaudz pieklusis vien pēdējos
trīs gados. Līdz tam kaimiņvalstī bijuši strīdi par valsts varas un
pašvaldību varas sadali. Tāpat valdība daudz intensīvāk iesaistās ES
projektu izvērtēšanā un līdzekļu piešķiršanā pašvaldībām. Vietumis tas
devis labus rezultātus, un pašvaldības ir spējīgas piesaistīt nopietnus
ražojošus uzņēmumus. Abās kaimiņvalstīs pieļauj pašvaldību vēlēšanās
startēt vēlētāju apvienībām, nekas ļauns tāpēc nav noticis, un ko tādu
varētu pieļaut arī Latvijā. Par šo jautājumu jālemj Saeimai.
Būs jauni līgumi
Dainis
Vingris, Kokneses novada domes priekšsēdētājs, atsaucās uz iepriekš
izskanējušo pārmetumu, ka deputātiem no Kokneses varētu nebūt intereses
par Neretu. Viņš teic — kur būs darba vietas, būs arī finansiāls
atbalsts.
No punktiem, kas līdz šim sanāksmē nebija skarti, bet
noteikti uztrauc daudzus, ir atkritumu apsaimniekošana. Pašlaik novados
darbojas dažādi uzņēmumi ar dažādiem tarifiem un attieksmi. Jautājums
ministram — kā šo jautājumu plāno risināt jaunajos novados?
Ministrs
te ieskatījās vēsturē, sakot, ka iepriekšējos gados politiskās partijas
realizēja savas ambīcijas, piemēram, rekomendēto sešu atkritumu poligonu
vietā visā Latvijā izveidoja vienpadsmit. Tas ir radījis sarežģītas
situācijas daudzām pašvaldībām. Ministrs uzsver arī savu nostāju —
atkritumus radām mēs paši, katrs cilvēks individuāli, un attiecīgi mēs
katrs esam pirmais atkritumu apsaimniekotājs. Jaunā teritoriālā reforma
nozīmē arī jaunu apsaimniekošanas plānu. Protams, būs noteikts pārejas
periods, jo pašvaldībām uz dažādiem termiņiem noslēgti esošie līgumi —
no pieciem līdz septiņiem gadiem. Veidojot jauno plānu, ņems vērā
labākos piemērus Latvijā.
Ierēdņu skaitu samazinās
Auseklis
Ozoliņš no zemnieku saimniecības “Jāņi” ministram jautāja — kādas
kompensācijas saņems atlaistie pašvaldību darbinieki, un cik liela
kopumā ir kompensāciju summa? Neretas novadā no visiem strādājošajiem ap
70% ir budžeta iestādēs. Jautājums arī par to, vai reformas laikā
ieplānots grants ceļu kapitālais remonts, un kur paliek nauda no lielā,
ik gadu maksātā akcīzes nodokļa, kādēļ to neizmanto ceļu remontam?
Juris
Pūce teic, ka kopumā Latvijā pašvaldībās nodarbināti 100 tūkstoši
cilvēku. Šobrīd no viņiem 12% ir pensijas vecumā. Skaitlis ir ļoti
stabils, bez izmaiņām vairāk nekā 15 gadu. Valsts pārvaldē bija vērojams
neliels kritums — no 70 uz 60 tūkstošiem darbinieku. Neizbēgami šiem
skaitļiem jāsamazinās. Jau pieņemts valsts pārvaldes reformu plāns, kas
paredz strādājošo samazināšanu par 6%. Tas pats būs jādara arī
pašvaldību sektorā. Aptuveni desmit gadu laikā viņu skaits jāsamazina
par 8%. Tie būtu ap 8 tūkstošiem cilvēku. Runājot par reformas dēļ
atlaistajiem darbiniekiem, viņiem no valsts budžeta paredz
kompensācijas, bet šobrīd nav konkrēta mērķa, cik darbinieku vajadzētu
atlaist. Līdz ar to nav konkrētas summas, kas jāizmaksā kompensācijās.
Teritoriālā
reforma nav konkrēti saistīta ar grants ceļu kapitālo remontu, tomēr
uzņēmums “Latvijas Valsts ceļi” ir sagatavojis optimālo programmu, kā
savienot apdzīvotās vietas ar jaunizveidoto novadu centru. Aptuveni puse
no šiem priekšlikumiem iesniegta 2021. gada budžetā. Pēc tam, kad
valdība būs akceptējusi šo plānu, notiks pārrunas ar katru novada
pašvaldību par provizoriskā plāna saskaņošanu ar reālo situāciju.
Saistībā ar akcīzes nodokli Pūce teica, ka šos līdzekļus visbiežāk
novirza citiem mērķiem, piemēram, skolotāju algu palielināšanai.
Sēlijai pietrūkst jaudīga centra
Aigars
Lukss, Pļaviņu novada domes priekšsēdētājs, ministram pārmeta
nevēlēšanos atbildēt uz daudziem jautājumiem pēc būtības. Arī tikšanās
laikā Aizkrauklē jautātāji palikuši bez atbildēm. Piemēram, kādi riski
pastāv, veicot šādu reformu? Līdz ar to Aigars Lukss plānoto reformu
sauc par politisku darījumu, kas jāizdara tāpēc, ka tā vajag. Uz to
norāda nespēja atbildēt uz jautājumu par administrācijas aparāta izmaksu
samazināšanu. Tajā pašā laikā precīzi aprēķināti zaudējumi, kādi
radīsies, ja reformu nerealizēs. Konkrēts jautājums — kas iedzīvotājam
Neretas, Pļaviņu novadā mainīsies pēc teritoriālās reformas? Ko nozīmē
nemitīgi atkārtotais “pakalpojumi būs labāki”? Jau šobrīd Pļaviņu novadā
tiek nodrošināti visi nepieciešamie pakalpojumi. Aigars Lukss
atgādināja par ierosinājumu Daugavas kreisā krasta ap Neretu esošās
pašvaldības apvienot jaunā novadā — Sēlijā.
Par ieguvumiem
iedzīvotājiem ministrs teica: ikvienai reformai var būt divi mērķi —
situāciju uzlabot vai novērst apstākļus, kas situāciju varētu
pasliktināt. Pašreizējā datu analīze rāda, ka situācija pasliktināsies.
Par
argumentu, ka pašvaldības jau tagad nodrošina visas nepieciešamās
funkcijas, ministrs iebilstot teica, ka nenodrošinātas ir tās, kas nav
definētas. Te ministrs “izvilka” jau iepriekšējo tikšanos laikā
izmantotu kārti — sociālo pakalpojumu sniegšanu, sakot, ka vesela rinda
pakalpojumu lielākajā daļā pašvaldību vispār nav. Piemēram, pakalpojumu
nodrošināšana kustību invalīdiem kopš dzimšanas. Šiem cilvēkiem
jānodrošina asistents un daudzi citi pakalpojumi. Latvijā kopumā ir ap
300 šādu bērnu vecumā līdz 5 gadiem, un viņiem šādu pakalpojumu
nenodrošina.
Teiktais Neretas kultūras nama zālē sacēla sašutuma
vilni. Vai tāpēc, lai nodrošinātu šādu pakalpojumu, nepieciešama novadu
reforma? Lai to nodrošinātu, pietiek ar savstarpēju novadu sadarbību.
Tas savukārt saniknoja ministru. Viņš metās ar apvainojumiem Aigara
Luksa virzienā, sakot, ka pašvaldības Latvijā imitē sadarbību. Vai bijis
gadījums, kad pašvaldības kopīgi vienojušās par ceļa uzturēšanas
tehnikas iegādi? Diskusija ieslīga detaļās, bet līgani ieslīdēja
jautājumā par Sēlijas novada izveidi. Juris Pūce kā argumentu šāda
novada neveidošanai nosauca jaudīgas pilsētas jeb attīstības centra
neesamību. Arī iedzīvotāju skaits šādā novadā būtu par mazu. Vienīgā
tuvumā esošā ir Jēkabpils, bet lielo attālumu dēļ šāda novada darbība
būtu ļoti nelīdzsvarota. ◆
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra