Ieraudzīt Sēlijas dvēseli
Kopš “Staburags” raksta par Sēliju, tās cilvēkiem, arvien labāk
izprotu šīs puses cilvēku lepnumu par vietu, kurā dzīvo, lepnumu par
saviem senčiem. Gleznains, sirsnīgu cilvēku, gudru prātu novads. Lai arī
mūsdienās Latvijas kartē Sēlijas robežas nav ievilktas, katrs sēlis tās
zina. Nevis lai norobežotos, bet gan tāpēc, ka ar sirdi un prātu mīl
šos pakalnus, līkloču ceļus, seno pilskalnu vietas.
Triju
Zvaigžņu ordeņa kavalieris aknīstietis Valdemārs Ancītis teju visus
dižos sēļus apkopojis savā mūža veikumā — “Sēlijas grāmatā”. Grāmatas
pirmā daļa izdota 1999. gadā. Tajā rodami daudzi interesanti fakti par
novadu, kuru vieni varbūt uzskata par nevajadzīgu izcelt starp mūsdienās
visiem labi zināmajiem — Zemgali, Kurzemi, Latgali un Vidzemi.
“Sēlijas grāmatā” nodrukātā novadu karte būtiski atšķiras no šobrīd
lietošanā esošās. Balstoties uz valodas īpatnībām, seno cilšu
apdzīvotajām vietām, Ancītis Latviju sadala deviņos novados, atsevišķi
izceļot Ziemeļsēliju — plašu apgabalu ap Madonu, ieskaitot Aizkraukli,
Skrīverus, Koknesi, Pļaviņas, Ērgļus, un līdz pat Malienai, kā arī
Dienvidsēliju — teritoriju Daugavas kreisajā krastā, no Daugavpils līdz
Neretas novadam ieskaitot. Tajā pašā laikā konkrētas robežas novilkt
pagrūti un Daugava nebūt nav robežšķirtne sēļu izplatībai. Arī Latvijas
robeža dienvidos nenozīmē, ka aiz tās sēļi nav dzīvojuši. Varas un
kungi, dalot zemes, velkot robežas, izveidojuši pašreizējo politisko
karti. Sēļi, kas dzīvo tagadējā Lietuvas teritorijā, kā saka Valdemārs
Ancītis, ir pārleitiskojušies.
Šis raksts ir veltīts Sēlijas
māksliniekiem, viņu radītajiem mākslas darbiem un atstātajam mantojumam.
“Sēlijas grāmatā” apkopoti arī nozīmīgāko Sēlijas mākslinieku vārdi.
Tiesa, nodaļā vienuviet ir tēlotājas mākslas, lietišķās mākslas un
arhitektūras jomas darbinieki. Starp viņiem arī tādi Latvijā pazīstami
cilvēki kā koknesietis Jūlijs Feders, jaunjelgavietis Teodors
Hermanovskis, bebrēnietis Voldemārs Jākobsons. Arī Džemma Skulme, kuras
saknes ir Jēkabpilī, aizkrauklieši Taiga Kalvišķe, Juris Letinski, Vilma
un Zane Zariņas, pļaviņietis Aleksandrs Štrāls, neretieši Jānis
Jaunsudrabiņš, Mikus Skruzītis, seciete Ausma Matcate, daudzesietis
Kārlis Mudelis un daudzi citi. Apkopoti 190 sēļi, bet saraksts nebūt nav
noslēgts.
Mazāk runāt, vairāk klausīties un redzēt
Mākslinieces
Aijas Zariņas dzimtā puse ir Sauka. Viņa 1982. gadā absolvējusi Latvijas
Mākslas akadēmijas Glezniecības nodaļu un kopš tā laika ir arī Latvijas
Mākslinieku savienības biedre. Kā raksta portāls painting.lv —
māksliniece iestājas par ideālismu un personības brīvību. Galvenā tēma
viņas darbos — cilvēka esamība, fundamentālie konflikti, garīgā izvēle.
Tajā pašā laikā viņas darbi ir arī ainavas, klusās dabas, portreti.
Aija
Zariņa ir no retajiem māksliniekiem, kas par savu nodarbošanos
nevilcinoties var teikt — esmu gleznotāja. “Tas ir vienīgais, ar ko
dzīvē nodarbojos. Nevis ar saimniecisko darbību. Uzskatu, ka tā
mākslinieku noliek vienu pakāpi zemāk nekā radošā darbība. Tas ir tā,
kā darboties pa ķēķi, un šo vietu uzskatīt par svarīgāko vietu ģimenes
mājā. Es nedomāju, ka virtuve, vēders ir svarīgākā lieta, kā dēļ
dzīvojam.”
Aijai Zariņai Sēlija vispirms saistās ar dzimtas saknēm —
senčiem, radiem. Šo saikņu atrašana nav tik daudz fiziska, cik
intuitīva. Sēlijas ainava gleznās viņai saistās ar siltām sajūtām, ko
ļoti pazīstamu. “Ir sajūtas, kas mūs pārsteidz. Tās varbūt smaržas, kas
izraisa asociācijas. Tās nepakļaujas analīzei, bet tās manī aizķeras,
saviļņo,” stāsta māksliniece. Vai Sēlija ir citāda nekā pārējās Latvijas
daļas? Aija Zariņa saka, ka atšķirības ir vērā ņemamas. “Atšķiras ar
pilskalniem, meža kapsētām, kas citviet Latvijā nav tik izplatītas. Arī
pilskalni ir citādi — maziņi un ļoti stāvi. Tas liecina, ka Latvijas
veidojums neatbilst tai teri-
torijai, kāda tā ir pašreiz. Man
Sēlija saistās arī ar šībrīža Lietuvas teritoriju. Latvijas valsts, tās
robežas ir neilgu laiku, un savas dzimtas saknes esmu atradusi vēl labu
laiku iepriekš valsts izveidošanas. Tāpēc svarīgi pie manām sajūtām par
Sēliju atzīmēt plašumu, kuru neierobežo valstu robežas. Sēliju es jūtu
plaši un arī redzu kā māksliniece. Ūdens netek tikai līdz robežai.
Gaisam, jūtām arī to nav. Ar savu mākslu un tendencēm neatbalstu
aprobežotību un provinciālismu. Man patīk plašizpratne, un to rādu arī
ar saviem darbiem,” saka Aija Zariņa. No Sēlijas vecmeistariem viņa
atzīmē Jāni Jaunsudrabiņu. “Viņa sirsnīgā attieksme un konkrētība, ko ar
katru savu darbu vēlas pateikt. Arī viņa darbi ir pārlaicīgas vērtības,
tās neierobežo laiks. Ja gleznā attēlota veca māja, tad darba jēga ir
prieks, kāds ir, piemēram, pavasarī vai kādā citā gadalaikā, kas skar
visus mūs un vienmēr. Saules ritums ir nemainīgs, un tas nenoliedzami
iespaido arī mūsu izjūtas. Tieši tas ir arī mākslas mērķis un jēga — šīs
izjūtas saglabāt un nodot tālāk. Laikam ritot, sajūtu ziņā Sēlijas
ainavā nekas nav mainījies. Pakalnu dinamika ainavā sēļiem joprojām rada
saviļņojumu. Tas ir neizskaidrojami. Harmoniskas proporcijas dabā,
objektu izvietojums mūsos rada iekšēju atbalsi. Tāpat kā ieraugot
skaistu sievieti, cilvēkā ir saviļņojums. Ja lūgtu izskaidrot, kāpēc tas
rodas, vai tāpēc, ka deguns ir tādā garumā, vai kāda cita iemesla dēļ?
Tas nepakļaujas analīzei. To vien atliek konstatēt, atsaucoties uz
cilvēciskajām vērtībām.” Māksliniece teic, ka dziļākajā būtībā šādos
brīžos cilvēks redz dvēseli. Šajā gadījumā varam runāt arī par Sēlijas
dvēseli. “Varam to iedomāties kā lielu būtni, kas ir pilnīgi citādāka
nekā, piemēram, Kurzeme. Cilvēks, kas skatās gara acīm, Sēliju redz
citādu. Neatkarīgi no tā, kā mēs dalīsim Latvijas teritoriju. Pēc kāda
laika, kad visi dalījumi, visas valstis izjuks, Sēlija atkal būs jūtama
atsevišķi,” saka Aija Zariņa un piebilst — mūsdienās cilvēki lielu
nozīmi piešķir sarunām, velta tām daudz enerģijas. Tā vietā būtu vairāk
jāskatās, jāklausās. Mūzika, gleznas.
Bērnības vietas nav vairs tādas
Agnese
Krastenberga ir Latvijas Mākslinieku savienības biedre kopš 2006. gada.
Beigusi Latvijas Mākslas akadēmiju un Latvijas Mūzikas akadēmiju.
Regulāra mākslinieku plenēru dalībniece. Ikdienā strādā mūzikas skolā
par klavierspēles skolotāju.
Mākslinieces vecvecāki dzīvoja Pļaviņās.
Šīs pilsētas apkārtnē pagājusi arī viņas bērnība. Mamma Edīte strādāja
pie arheologiem un ilgu laiku pavadījusi Pļaviņās, bet no darba brīvajā
laikā gleznoja. Arī esot izrakumos Sēlpils pusē, vēl pirms Pļaviņu HES
dambja pabeigšanas agrajās rīta stundās un pievakarēs viņa no darba
brīvo laiku aizpildīja ar otām un krāsām. Tapa senās Daugavas ainavas.
Agnese
teic, ka bieži piedalās Sēlijā rīkotajos mākslinieku plenēros —
Jēkabpilī, Viesītē, Pļaviņās, Saukā, Jaunjelgavā un citviet. No bērnības
viņa atceras Daugavas krastus pie Pļaviņām, dolomīta plienu, kas
pamazām iestiepjas upē, kā arī avotus, stāvos krastus, kuros rāpās tad,
kad vecāki stigri bija nolieguši.
Par šodienas Daugavu viņa saka — skatos uz upi, un sirds sāp. Toties
par Viesīti viņa saka — burvīga vieta, un pilsētas ielas esmu gleznojusi
plenēros. Arī tuvumā esošo Eķengrāves muižu un apkārtni, dīķi ar
ūdensrozēm — pilnīga poēzija. Tāpat Jēkabpils vecā daļa ar senajām mājām
un šaurajām ieliņām ir gleznošanas vērta.
Roberts Švēde — divu Sēlijas muižu īpašnieks
Par
vienu no senākajiem zināmajiem, bet nepelnīti aizmirstiem
māksliniekiem, kurš reiz dzīvojis Sēlijā, “Staburagam” pastāstīja
Latvijas Zinātņu akadēmijas goda doktore, mākslas vēsturniece maģistre
Edvarda Šmite.
Vācbaltietis Roberts Konstantīns Švēde (1806 — 1871)
izglītojies Pēterburgas Mākslas akadēmijā, kur ieguvis mākslinieka
kvalifikāciju. No pašlaik zināmajiem vairāk nekā 30 Roberta Švēdes
darbiem lielākā daļa atrodas viņa pēcnācēju ģimenēs Krievijā un Vācijā.
Latvijā no viņa gleznotajiem portretiem ir tikai Marijas Milnas portrets
Latvijas Nacionālā mākslas muzeja krājumā, bet nav drošu ziņu par šeit
esošām viņa gleznotajām ainavām. Viens no viņa pazīstamākajiem darbiem
ir Rīgas rātskunga A. Milna sievas ģīmetne. Ar garām tumšu matu cirtām
dzeltenā zīda tērpā viņa parādās sarkana aizkara fonā. Pa kreisi kā
intīmi romantiska piedeva — efejas vītnes. Delikātā gleznojumā un
refleksu rotaļā vērojama saskare ar mākslinieka Brilova-Nefa akadēmisko
tradīciju. Gleznojuma elegantais vieglums un prasme raksturot tērpā
samtu, ādu, mežģīnes, zīdu u. c. redzams arī Marijas fon Kozenas
portretā. Salīdzinoši vairāk Roberta Švēdes darbu saglabājies Krievijas
muzejos, tādēļ jāpievēršas tur izteiktajam viņa daiļrades vērtējumam.
Informācija par šo mākslinieku būtiski papildināta tieši pēdējā
desmitgadē. Tie ir Annas Pogodinas no Maskavas Valsts Tretjakova
galerijas pētījumi, kas veikti gan darbu formāli stilistiskās analīzes
jomā, gan izmantojot arhīvu materiālus, gan apkopojot gleznu
tehnoloģiskās izpētes rezultātus. Roberta Švēdes darbu kopā ietverams
pēc viņa gleznas vai zīmējuma litografētais Mihaila Ļermontova portrets
(1841), kas guva negaidītu publicitāti. Grūti pateikt, cik lielā mērā
redzamais ideāltēls atbilst realitātei un pazīstamā dzejnieka
litografētais portrets patiesībai. Turklāt jāpiebilst, ka 20. gs.
Krievijā Roberts Švēde bija un, domājams, arī mūsdienās ir populārs
galvenokārt kā Ļermontova pēcnāves portreta autors. Par viņa darbiem
atzīti vairāki Kurzemes baronu fon Kampenhauzenu dzimtas pārstāvju
portreti.
Jautāsiet, kāda tam visam saistība ar Sēliju? 1852. gadā
Švēde pameta impērijas galvaspilsētu Pēterburgu un pārcēlās uz Rīgu, kā
arī nopirka Danpeltes (Dannenfeld) Sēlijas pagastā un Viesītes muižu.
Sēlpils un Sunākstes draudzes mācītājs viņu salaulāja ar Elizabeti
Julianu Mariju Horsti. Danpeltē dzimuši seši no Švēdes otrās laulības
bērniem. Viņa vecākais dēls parūpējies, lai Sēliju sauktu par Lietuvas
nacionālā baleta pamatlicējas Olgas Dubeneckienes (Švedaites) tēva
dzimteni. Edvarda Šmite teic, ka laikā, kad dzīvojis Sēlijas muižās,
mākslinieks nenodarbojies ar gleznošanu, bet gan veicis dažādus
saimnieciskus darbus. 1865. gadā pēc Sēlpils muižas pārdošanas pārcēlies
uz Rīgu.
Koknesieša vērienīgās ainavas
Rakstā par Robertu
Švēdi pieminēta arī koknesieša Jūlija Federa daiļrade un 19. gs. 70.
gadu pirmajā pusē tapušās romantiskās, vērienīgās ainavas. Ainavai
piemīt Jūlijam Federam raksturīgais vēriens, spēja pat necilas ainavas
gleznojumu apveltīt ar saviļņotāku vai rāmāku, tomēr izjustu poētisku
noskaņu. Viena no Jūlija Federa glezniecības iezīmēm ir dabas skata
gleznojumā radītais koptēls, kam autors apzināti vai intuitīvi pakļāvis
kompozīcijā ietvertos reālās dabas objektus. Edvarda Šmite teic —
svarīgi uzsvērt, ka Jūlija Federa gleznotajās ainavās cilvēka figūra
iekļauta visai reti, un tādos gadījumos tā ir gleznas mākslinieciskās
uzbūves loģiska sastāvdaļa, turklāt nekad to neredzam priekšplānā.
Jūlijs Feders 1867. — 1868. gadā nepilnu trīsdesmit gadu vecumā
Pēterburgas Mākslas akadēmijas izstādē eksponējis atzinīgi novērtētos
darbus “Vidzemes Šveices ainava” un “Kokneses pilsdrupas”. Darbu
pašreizējā atrašanās vieta nav zināma. Par “Kokneses pilsdrupām”
mākslinieks saņēma trešās pakāpes mākslinieka grādu un dienesta pakāpi.
Formula, kas strādā vienmēr
Viesītiete,
goda pilsone, māksliniece Ligita Caune ir biedrības “Sēlijas palete”
dibinātāja. Viņa saka — esmu sēliete daudzās paaudzēs. Viņas jaunības
uzvārds ir Vecumniece. Tēva dzimtas saknes ir Valles un Sunākstes pusē.
No dzimtas mājām “Vecumnieki” vārds dots arī ciemam. Tiesa, toreizējais
mājas saimnieks Jurre Vecumnieks māju nospēlējis kārtīs, pats aiz bēdām
nomiris, bet divi dēli aizgāja pasaulē laimi meklēt un nonāca Eķengrāves
muižā, Viesītes pievārtē. Iedzīvojās, apprecējās, un tur dzimis arī
Ligitas vecaistēvs Andrejs. Viņa ģimenē daudzi bērni kļuva par
muzikantiem. Ligitas mammas dzimtā puse nav tālu jāmeklē — Biržos.
Ligitas tēvs Alfrēds Viesītē bija dzelzceļnieks. Ligitas brālis Edvīns
ir arhitekts. Viņa darbu sarakstā ir daudzas ievērojamas celtnes —
sanatorija “Rīgas Jūrmala”, tagadējā “Baltic Beach Hotel”, Uzvaras
piemineklis, viesnīca “Hotel de Rome”, viesnīcas “Konventa sēta” un
“Gutenbergs”, piemiņas ansamblis Lestenes Brāļu kapos. Ligitai ir divas
māsas — ķirurģe un inženiere. Māksliniece ilgu laiku strādāja Rīgas
būvvaldē, bet šobrīd, esot pelnītā atpūtā, nodarbojas ar projektiem
interjera dizainā.
Kā gleznotāja Ligita sevi sauc par ainavisti. “Ar
mīlestību un pietāti eju dabā, mani uzrunā skaistums, un nevaru to
neuzgleznot. Pat ja tas pirmajā brīdī nešķiet skaists. Savos darbos
sliecos uz abstrakciju,” stāsta Ligita. Šogad piedalījusies septiņos
plenēros dažādās Latvijas vietās. “Neapnīk, lai gan ļoti piekūstu.
Stundām ilgi dabā, uz kājām, pie molberta. Bet izguļos, atpūšos, un
gribas atkal. Man rodas tādi kā tematiskie loki, vienā vasarā gleznoju
tikai kokus, citā — mājas. Gleznošana ir mans sirdsdarbs, tā mani
aicina. Vienkārši sauc.” Jautāju māksliniecei, ko viņa savos darbos
nodod skatītājam? Atbilde ir — mīlestību. “Ja darbu glezno ar lielu
mīlestību, tā aiziet pie skatītāja un viņš to jūt. To var attiecināt arī
uz teātri, mūziku. Kas no sirds nāk, tas uz sirdi iet. Tas tā tiešām
ir, šī formula strādā!” Par radošo procesu viņa saka — tas ir kā
dievkalpojums, patvērums, laiks, kad ieeju kā nirvānā, saplūstot ar
dabu, sarunājoties. Kaut kur iemaujas govs, iedziedas gailis, lai arī to
nevar iegleznot, tas tomēr paliek krāsu un otas triepienu struktūrā.
Tādā kā vibrācijā.
Par unikālo Sēlijas ainavā, līdz ar to arī mākslas
darbos, Ligita saka — kad braucu no Zemgales, ar līdzenajiem rudzu
laukiem un zilo debesi, tuvojoties Sēlijai, parādās pauguraine. Un tāds
mīļums. Aiz pauguriņa ir cits pauguriņš, kaut kur aizvijas ceļš, šur tur
pa krūmam. Ap Ērberģi redzamas Jaunsudrabiņa zīmētās šai pusei
raksturīgās vecās akmens mājas, reiz bagāto saimniecību staļļi, klētis.
Jaunsudrabiņš bija labs gleznotājs, gleznās atainoja to, kas bija
apkārtnē, bet kā zīmētājs, manuprāt, viņš redzēto kariķēja, mazliet
smaidīja, darbos jūtams primitīvisms, naivums — žodziņš, gailītis.
Ilustrācijas, piemēram, “Baltajai grāmatai”, ir perfektas, jo tās
radījusi viena roka un viena sirds — to, ko viņš rakstīja, arī uzzīmēja.
Gleznās gan nejūt naivismu — tur ir triepieni, tēma un koloristika.
Stāstot
par Sēlijas māksliniekiem, nevar nepiemināt jauno paaudzi. Lai
stimulētu vietējos Viesītes jauniešus pievērsties tēlotājmākslai un
zinātnei, Ligita Caune un biedrība “Sēlijas palete” pirms 11 gadiem
iedibinājusi viņas skolotāja mākslinieka Arkādija Kasinska vārdā
nosaukto balvu. To saņem Viesītes vidusskolas audzēkņi par labiem
rezultātiem vienā vai otrā jomā, un balva ir plenērā tapuša mākslinieka
glezna.
Uzziņa
Sēlija, agrāk Sēla (latīņu: Selonia) vai Sēlenes zeme
(latīņu: terra, que Selen dicitur), saukta arī par Augšzemi (lietuviešu:
Aukšzemė), ir kultūrvēsturisks novads Latvijā, kas ietver teritoriju no
mūsdienu Jaunjelgavas un Neretas novada pie Zemgales robežas līdz pat
Krāslavas novadam Baltkrievijas pierobežā.
Mūsdienu Sēlijas
teritoriālā identitāte izsekojama kopš Sēlijas bīskapijas dibināšanas
1218. gadā. Livonijas ordeņa valsts pastāvēšanas laikā to kopā ar 14.
gadsimtā uz laiku iekarotajām Aukštaitijas zemēm sāka dēvēt par
“augšgalu” (vācu: Oberland — 'Augšzeme'). Jau Kurzemes hercogistes laikā
Sēliju mēdza uzskatīt par Kurzemes “augšgalu” jeb Augškurzemi. Pēc
Latvijas Republikas nodibināšanas 20. gadsimta sākumā to savukārt
pieskaitīja Zemgales kultūrvēsturiskajam novadam.
Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem.
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra