Pašcenzūra medijos — klusa, neredzama, tāpēc bīstama
Kāpēc mediju profesionāļi rīkojas pretēji sava darba uzdevumiem?
Kādas sekas var izraisīt aktuālās Latvijas Radio krīzes ilgstoša
nerisināšana? Ja reizēm brīnāties, kāpēc žurnālisti nestāsta par
būtiskām problēmām, iespējams, tas ir pašcenzūras rezultāts.
Pašcenzūru
žurnālistikā sauc par kaitīgāko no pašcenzūras veidiem, jo tā ierobežo
sabiedrībai būtisku tematu nokļūšanu uzmanības centrā. Visbiežāk
auditorija nekad neuzzina par to, ka daļa informācijas tiek slēpta,
izmainīta. Pašcenzūra saindē žurnālistiku, novājinot visu mediju saturu.
Pašcenzūras
veidus un formas nav viegli identificēt, vēl grūtāk noskaidrot tās
cēloņus. Kāpēc spējīgi un drosmīgi žurnālisti nepaceļ balsi? Kāpēc
redaktori nepublicē konkrētu saturu vai samierinās, ka viņu medijā
parādās publikācijas, par kurām kauns jebkuram profesionālim?
Šajā
rakstā apkopoti galvenie secinājumi no pētījuma, kurā tika analizēti
nozīmīgi aspekti, kas rada pašcenzūru medijos. Izvērtēti pašcenzūru
veicinošie iekšējie faktori redakcijās (redaktora loma, medija pozīcija)
un ārējās ietekmes faktori (ekonomiskie apstākļi, politiķu spiediens,
auditorijas attieksme u. c.).
Brīvi, bet ierobežoti žurnālisti
Pašcenzūra
ir “viedokļa paušanas ierobežošanas” veids, kas netiek realizēts
oficiāli, bet ko izmanto par izteikumu saturu atbildīgie indivīdi vai to
grupas, lai novērstu jebkādu negatīvu reakciju. Definējot pašcenzūras
risku struktūru, pētījumā lielākoties minēti divi ārējie faktori:
reklāmdevēju spiediens un politiskā iejaukšanās mediju saturā. Tāpēc
žurnālisti uzskata, ka medija redaktoram ir jābūt kā “vairogam” starp
medija vadību un žurnālistiem, aizstāvot redakcijas tiesības un
pienākumu brīvi, bez ārējas ietekmes pieņemt ar saturu saistītus
lēmumus.
Piemēram, medijā, kurā vērojamas simpātijas pret konkrētu
politisku spēku, žurnālisti ikdienā neizjūt nepieciešamību apkalpot
politiskas intereses.
Informants nr. 5: “Mūsu medijā pastāv
redakcionālā neatkarība, izņemot dažus jautājumus, par kuriem nerakstām
vai par kuriem rakstām tā, kā īpašnieks to vēlas.”
Īpašos darbus,
kas nepieciešami īpašnieku vēlmju piepildīšanai vairākās pētījumā
iekļautajās redakcijās izpilda konkrēti kolēģi, bet pārējie var strādāt
profesionāli.
Individuālā līmenī lielākā daļa intervēto jūtas
neierobežoti vai piekrīt atsevišķiem ierobežojumiem, bet norāda, ka daļu
no ierobežojumiem neitralizē redaktori. Tādējādi tiek samazināti
pašcenzūras riski.
Daudzos medijos reklāmdevēju intereses ir
galvenais ārējais pašcenzūru veicinošais faktors. Redakcijās, kuru
īpašniekiem ir gan politiskas, gan ekonomiskas intereses, tās saplūst.
Mediju profesionāļi uzsver, ka ekonomiskais spiediens tomēr ir skaidrāk
definēts, bet politiska ietekme netiek precīzi noteikta un nereti netiek
atzīta.
Informants nr. 9: “Mums to neteica, bet redzējām, ka
par īpašnieka uzņēmumu nevaram rakstīt. Arī medija politiskā pozīcija un
politiski angažētas publikācijas redakcijā netika izskaidrotas.”
Informants
7: “Medija politiskie ietekmētāji ir zināmi. Par to nav nekādu sarunu.
Svarīgāk, ka ir vairāki lielākie reklāmdevēji, par kuriem kritiska
informācija netiek publicēta, baidoties viņus pazaudēt.”
Redaktori
un žurnālisti apliecina, ka reklāmdevēji pieprasa redakcijām veidot
hibrīdformātus — apmaksātus rakstus un intervijas, grib ietekmēt tematu
izvēli. Reklāmdevēji nevēlas apzīmēt šo saturu kā apmaksātu, liekot
redakcijām meklēt ceļus, kā pilnībā vai daļēji pārkāpt Reklāmas likuma
nosacījumu, ka reklāmai un redakcijas saturam ir jābūt nodalītam.
Diemžēl reklāmdevēji šo vēlmi izvirza gan kā prasību, gan draudu veidā.
Informants
nr. 8: “Tā ir pastāvīga diskusija, tāpēc rodas šie raksti “Sadarbībā
ar…”. Lasītāji nepamana, ka burtu fonts ir mainīts un virsraksti ir no
pārējā maketa atšķirīgās krāsās. Mums bija konkrēts gadījums, kad
reklāmas līgums ar redakciju tika lauzts, jo laikrakstā publicējām visus
viedokļus par konkrētā uzņēmuma darbību. Reklāmdevējs uzskatīja, ka
medija nostāja nav bijusi atbilstoša uzņēmuma redzējumam.”
Sabiedrisko
mediju gadījumā vairāku pakāpju menedžmenta struktūra aizsargā
žurnālistus un redaktorus no ārējās ietekmes uz saturu. Augstākā
menedžmenta pārstāvji neitralizē ārējo spiedienu. Bet situācija mainās,
ja Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) publiski
kritizē sabiedriskos medijus.
Informants nr. 6: “Mūsu uzraugs
nekad tieši nav teicis, ka spiediens nāk no NEPLP locekļu pārstāvētajiem
politiskajiem spēkiem. Padome savu kritiku par saturu interpretēja kā
auditorijas sūdzības. Mums pārmeta, ka strādājam tendenciozi,
neobjektīvi, nekvalitatīvi. NEPLP publiskos izteikumus uztvēru kā spēka
demonstrējumu. Vēstījumos dominēja emocijas, bezatbildīgi, faktos
nebalstīti apgalvojumi. Padomes pārspīlētā reakcija radīja spiedienu uz
kolektīvu. Žurnālistiem radās šaubas par sava darba kvalitāti, tas dez-
organizēja. Daļa darbinieku nevarēja saprast, kurā pusē nostāties.”
Lai
gan žurnālisti atzīst, ka sabiedrības attieksme var ietekmēt medija
saturu, intervijās auditorijas reakcijas netika uzskatītas par
pašcenzūru ietekmējošu faktoru. Tomēr vairāki informanti uzsver, ka
“mediju vides piesārņojums”, ar to domājot ietekmētu saturu, un
sabiedrības zemā izpratne par mediju lomu nosaka ar saturu saistītus
lēmumus.
Pastāvīgas bažas par izdzīvošanu
Redakcionālo neatkarību un pašcenzūru ietekmējošo iekšējo faktoru vidū svarīgākā ir redaktora loma un medija administrācijas ietekme uz saturu.
Otrs būtiskākais faktors ir medija vadības un īpašnieku izpratne par medija darbu.
Informants
nr. 9: “Redaktors nebija tas, kas mūs aizsargāja, viņš pildīja vadības
norādījumus. Nevarējām politiski angažētos rakstus nepublicēt. Kolēģi
teica, ka vēlas iet projām, ja atrastu citas darbavietas.”
Vadības
un žurnālista darba aspekti saduras, kad sabiedriskajos medijos
jāatspoguļo paša medija darbība. Ja vadība vēršas pret žurnālistiem, kas
runā par sabiedrisko mediju situāciju, tad šāds saturs var pamazām
izzust.
Informants nr. 3: “Kolēģi kļūst arvien nogaidošāki par
sižetiem, kuri stāsta par radio valdi vai NEPLP. Jautā, kāds būs
ieguvums, vai tas interesē klausītājus.”
Vērtējot pašcenzūru ietekmējošos iekšējos faktorus, informanti uzsver ekonomiskos mērķus.
Informants
nr. 12: “Reklāmas raksti ir problēma, cenšamies, ka žurnālists ir tikai
teksta sagatavotājs, nedrīkst būt slēptā reklāma. Bet nevaram
atļauties, ka žurnālisti negatavo apmaksātus materiālus. Tā ir kā
šizofrēnija, bet nav izejas, jo nav neviena cita, kas to darītu.“
Informants
nr. 5: “Mani biedē komercializācija. Reklāmraksti, apmaksātais saturs
ir drauds preses brīvībai. Mūsu medijā tiek veidotas apmaksātas apaļā
galda diskusijas, par kurām ne žurnālists, ne daļa dalībnieku nezina, ka
tās apkalpo reklāmdevējus. Mums šīs darbības tiek pasniegtas tā, ka
citādāk nevar. Bet ir gan iespējams strādāt citādāk.”
Informants
nr. 8: “Mūsu reklāmas nodaļas kolēģi definējuši, ka klientiem interesē
reklāmraksti. Žurnālistiem ir tiesības atteikties no šiem darbiem. Tos
veido kolēģi, kam vienalga, ja vien maksā. Mans kolēģis domā, ka daļa no
maksas rakstiem ir izglītojoši informatīvi, mēs par šīm tēmām tāpat
varētu rakstīt. Tas ir bezspēcības apliecinājums, ja reklāmrakstu tēmas
ir mūsu ikdiena.”
Izvērtējot citus iekšējos faktorus, kas varētu
radīt pašcenzūras riskus, žurnālisti uzsver, ka darba kvalitāti nopietnā
līmenī ietekmē pieejamie resursi: atalgojums, darba intensitāte,
zināšanas.
Informants nr. 3: “Vēstules par mani, sūdzības — tas
mani stiprina. Tas neliek neko mainīt savā darbā. Bet maza alga gan to
liek. Varu saturu veidot ar daudziem avotiem, pētīt dokumentus, bet to
pašu varu atspoguļot virspusēji.”
Informants nr. 12: “Žurnālistu
darbu ietekmē nezināšana par saviem pienākumiem un tiesībām, daži tāpēc
nav drosmīgi. Pārstrādāšanās ierobežo radošumu. Nevaru teikt, ka
vienīgā problēma ir naudas trūkums. Ir mediji, kas arī nabadzībā ir
profesionāli, bet ir tādi, kam dubultā morāle piemita arī tad, kad
naudas bija daudz.”
Reģionālajos laikrakstos žurnālistus ierobežo
saikne ar vietējā līmeņa amatpersonām, skolotājiem. Tas traucē pat
vairāk nekā vietējo politiķu ietekme.
Informants nr. 12: “Esam
kopienas daļa. Tas rada pašcenzūru. Tā parādās kā pārāk cieša, ļoti
personiska saikne ar vietējo sabiedrību. Nevaram atļauties rakstīt visu,
ko zinām, baidāmies par sekām, ka, kritizējot skolu vai slimnīcu,
panāksim, ka to slēdz.”
Informants nr. 15: “Nerakstām visu, ko
zinām, kādu daļu noklusējam. Mēģinām nesabojāt attiecības, ja cilvēks ir
bijis labs darbinieks, bet izdarījis pārkāpumu. Žurnālista pienākums
būtu ziņot, parādīt kritisku attieksmi, bet mēs to nogludinām.”
Reģionālo
mediju un nacionālo mediju žurnālisti un redaktori uzskata neitralitāti
par galveno faktoru, lai varētu saglabāt profesionālo pašcieņu.
Pašcenzūras mazināšanas stratēģijas
Salīdzinot
politisko un ekonomisko spiedienu, politiskā ietekme biežāk intervijās
tiek saukta par “mērenu”, toties prasība apkalpot ekonomiskas intereses
ir daudzveidīga — “spēcīga”, “ikdienišķa”.
Analizējot pašcenzūras
riskus, var izšķirt trīs stratēģijas, kuras balstās attieksmē pret
žurnālistikas vērtībām. Ja žurnālistam svarīgākā ir profesionālā
brīvība, ja neitralitāte un žurnālista loma likta augstāk par respektu
pret vadītāju un redakcijas komerciālo labklājību, žurnālists atklāti
cīnās pret ierobežojumiem. Parasti šādos gadījumos žurnālists vai
redaktors zaudē darbu vai pats to atstāj.
Otru pašcenzūras
mazināšanas stratēģiju var saukt par mēreno. Žurnālisti mēģina atrast
kompromisu un saglabāt kādu neatkarības daļu, akceptējot neizbēgamus
redakcionālās neatkarības ierobežojumus. Trešā stratēģija — adaptācija —
paredz politiskās ietekmes pieņemšanu un aktīvu reklāmdevēju pasūtīta
hibrīdsatura veidošanu. Tā sastopama tikai dažos medijos. Šādā gadījumā
jautājums par pašcenzūru nav aktuāls, jo žurnālists kļūst par klienta
apkalpotāju.
Ekonomiskā ietekme ir daudz izteiktāka par politiskajām
interesēm. Reklāmdevēju interešu dēļ profesionālās vērtības tiek
saglabātas ierobežotā darbības “teritorijā“ — atsevišķos formātos vai
sadaļās. Šī situācija apstiprina Riharda Beruga pētījumā par astoņu
Eiropas valstu medijiem konstatēto, ka leģendārā siena starp redakciju
un reklāmas nodaļu ir kļuvusi margināla, jo redakciju lojalitāte pret
auditoriju kļūst maznozīmīga. Pieaug lojalitāte pret reklāmdevējiem, to
nosaka nepieciešamība respektēt mediju ekonomiskās pastāvēšanas
vajadzības.
Latvijas žurnālistu identificētās problēmas atbilst, kā
to sauc R. Berugs, “izspiestās žurnālistikas” jeb “squeezed journalism“
modelim un parāda, kā reklāmdevēju vai politisko ietekmētāju vajadzību
apkalpošana samazina žurnālistikas daļu mediju darbībā un medija
saturā.
Kas ir pašcenzūra medijos?
Pašcenzūra plašākā nozīmē:
“Rīcība
vai darbība, kuras rezultāts ir atturēšanās no citiem nepieņemama kaut
kā (piemēram, domas, viedokļa vai pārliecības) paušanas.” (Avots:
“Merriam-Vebster”.)
“Kontrole pār to, ko sakāt, darāt, lai
nekaitinātu vai neapvainotu citus, lai gan jums nav oficiāli izvirzītas
prasības, ka šāda kontrole ir nepieciešama.”
(Avots: “Cambridge Dictionary”.)
Pašcenzūra mediju praksē
Pašcenzūra
izpaužas kā žurnālistu rīcība, kuras rezultātā žurnālistu radītajā
saturā tiek ierobežoti vai ignorēti konkrēti aspekti.
(Avots: Tapsell R. (2012).
“Old tricks in a new era: Self-censorship in Indonesian journalism. Asian Studies Review”, 36(2), 227—245.
Par pētījumu
◆ Šajā rakstā parādīti 2018. un 2019. gadā veikta
pētījuma rezultāti par faktoriem, kas veicina pašcenzūru medijos. Datu
vākšanai izmantoti mediju vides notikumi, kuri varēja palielināt
pašcenzūras riskus. Kā piemēru var minēt pirms 13. LR Saeimas vēlēšanām
laikrakstā “Dienas Bizness” publicētās Sandra Toča viedokļu slejas un to
publicēšanas nosacījumus, NEPLP publiskos uzbrukumus Latvijas Radio
2017. gadā, apstākļus, kādos 2015. gadā no darba tika atlaists “Latvijas
Avīzes” dibinātājs Voldemārs Krustiņš. Piemēri tika izvērtēti ar
gadījuma analīzes metodi un tika veiktas daļēji strukturētas
kvalitatīvās intervijas ar notikumos iesaistīto mediju pārstāvjiem.
◆
Saskaņā ar pētniecības ētikas nosacījumiem datu izklāstā visi
informācijas avoti ir anonimizēti. Šī raksta apjoma ierobežojumu dēļ
tajā iekļauti galvenie secinājumi un neliela daļa no pētījuma laikā
savāktajiem datiem.
Pašcenzūras pētījumi Latvijā:
Ainārs Dimants (2004) “Pašcenzūra pret paškontroli Latvijas presē”. Valmiera: Vidzemes Augstskola.
Ilze Šulmane (2012) “Neatrastās identitātes? Latvijas dienas
laikrakstu žurnālisti politikas, ekonomikas un kultūras lauku ietekmē”.
Rīga: SPSS.
Anda Rožukalne (2013) “Editorial Independence in the Latvian News Media:
Ownership Interests and Journalists Compromises”.
Media Transformations
9:80 — 101.
Līga Ozoliņa (2016) “Journalists in Latvia. Country Report”. “Worlds of Journalism Study”.
A. Dimants (2018) “Latvia: Different Journalistic Cultures and Different Accountability Within One Media System”.
In: Eberwein T., Fengler S. and Karmasin M., eds. “The European Handbook of Media
Accountability”. London and NewYork: Routledge. 143 — 149.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta
līdzekļiem. Par šo publikāciju saturu atbild Latvijas žurnālistu
asociācija.
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra