Staburags.lv ARHĪVS

Čempionāta līdere — Ieva Millere

Čempionāta līdere — Ieva Millere

Aizkrauklē noslēdzies Eiropas čempionāta 3. posms ātrumlaivām FR 1000 klasē. Četros braucienos nepārspēta bija aizkraukliete Ieva Millere no motosporta kluba “Motorsport 77”.

Aizkrauklē beidzies Eiropas čempionāta ātrumlaivām 3. posms, un Latvijas čempionāta 6. posms. Arī pēc šī posma nemainīgi līdera pozīcijas Eiropas čempionātā FR1000 laivu klasē saglabā aizkraukliete Ieva Millere. Viņa bija ātrākā visos četros braucienos. 2. vietu ieguva Džims Nūns no Lielbritānijas, 3. vieta vācietim Larsam Katcorkem. Sešniekā vēl iekļuva Jevgeņijs Aņikejevs, Didzis Jovaiša, Toms Marcinkus. Pārējos sešus braucējus šajā posmā piemeklēja dažādas tehniskas ķibeles.

Latvijas čempionātā no Aizkraukles ūdens motosporta kluba “Motorsport 77” brauca Kārlis Degainis — pašlaik vienīgais E48V klasē jeb laivām ar elektromotoriem.
Sportistu apbalvošanas ceremonijā Aizkraukles Goda pilsoņa un ātrumlaivu tradīciju aizsācēja Aizkrauklē Edvīna Voita vārdā nosaukto ceļojošo speciālbalvu pasniedza viņa mazdēls Toms Babrovskis. Balvu saņēma GT15 klases braucējs igaunis Jonass Lembers.

Čempionāta kopvērtējumā pēc 3. posma Ievai Millerei ir 57 punkti, 2. vietā Džims Nūns — 43 punkti, trešais — vācietis Larss Katcorke (38 punkti).

Vele izārda pusi laivas
Posma un čempionāta uzvarētāja Ieva Millere teic, ka, neraugoties uz laika prognozi, kas svētdien solīja lietu un vēju, svētdiena bija lieliska. “Bez kokiem ūdenī, bez augstiem viļņiem un spēcīga vēja. Man arī bija veiksme — motors un dzen­skrūve nepievīla. Lielu darbu paveica komandas mehāniķi, sagatavojot laivu,” stāsta Ieva. “Kad izstājās sīvākais konkurents (vācu sportists An­dreass Šulcs), uz lielu cīņu vairs nebija jāiespringst. Vienmēr gan jāpatur prātā, ka var gadīties tehniska kļūme, var nepabeigt braucienu.” Pirms pēdējā, ceturtā, starta starp sportistiem klīda runas, ka Ieva tajā varētu nepiedalīties, jo trīs iepriekšējos braucienos viņa bija pirmā. Ieva saka: “Man tētis vienmēr teica — tas nekas, ka esi bijis ātrākais, sacensībās ir četri braucieni, un jāpiedalās visos. Nav jātaisa nekāda matemātika, skaitot punktus. Cita lieta, ja būtu pazīmes, ka varētu kaut kas notikt ar tehniku. Tad pieņemtu lēmumu laivu pasaudzēt.”

Ieva teic, ka, neraugoties uz lieliskajiem panākumiem, joprojām izbauda katras sacensības, katru braucienu. “Lielākais adrenalīns ir pēdējās trīsdesmit sekundēs pirms starta. Kad tiesneši parāda laika atskaiti, tad ieslēdzas sarkanais luksofors. Tas ir pats atbildīgākais brīdis, lai, nodziestot sarkanajām gaismām, viss saslēgtos un starts aizietu. Ja tas izdodas, viss kārtībā. Sacensību laikā, piemēram, kad trasē bija Andreass Šulcs, manī bija spriedze, nedrīk­stēju kļūdīties. Tad arī gāzes pedāli retāk atlaižu un izspiežu no laivas jaudu, tuvu maksimumam. Šajās sacensībās Šulca laivai nolūza dzen­skrūve. Naktī uz svētdienu mehāniķi to centās glābt, bet svētdienas braucienā notika vēl lielāka tehniska kļūme — nolūza dzenskrūve, vele jeb ass, uz kuras tā piestiprināta, un, savienota ar dzinēju, sāka vibrēt, sabojājot laivas korpusa apakšu.

Baušķenieki apskauž aizkraukliešus
Sacensību atklāšanā Latvijas Ūdensmotosporta federācijas prezidents Atis Slakteris aizkrauklietei Ievai Millerei pasniedza Starptautiskās ūdensmotosporta savienības piemiņas zīmi — veltītu viņas tēvam Lotāram Milleram. Viņš bija izcils sportists un ātrumlaivu meistars, kurš ne tikai izcīnījis daudzas starptautiskas uzvaras, bet uzbūvējis 102 sacensību laivas. Atis Slakteris, kurš pats kopš 1970. gada piedalās ūdensmotosporta sacensībās, atzīst, ka visā Latvijas ūdensmoto­sporta vēsturē šis ir vienīgais gadījums, kad sportists iet bojā sacensību laikā (Lotārs Millers gāja bojā 2018. gada 9. jūnijā sacensībās Vācijā).

Par sacensībām Aizkrauklē  Atis Slakteris saka — tās bija ļoti veiksmīgas. Sestdienas laika prognozes svētdienai lika visiem koncentrēties, izdarīt visu laikus, un svētdien sacensības varēja notikt bez liekiem kreņķiem un labos laikapstākļos. Federācijas prezidents atzīst, ka nedaudz apskauž aizkraukliešus. “Dzīvoju Bauskā, turienes ūdensmotosporta kluba braucēji trenējas Mēmelē. Upe vietām ir aizaugusi, šaura, tāpēc pārņem skaudība, redzot plašo Daugavas akvatoriju pirms HES. Tā lieliski piemērota liela izmēra laivām, pie kurām pieskaita arī FR 1000 klasi, kurām, braucot līkumā, vajag lielu trajektoriju. No skatītāju viedokļa sacensības varbūt nebija tik spraigas, kā vēlētos. Daļa sportistu neatbrauca uz Aizkraukli jo piedalījās pasaules čempionāta posmā F4 klasēm, kas notika Somijā.” stāsta Atis Slakteris.

Par mazo sportistu skaitu pēdējā braucienā, kurā no 12 dalībniekiem startēja tikai pieci, finišēja četri, Atis Slakteris saka: “FR 1000 klasē laivām ir augsti forsēti motori. Labajos laikapstākļos vairāki braucēji no laivu dzinēja varēja “izspiest” teju maksimumu jaudas. Tas savukārt radīja neparedzētas kļūmes — daži dzinēji pat tika sarauti gabalos. Sacensības svētdien noritēja mierīgāk, skatītājiem bija laiks nesteidzīgi izbaudīt dienu. Man ļoti patika, ka Daugavmalā bija vairākas kafejnīcas, kurās varēja nopirkt labus dzērienus un ēdienus. Aizkraukle man saistās arī ar manu krusttēvu, kurš toreiz, vēl jauns būdams, būvēja elektrostaciju un pie kura bērnībā braucu ciemos.”
Nākamais Eiropas čempionāta posms, kurā piedalīsies arī FR 1000 klases laivas, notiks Jedovicē, Čehijā, 7. — 8. septembrī. ◆