Ētikas padome par atbildīgu žurnālistiku
Šogad darbu sāka Mediju ētikas padome, ko izveidoja mediji un mediju
organizācijas. Tās mērķis ir parādīt, ka mediju ētikas jautājumi nozarei
ir būtiski, mediji vēlas par tiem domāt, diskustēt un ētikas latiņu
celt aizvien augstāk. Biedrības “Mediju ētikas padome” valdes loceklis
ir Jānis Lielpēteris, kurš stāsta, kas ir Mediju ētikas padome un kā tā
darbojas.
— Kādi ir padomes darbības mērķi un virzieni?
—
Statūtos rakstīts, ka biedrības “Mediju ētikas padome” darbības mērķis
ir veicināt ētiskas mediju prakses attīstību un sekmēt mediju
pašregulāciju Latvijas mediju telpā. Biedrība ir izveidojusi padomi,
kura skata sabiedrības un žurnālistu sūdzības par mediju ētikas
pārkāpumiem. Būtiski, ka organizācijā ir apvienojušies mediji un mediju
organizācijas, kas līdz ar to ir apņēmušies ievērot ētikas principus un
ieviest tos praksē. Svarīgi, ka šajos jautājumos neiejaucas valsts.
Padome
skata gadījumus, kur viena no pusēm ir uzskatāma par cietušo. Piemēram,
persona uzskata, ka medijs vai žurnālists pret to ir rīkojies neētiski.
Bet ne tikai. Padome izskata arī situācijas un sniedz viedokļus, vai
mediju darbība atbilst ētikas praksei vai nē. Tātad būtībā padomei ir
divi darbības virzieni — oficiāli atzinumi par personu, kas jūtas
aizskarta, un neformāli vērtējumi par medija darbību no ētikas viedokļa.
— Kādi ir ieguvumi sabiedrībai, izveidojot šādu padomi?
—
Galvenais ieguvums ir tas, ka sabiedrībā tiek aktualizēta diskusija par
mediju ētikas jautājumiem. Mediju konverģences apstākļos, mainoties
mediju videi un formātiem, mediju ētikas jautājumi pēdējo desmit
piecpadsmit gadu griezumā ir ieguvuši jaunus aspektus. Līdz ar to ir
būtiski, ka pašregulācijas formātā nozare pati var spriest par šiem
jautājumiem, noteikt virzību un sabiedrības gaidas. Sabiedrības ieguvums
līdz ar to ir ētiskāka mediju vide, draudzīgāka mediju lietotājam. Un,
protams, individuāls ieguvums — katra persona, kas jūtas aizskarta, var
vērsties padomē un iegūt vērtējumu.
— Kā var vērsties padomē, ja rodas šaubas par kāda medija materiālu?
—
Šobrīd visērtāk ir izmantot biedrības tīmekļa vietni www.lmepadome.lv.
Tur aprakstīts, kā iesniegt savus jautājumus un sūdzības. Protams, var
sūtīt iesniegumu arī papīra formātā uz norādīto adresi.
Iesniedzējam
jānosauc medijs, laiks, jāapraksta situācija. Iespēju robežās jānorāda,
kurš Ētikas kodeksa pants, viņaprāt, ir pārkāpts. Tīmekļa vietnē ir
izvietots gan Ētikas kodekss, gan biedrības statūti.
— Kas un par
kādiem jautājumiem var vērsties padomē? Vai jebkurš sabiedrības loceklis
par jebkuru mediju materiālu? Kādi ir kritēriji? Kas izlemj, ko padome
skatīs vai neskatīs?
— Ir divi jautājumu izskatīšanas formāti —
formālais iesniegumu izskatīšanas process, kur, konstatējot ētikas
pārkāpumu, biedriem ir pienākums atsaukt informāciju, atvainoties. Otrs —
sniegt viedokli par mediju ētiku, situācijām, darbību. Te padome nav
ierobežota, tā spriež, kādus jautājumus konkrētajā brīdī ir vērts skatīt
un par kādiem sniegt savu vērtējumu. Šis viedoklis nav saistošs, bet
norāda virzienu un dod situācijas skaidrojumu no ētikas viedokļa.
— Ja persona ir vērsusies ar iesniegumu padomē, kāda ir procedūra, iesnieguma virzība?
—
Saņemot sūdzību, atbilstoši biedrības statūtiem sākotnējo vērtējumu
veic biedrības valde. Tā novērtē un pieņem vienu no trim iespējamajiem
lēmumiem — nodot izskatīšanai to padomē, atteikt, ja iesniegums
neatbilst padomes kom-
petencei, vai lūgt papildu skaidrojumus.
Vērsties
padomē var arī žurnālists. Ja žurnālists vēlas, lai padome sniedz
atzinumu par vispārīgu jautājumu, tad padome skatīs un centīsies sniegt
savu viedokli. Ja tā būs konkrēta sūdzība, kur žurnālists jūtas
aizskarts no kāda medija vai trešās puses, tad padome skatīs jau
konkrēti — ir vai nav pārkāpts Ētikas kodekss.
— Cik saistošs padomes lēmums ir medijam?
—
Biedrības biedriem padomes lēmums ir saistošs, tie, iestājoties
biedrībā, ir apņēmušies ievērot statūtus un Ētikas kodeksu. Padome var
lūgt medijam labot kļūdu, atvainoties, atsaukt informāciju. Ja par kādu
jautājumu padomei ir lūgts tikai informatīvs viedoklis, tad juridiski
saistošu seku nav.
— Kas notiek gadījumos, ja medijs nepilda padomes lēmumu?
—
Ja medijs padomes lēmumu nepilda, statūti paredz tiesības šo biedru
izslēgt no biedrības. Jāpiemin gan, ka padome var realizēt arī
iesaistīto pušu samierināšanas procesu. Turklāt padomes mērķis nav kādu
izslēgt, bet rūpēties par ētikas normu ievērošanu medijos.
— Vai ir paredzētas pārsūdzības tiesības, ja kādai no pusēm ir iebildumi pret padomes lēmumu?
—
Padome pieņem lēmumu, balsojot vismaz sešiem no deviņiem padomes
locekļiem. Pirms balsošanas tiek lūgts medija viedoklis, un tas tiek
ņemts vērā un var ietekmēt padomes lēmumu.
— Padomē ir ievēlēti arī
konkrētu mediju pārstāvji. Kas notiek gadījumos, ja tiek vērtēta sūdzība
par viņa pārstāvētā medija materiālu?
— Ir paredzēts, ka padomes
loceklim ir pienākums atstatīties no jautājuma izskatīšanas, ja padomes
loceklim ir interešu konflikts. Ja vairākiem padomes locekļiem ir
interešu konflikts, biedru sapulce var pieaicināt padomē konkrētā
jautājuma risināšanai citus ekspertus.
— Vai ir bijuši iesniegumi, kas noraidīti?
—
Pagaidām noraidīts viens iesniegums, jo tas būtu skatāms Reklāmas
asociācijas Ētikas padomē vai arī iesniedzējam jālūdz vērtējums
Paterētāju tiesību aizsardzības organizācijā.
— Kādi vēl būs padomes pienākumi?
—
Šobrīd iezīmējas padomes tuvākā gada darbības plāns — paredzēts, ka bez
iesniegumu izskatīšanas padome veiks vēl citus pasākumus, kur runās par
mediju ētikas jautājumiem. Esam plānojuši realizēt arī plašus
komunikācijas pasākumus, lai veicinātu sabiedrībā diskusiju par mediju
ētikas jautājumiem.
— Ar ko šāda mediju organizēta padome atšķiras no citām piedāvātajām formām — ombuda funkcijas nodot tiesībsargam, NEPLP?
—
Manuprāt, Ministru kabinets pieņēma pareizu lēmumu, atbalstot mediju
pašregulācijas formu. Tas mazina riskus, kad valsts mēģina pateikt, kāds
ir nozares virziens, kurp jāiet. Pie šī modeļa mediji virzienu nosaka
paši. Pašregulācija ir pozitīva tendence, kas praksē apliecinājusies
daudzās Eiropas un pasaules valstīs.
— Vai padomē var iesaistīties jebkurš medijs vai mediju organizācija? Ir kādi kritēriji? Kā to var izdarīt?
—
Darbībai padomē ir iespējami divi statusi — biedra vai asociētā biedra
statuss. Asociētā biedra statusā var būt jebkura organizācija, arī
fiziska persona, kas atbalsta biedrības darbību un statūtus. Biedrs var
būt juridiska persona — medijs, mediju organizācija, arī, piemēram,
universitāte, kas realizē komunikācijas programmas.
Dalībai
biedrībā ir noteikta biedra nauda — biedra statusā ne mazāka kā 100 eiro
gadā, asociētā biedra statusā — ne mazāk kā 50 eiro gadā.
Jāpiebilst, ka būtiskākais kritērijs, lai tiktu akceptēts dalības statuss, ir pretendenta atbalsts padomes Ētikas kodeksam.
Lai
kļūtu par biedru, ir jāaizpilda pieteikuma anketa, kas atrodama Mediju
ētikas padomes tīmekļa vietnē vai vaicājama biedrības valdei. Saņemot
aizpildītu anketu, valde piecu dienu laikā pieņem lēmumu, vai pieteicējs
atbilst biedra statusam, un pieņem lēmumu par uzņemšanu.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta
līdzekļiem. Par materiāla "Ētikas padome par atbildīgu žurnālistiku"
saturu atbild Latvijas žurnālistu asociācija.
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra