Staburags.lv ARHĪVS

Atputekļošana — tas ir dārgi!

Atputekļošana — tas ir dārgi!

Lietus Latvijā ir arvien retāka dabas parādība, līdz ar to aktuālāka kļūst grants ceļu putēšana. Grants ceļu kopgarums valstī ir ap 56 tūkstošiem kilometru. No kopējā valsts ceļu garuma 54% ir ceļi ar grants segumu. Aizkraukles pusē pārsvarā ir putekļainie ceļi. To tuvumā ir daudz privātmāju, dārzu, ganās lopi. Diemžēl tikai ļoti retās vietās veikta grants ceļa virsmas pretputes apstrāde jeb atputekļošana. Viens no labajiem piemēriem ir ceļš caur Valles pagasta Taurkalni.


Par pretputes apstrādi atbildīgās iestādes — VAS “Latvijas valsts ceļi” (LVC) — komentāru šajā jautājumā sniedz uzņēmuma Komunikācijas nodaļas projektu vadītāja Elīna Pankovska.
— Ko ņem vērā, veidojot sarak­stu ar ceļa posmiem, kuriem veic  pretputes apstrādi? Cik operatīvi var organizēt jaunu posmu apstrādi? Dzirdēts, ka šogad, piemēram, pašvaldībai piesakot jaunu posmu, tās iesniegumu izskatīs un lēmumu pieņems vien nākamajā gadā.
— Lai iespēju robežās uzlabotu dzīves apstākļus tiem, kas dzīvo grants segumu autoceļu tuvumā, VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” (LAU) atsevišķos valsts autoceļu posmos ar grants segumu veic atputekļošanu ar kalcija hlorīdu (CaCl2). Ceļa posmus greiderē, un tad CaCl2 pārslas vienmērīgi izkaisa uz ceļa virsmas. Ja mitrums grants segumā ir nepietiekams, pirms kaisīšanas ceļu laista. Ņemot vērā nepietiekamo finansējumu, šāda atputekļošana tiek veikta tikai atsevišķos posmos, kur, piemēram, atrodas nozīmīgi sociālie objekti.
Ceļu apstrāde ar putekļu absorbentu ir ļoti dārga. Atbilstoši apstiprinātajai tehnoloģijai, kas paredz iepriekš sagatavot virsmu un mitrināt segumu pēc sāls uzklāšanas, lai būtu ilgtermiņa efekts, atputekļošana izmaksā vidēji 1600 eiro par kilometru.
Pirms vasaras sezonas tiek izstrādāts autoceļu ar grants segumu atputekļošanas plāns. Lēmumi par to, kuri ceļi tiks iekļauti plānā, tiek pieņemti trīspusēji starp LVC, LAU un Satiksmes ministriju (SM). Plānā saistībā ar iespējamo finansējumu un balstoties uz saņemtajiem iesniegumiem, kā arī ņemot vērā LVC speciālistu izvērtējumu tiek iekļauti intensīvāk noslogotie autoceļu posmi ar grants segumu blīvi apdzīvotās vietās.
Šogad jau visiem plānā esošajiem grants ceļiem ir veikta atputekļošana. Šogad atputekļot paredzēts nedaudz vairāk kā 143 km grants autoceļu. Pērn atputekļošana ar kalcija hlorīdu tika veikta 143 km, bet 2017. un 2016. gadā attiecīgi 87 km un 72 km grants autoceļu.
— Vai atputekļošanu var veikt kā komercpakalpojumu privātpersonām?
— LAU atputekļošanas pakalpojumu ar kalcija hlorīdu veic arī kā komercpakalpojumu, atputekļojot gan pašvaldību, gan komersantu, gan arī privātos autoceļus.
— Vai vienīgais ceļu apstrādes līdzeklis ir kalcija hlorīds?
— Atputekļošanai izmantos vairākas metodes, tomēr uz grants ceļiem kalcija hlorīdu lieto visbiežāk, ņemot vērā rezultāta ilgtspējīgu noturību un izmaksas. Dārgāki risinājumi, kas novērstu grants ceļu putēšanu, būtu divkārtu virsmas apstrāde vai autoceļa ar grants segumu pārbūve par autoceļu ar asfaltbetona segumu. Pastāv arī citas mazāk izplatītas un aprobētas metodes.
— Lasīta informācija, ka šāda apstrāde novērš grants ceļu gof­rēšanos, kā arī ceļš retāk jāgreiderē. Kādēļ šādu apstrādi neveikt pilnīgi visiem grants ceļiem, rezultātā ietaupot līdzekļus līdz šim izmantotajai ceļu uzturēšanai?
— Iespējams, tas nedaudz pagarinātu autoceļa līdzenuma saglabāšanos, tomēr ieguvumi būtu salīdzinoši nebūtiski, jo satiksmes ietekmē tik un tā grants segums “uzvedas” tam raksturīgi. Prasības valsts autoceļu uzturēšanai nosaka Ministru kabineta 2010. gada 9. martā izdotie noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli”. Autoceļu uzturēšana jāveic, nodrošinot attiecīgai uzturēšanas klasei noteiktās kvalitātes prasības un izpildes termiņus. ◆

Viedoklis

Viedoklis
Iveta Radziņa, Valles pagasta pārvaldes vadītāja
— Ar lūgumu LVC par ceļa posmu atputekļošanu Taurkalnē un arī apdzīvotajā vietā Reizēnos vēršos vismaz trīs gadus pēc kārtas. Līdz šim to arī veica. Tomēr ir vairāki ceļa posmi, kuri neatbilstot kādiem noteiktiem kritērijiem, un tādēļ atputekļošanas plānā joprojām netiek iekļauti, lai gan atrodas apdzīvotā vietā un pa tiem rit intensīva satiksme. Tie ir Valles centrā — pirms iebraukšanas Vallē no Aizkraukles puses, kā arī virzienā uz Bausku, gar baznīcu, veikalu, tirgus laukumu un kapiem. Manuprāt, tas ir lielākais absurds, kāds vien var būt! No jūlija līdz augustam šī apkārtne ir balta no putekļiem. Vien no šiem kritērijiem noteic, ka dzīvojamajai ēkai jābūt tuvāk par 20 metriem no ceļa. Vecumnieku novada pašvaldība par saviem līdzekļiem Vallē pretputēšanas vielu uzklājusi uz tai piederīgajiem ceļiem no pagasta pārvaldes līdz katlumājai un posmam pret bērnudārzu.