Tālrunis — ērtākai ikdienai

Mūsdienās modernās tehnoloģijas kļuvušas par neatņemamu mūsu dzīves sastāvdaļu — ja pēkšņi mobilais tālrunis steigā aizmirsies uz galda mājās, tad skaidrs, ka darba diena ir sabojāta. Bet kā ir ar senioriem — cik daudz no piedāvātajām mobilo tālruņu iespējām viņi izmanto savā ikdienā?
Dzīvi padara ērtāku
Fakts, ka jaunākā paaudze ir izaugusi ar spēlītēm mobilajā tālrunī, trīsgadnieks prot ieslēgt datoru un atrast sev interesējošo nodarbi, vairs nav nekas ārkārtējs. Tiesa, ne vienmēr viss, ko piedāvā, ir arī jāizmanto un jāievieš savā ikdienā, lai tas neradītu atkarību un pieradumu. Ko no plašā klāsta, ko mums sniedz tālruņi, datori, planšetdatori, izmanto pensionāri — to centos noskaidrot.
To, ka jaunākās tehnoloģijas palīdz mazināt vientulības sajūtu, seniori, kuri ikdienā lieto internetu, norādījuši dažādās aptaujās. Tā kā Latvijā situācija veidojusies tāda, ka nereti vecākās paaudzes cilvēki te palikuši vieni, jo bērni ar ģimenēm dzīvo ārzemēs, visvairāk vecākās paaudzes iedzīvotāji novērtē tehnoloģiju nodrošināto iespēju sazināties ar ģimeni neatkarīgi no tā, kur tā atrodas. Ātra saziņa ar tuviniekiem, videozvani, kas ļauj redzēt arī “bildi”, internetpieslēgums tālrunī, šīs ir iespējas, ko novērtē daudzi seniori. Aprunājoties ar senioriem, vairākums atzina, ka modernās tehnoloģijas nekad neaizstās dzīvu saskarsmi, tikšanos un sarunu ar cilvēkiem, taču daudzās lietotnes un vietnes viņu dzīvi padara ērtāku, tās lietojot ikdienā, visu var paveikt krietni ātrāk.
Palīdz pārvarēt
attālumu
“Meita ar ģimeni jau desmito gadu dzīvo Anglijā. Mazbērnus redzu divas reizes gadā, taču, izmantojot lietotnē “WhatsApp” esošo videozvanu, sazināmies ik pārdienas. Redzu mazbērnus vismaz tālruņa ekrānā, redzu, kāds tur viņiem laiks, tāpat viņi redz, kur esmu, ko daru. Regulāri sazināmies, arī izmantojot “Skype”, un šī iespēja, ko sniedz modernās tehnoloģijas, palīdz pārvarēt attālumu, mazina skumjas. Nezinu, kā dzīvotu, ja nevarētu viens otru redzēt, ja būtu tikai jāsazvanās, kā tas bija iepriekš. Esmu tālrunī lejuplādējusi daudzas lietotnes, piemēram, “Smart ID” ir ļoti ērti lietot, tagad visus maksājumus veicu tālrunī. Lietoju e-pastu, esmu sociālajos tīklos, lasu ziņas. Visu esmu apguvusi pašmācībā, bērni vien parādīja, kā jārīkojas ar tālruni,” stāsta Ineses kundze (67) no Neretas novada.
Seniori atzīst, ka līdz ar moderno tālruņu apgūšanu ērtāka kļuvusi rēķinu samaksa, nav jāstāv rindās, nav jāmaksā par pakalpojumu kasē, turklāt to var izdarīt sev ērtākā laikā. Regulāra saziņa ar tuviniekiem un drošības sajūta, ja pēkšņi nepieciešama palīdzība, arī tas pensionāriem ir ļoti svarīgi. Aptaujas liecina, ka arī seniori atzīst, ka “WhatsApp” ir vienkārša un viegli apgūstama, lai varētu ikdienā dalīties ar jaunumiem, iepriecināt ar bildēm, kas tikko uzņemtas, savukārt mazbērna uzstāšanās video iepriecinās vecvecākus.
Arvien plašākas iespējas
Lai padarītu senioru ikdienu ērtāku, Latvijā ir izveidota lietotne “eVeselības Punkts”, kas ļauj ar vienas pogas palīdzību veikt zvanu uz ārkārtas tālruni 113, vienlaikus arī nosūtīt zvanītāja atrašanās vietas datus, kā arī pamatinformāciju par zvanītāju NMPD. Tā var īpaši noderēt gados vecākiem cilvēkiem, kuri dzīvo vieni. Savukārt lietotnē “Chk-In Fall Alert” iespējams izveidot savu kontaktu sarakstu, kuriem visiem vienlaikus var nosūtīt ziņu un atrašanās vietas koordinātas, ja pēkšņi nepieciešama palīdzība. Lietotnē “Mr.Pillster” var iestatīt atgādinājumus par zāļu lietošanas laikiem — tas jāizdara tikai vienu reizi, bet pēc tam ik dienu būsi drošs, ka zāles ir iedzertas.
Savukārt, lai nepalaistu garām kādu TV pārraidi, lietotnē “Latvijas un Baltijas valstu TV programma” var saņemt aktuālāko raidījumu atgādinājumus. Lietotne “InOUTi” var atbrīvot no regulāras gaidīšanas rindās, jo tur iespējams pieteikties rindā elektroniski un saņemt paziņojumu par savas kārtas tuvošanos pie dažādiem pakalpojumu sniedzējiem, tajā skaitā pastā, dažādu novadu pašvaldībās un medicīnas iestādēs. Aizrautīgi literatūras mīļotāji novērtēs lietotni “E-grāmatas”, kur var gan iegādāties, gan lasīt bezmaksas grāmatas. Savukārt lietotnē “Pasakas” kopīgi ar mazbērniem var klausīties 100 populārākas audiopasakas latviešu valodā, kuras papildinātas ar īpaši veidotiem mākslinieku zīmējumiem. Drukāto grāmatu cienītājiem noderēs lietotne “Magnirier Plus”, kas palīdzēs pārvērst viedtālruņa kameru par “palielināmo stiklu”. ◆
Viedokļi
Astrīda Vanaga
— Lietoju modernu viedtālruni “Apple”, to man sagādāja mazbērns, esmu ļoti apmierināta. Pēc profesijas esmu skolotāja, tāpēc laikam man jauno tehnoloģiju apgūšana nav sagādājusi īpašas grūtības — tālrunī izlasu laika ziņas, meklēju informāciju par satiksmi, ikdienā saziņai izmantoju “WhatsApp”, ar kursabiedreni regulāri sazināmies, ļoti ērti, ka var ātri nosūtīt bildes, video. Rēķinus maksājam internetā. Pārāk gan neaizraujos ar tālruņa lietošanu bez vajadzības — kaut esmu to apguvusi, man tomēr patīk raidījumus skatīties televīzijā, laikrakstu gribu palasīt drukātā formātā, tāpat arī nevaru iedomāties, ka grāmatas lasītu tālrunī!
Otīlija Bīriņa
— Joprojām lietoju mobilo tālruni ar pogām, tas man nepieciešams, lai tikai sazvanītos vai uzrakstītu īsziņu. Man ir bijis arī viedtālrunis, taču atgriezos pie pārbaudītām vērtībām — nepatika, ka tālrunis ir tik jutīgs, un ikdienā nemaz nevēlos tik daudz darboties ar tālruni, priekšroku dodu saskarsmei ar cilvēkiem. Visu nepieciešamo var izdarīt datorā, nav vajadzības lietot tālruni. Domāju, mūsdienās ir pārāk daudz moderno tehnoloģiju, daļa cilvēku jau kļuvuši no tām atkarīgi, un ļoti priecājos, ka to ir apzinājušies arī mani mazbērni, piemēram, sociālajos tīklos vairs neliek fotogrāfijas, ko var aplūkot visi. Neatbalstu arī grāmatu lasīšanu ne datorā, ne telefonā, pie mums uz lasītavu arī nāk pensionāri, kuri lasa tikai drukāto presi un taustāmas grāmatas.
Silvija Ozoliņa
— Izmantoju visas iespējas, ko vien viedtālrunis sniedz — tālrunī lietoju e-parakstu, “Smart ID”, “WhatsApp”, kur ir izveidota grupa ģimenei — bērniem, mazbērniem, tā vienmēr zinu, kur viņi ir, ko dara, sūtām viens otram fotogrāfijas, novēlam labu un izdevušos dienu. Tas ir ļoti labi, ērti, jo citādi nemaz nezinātu, kur viņi ir, ko dara. Man ir pazīstami kādi desmit pensionāri, kuri aktīvi lieto viedtālruni. Viens otram sūtām apsveikumus, fotogrāfijas. Tas, protams, nenotiek katru dienu, bet, kad vien ir vajadzība, izmantojam šīs priekšrocības ātrākai saziņai. Esmu atrodama arī sociālajos tīklos, pārzinu datoru labi un ikdienā ar to strādāju. Grāmatas gan nelasu ne datorā, ne telefonā, man patīk lasīt tās pirms gulētiešanas, lasu grāmatu gultā, tā vienmēr esmu darījusi. Avīzes uz žurnālus lasu bibliotēkā, ņemu arī grāmatas. Domāju, mūsdienās dzīve vairs nav iedomājama bez priekšrocībām, ko sniedz šīs lietotnes — tālrunī ļoti ērti lietot “Smart ID”, lai veiktu maksājumus, iepriekš nevarēju iedomāties, ka tas būs tik vienkārši. Kad apgūst, tad viss ir ļoti ērti un vienkārši. Pieredze liecina, ka tomēr lielākā daļa pensionāru nelieto viedtālruņus, daudzi nav apguvuši un joprojām neprot strādāt ar datoru.
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra