Staburags.lv ARHĪVS

Skolēniem interesanti būt vēsturniekiem

Sandra Pumpure

2019. gada 24. aprīlis 00:00

5
Skolēniem interesanti būt vēsturniekiem

Pļaviņu novada ģimnāzijā aizvadīts erudīcijas konkurss “Interesanti man kā vēsturniekam /-cei”. Komandas sacentās trīs klašu grupās, un pulcējās liels dalībnieku skaits — 164 skolēni.

Katram sava tēma
Konkurss Aizkraukles reģionā notika ceturto gadu un iepriekš ik reizi kādā citā skolā. Šogad tajā piedalījās 41 komanda no 16 Latvijas skolām — Aizkraukles, Daugavpils, Smiltenes, Viļānu, Dundagas, Suntažu un Jelgavas reģiona. Daudzi no dalībniekiem mēroja tālu ceļu līdz Pļaviņām un tur bija pirmo reizi, tāpēc pilsētu viņiem bija iespēja iepazīt Pļaviņas novada ģimnāzijas skolēnu pavadībā. Arī tā bija vēstures izzināšana.
Katrai klašu grupai bija atsevišķa tēma — 6. — 7. klases skolēniem tā bija  latviešu tradicionālā kultūra un svētki, 8. — 9. klasei “Jaunlatvieši un “Jaunā strāva””, bet vidusskolēni savas zināšanas pārbaudīja par tēmu “Kurzemes-Zemgales hercogiste”. Skolēni atbildes iesniedza elektroniski, un to pārbaude notika interneta vietnē www.classmarker.com. Komandu konkurence bija spēcīga, un nebija nemaz viegli gūt labus rezultātus. Tomēr Aizkraukles reģiona skolas var lepoties ar sasniegto.
6. — 7. klases grupā 1. vietu ieguva Varakļānu vidusskolas komanda “Magnētiņi”, 2. — Jelgavas Valsts ģimnāzijas komanda “Smadzeņi”, 3. — I. Gaiša Kokneses vidusskolas komanda “Ormaņi”. 8. — 9. klases grupā uzvara I. Gaiša Kokneses vidusskolas komandai “Mēs”, otrie — Daudzeses pamatskolas komandas “Vēstures pētnieki” dalībnieki,  Neretas Jāņa Jaunsudrabiņa vidusskolas komanda “Viss labi būs” 3. vietā. Vidusskolas grupā 1. vieta Andreja Upīša Skrīveru vidusskolas komandai “Hercogi”, 2. vieta komandai “Eksportētāji” no Aiz­kraukles novada vidusskolas, 3. — Jaunjelgavas vidusskolas komandai “Frīdrihštate”. Visi uzvarētāji saņēma saldas pārsteiguma balvas.
Mācās mācīt
un mācīties
Skolotāji konkursa laikā bija aktīvi līdzdalībnieki, daloties ar kolēģiem mācīšanas pieredzē. Pasākuma rīkotāji noslēgumā sveica arī tos kolēģus, kuru skolēnu komandas uzrādīja augstākos sasniegumus, un konkursa organizēšanā ieguldīja savu darbu. Pateicības saņēma skolotāji Daina Tautvidas, Lija Saldovere un Māris Lukjanovs.
Konkursa vadītājs un Andreja Upīša Skrīveru vidusskolas vēstures skolotājs Edgars Bērziņš atzina, ka konkurss ir laba tradīcija, kas izveidojusies Aizkraukles reģionā saistībā ar vēstures mācīšanu skolēniem.
— Īstenojusies iecere, ko savulaik apspriedām metodiskajā apvienībā, ka dabīgā veidā vajag rosināt skolēnu interesi par vēsturi. Tā radās ideja par šo konkursu un orientēšanās sacensībām, kas notiek rudenī. Esmu gandarīts, ka tas viss neizsīkst, bet tikai paplašinās un veidojas jaunas tradīcijas, kā šogad at­-
bilžu iesniegšana elektroniski un meistarklases skolotājiem. Savukārt skolēniem tas bija labs mācīšanās veids, un konkursa rezultāti ir veiksmīgi. Vēsture noteikti prasa vairāk laika tās apgūšanai, tāpat kā citi “smagie” mācību priekšmeti, bet mācīšanās procesā būtiski ir izmantot trīs galvenās lietas — domāšanu, emocijas un darīšanu. Tad viss izdodas. Tā ka gatavojamies konkursam nākamajā gadā, — teica Edgars.
Konkurss veicina
interesi
Pļaviņu novada ģimnāzijas vēstures skolotāja Iveta Krastiņa stāsta, ka no viņu skolas konkursā piedalījās trīs komandas katrā klases grupā.
— Tēmas bija plašas, un uz dažiem jautājumiem skolēni varēja atbildēt vieglāk, bet uz citiem ne. Katru gadu jautājumi mainās, un daži prasa lielāku erudīciju, piemēram, kā šogad par karavīru uzplečiem. Piedalīšanās konkursā ir komandas darbs, un liela atbildība bija kapteiņiem. Šogad bija arī ļoti liela konkurence, un domāju, ka tajā rezultāti ir labi. Daudz vajadzēja paveikt, lai skolā uzņemtu viesus un konkurss Pļaviņās notiktu veiksmīgi. Prieks par kolēģiem un mūsu skolēniem, kuri nāca palīgā un veiksmīgi tika ar visu galā, — teica Iveta Krastiņa.
I. Gaiša Kokneses vidusskolas vēstures skolotājs Māris Lukjanovs šajā mācību iestādē strādā pirmo gadu, un arī šis konkurss viņam bija pirmais. Iespaids par to ir labs. Patika, ka darbs ir komandā, jo skolēniem ir iespēja sadarboties. Konkursa jautājumi gan bijuši diezgan āķīgi, un vajadzējis padomāt, tāpēc prieks, ka koknesiešiem izdevies gūt godalgotas vietas. Skolotājs atzīst, ka vēsture gan nav jauniešu iecienītākais mācību priekšmets un papildus izglītoties vēlas retais. Tomēr šādi konkursi veicina interesi, un ir vēlme tajā piedalīties arī nākamajā gadā. ◆