Staburags.lv ARHĪVS

Uz skolēnu radītajām lietām pircēji raugās piesardzīgi

Uz skolēnu radītajām lietām  pircēji raugās piesardzīgi

Aizkrauklē Uzņēmēju dienās  savu produkciju piedāvāja arī skolēnu mācību uzņēmumi. Jaunie komersanti pārsteidza ar radošo piedāvājumu un pārdošanas prasmēm. Jauniešu darbošanās kārtējo reizi apliecināja, ka uzņēmējdarbības gēns turpina attīstīties.

Produktu ietekmē vide
Aizkrauklē pašu radītas lietas piedāvāja 40 vidusskolas un 19 pamatskolas — mācību uzņēmumi no dažādām Latvijas vietām. Lielākais skaits jauno uzņēmēju, kas piedalījušies Aizkraukles Uzņēmēju dienās, ir aptuveni 80, taču ietilpības ziņā optimālāks ir šī gada tirgotāju skaits.
Zane Sirmace-Liedskalniņa, Aizkraukles novada vidusskolas ekonomikas skolotāja, mācību uzņēmumu koordinatore Aizkrauklē, stāsta, ka jauniešu piedāvājums ir plašs. “Viņi piedāvā spēles, rokdarbus, dabas produktus, kosmētiku un daudz ko citu. Produkts atkarīgs no vides, no kuras jaunieši nāk. Piemēram, Madonā ir spēcīgas jauno uzņēmēju tradīcijas, tādēļ viņi uzdrošinās iziet uz ražošanu un ieguldījumiem vērstiem produktiem. Jaunieši šādos pasākumos gūst pieredzi, komunikāciju ar citiem jaunajiem uzņēmējiem un klientiem. Norūda izturību, stāvēt stendā vairākas stundas un iepazīstināt ar savu preci ir nogurdinoši. Jaunieši uzzina, ka klientu interese par konkrētu preču klāstu dažādās vietās ir mainīga. Ja uzņēmējdarbība nesokas, tad jāspēj secināt, kur problēma, ja nepieciešams, jāveic uzlabojumi.”
Krustiņi un nullītes ar pievienoto vērtību
Vairums jauno uzņēmēju jau ir ar pieredzi, vien dažiem pārdošana Aizkrauklē bija debija uzņēmējdarbībā. Pircējiem tika piedāvātas dažādu līmeņu izklaides, sākot no ņurcāmiem slaimiem, kas maksāja vien pāris eiro, līdz multifunkcionālām galda spēlēm, un pat ekskluzīvām lielizmēra spēlēm. Puiši no Rīgas bija izgatavojuši kendamas, kurām bija liela piekrišana. Bija arī cita veida spēles. Madonieša Matīsa uzņēmums “Svētku pie­tura” klientiem piedāvāju plašu produktu klāstu, sākot no gaļas dēlīšiem, kas gatavoti no oša, koka paliktņus krūzēm un katliem, līdz jaunākajam produktam — spēlei divi vienā. “Tie ir visiem zināmie krustiņi un nullītes, kuri papildināti ar cipariem. Izspēlējot partiju, kauliņi tiek apgriezti, un spēlētājs pretiniekam uzdod attiecīgās numerācijas jautājumu. Šis ir septītais tirdziņš, kurā piedalos. Darbības laikā klienti veikuši 69 pirkumus, tas ir daudz. Uzņēmuma “Svētku pietura” nosaukums radās saistībā ar citu produktu, kurš izgāja no modes. Tā būtība un virziens saglabājies. Iesaistos jauno uzņēmēju aktivitātēs, jo vēlos nopelnīt un iemācīties, kā to vislabāk un pareizāk darīt,” stāsta jaunais un veik­smīgais pārdevējs Matīss.
Darbojas, nebaidoties no sekām
Izstādes-gadatirgus laikā skolēnu mācību uzņēmumu stendi tika vērtēti, atraktīvākie, radošākie un interesantākie — apbalvoti. Finanšu institūcijas ALTUM simpātiju balvu saņēma uzņēmums “Tornis krīt” no Rīgas. Tā pārstāve Līva stāsta, ka produkta — spēles “Tornis krīt”, — galvenais mērķis ir līdzīgs kā jengā — izvilkt klucīšus tā, lai tas neapgāztos. Spēli aizraujošāku dara tas, ka klucīši ir dažādās krāsās un spēlētājam jāvelk tāds, kādu krāsu uzmet ar metamo kauliņu. Papildus ir arī trīs dažādu sarežģītības līmeņu izaicinājumu kartītes, kas nodrošina lielu jautrību. “Esmu ar pieredzi uzņēmējdarbībā. Katru gadu veidojam jaunu uzņēmumu un produktu. Aizkraukles Uzņēmēju dienās piedalos otro reizi. Mācību uzņēmums ir iespēja izmēģināt roku uzņēmējdarbībā, nebaidoties no sekām. Man nav jāmaksā nodokļi, nav jāuztraucas, ja uzņēmējdarbība neizdosies. Tas ir lielisks veids, kā “iztaustīt” nozari, lai saprastu, kāda ir tirgus situācija. Mana pieredze rāda, ka cilvēki vairumā neatbalsta vietējos ražojumus. Protams, ir tādi, kam roku darbs ir saistošs, taču tā ir neliela cilvēku daļa. Klientiem ir interese, taču pērk gausi. Mūsu produkts pat ar visiem papildinājumiem ir lētāks nekā oriģinālā jenga. Cilvēki baidās pirkt no skolēnu uzņēmumiem, baidās, ka produkts varētu nebūt precīzi izveidots, ar kādu neprecizitāti vai brāķi. Reizēm sāp sirds, redzot, kā centība netiek novērtēta. Kādā tirdziņā man blakus darbojās jauniešu uzņēmums, kas par 3,50 eiro pārdeva desu spēli no kvalitatīva koka, ar izgriezumiem un magnētiem. Septiņu stundu laikā nopirka vien divus eksemplārus, vienu no tiem iegādājos pati. Mācību uzņēmumu darbība ir ierobežota, Kalnciema kvartāla tirdziņš Rīgā, piemēram, negrib ņemt jauniešu ražojumu. Ziepes, citi nieciņi un ēdiens ir pircēju prioritāte, tos vienmēr nopirks. Lielās lietas, kā spēles vai mājas dekori, tiek iegādātas retāk. Protams, mēdz arī palaimēties, taču lielākoties šādas preces jaunieši pārdod internetā. Tur ir brīvāka vide, līdz ar to lielāka pirktspēja,” stāsta Līva.
Nominācijā “Labākā dāvana” balvu piešķīra Aizkraukles skolēnu mācību uzņēmumam “Kā mājās”. Jaunieši Līva Zandava, Artūrs Elītis un Veronika Kareva radījuši ekoloģiskus gaisa atsvaidzinātājus, izmantojot izlietotās burkas, kuras piepildītas ar dabīgiem materiāliem un smaržām. Vēl viena aizkraukliete Lāsma Dernača, kas pagājušajā gadā beidza Aizkraukles novada vidusskolas 9. klasi, Uzņēmēju dienās piedalījās, pārstāvot Ogres tehnikumu. Viņas uzņēmuma ‘‘Basket Art’’ stendā bija plašs no skaliem pīto grozu klāsts.◆