Staburags.lv ARHĪVS

Nenovērtē skolotājas “gājienu”

Evita Apiņa

2019. gada 15. marts 09:10

664
Nenovērtē skolotājas “gājienu”

Šonedēļ, sākoties centralizēto eksāmenu sesijai 12. klases skolēniem, klāt arī pirmais skandāls — kādas Rīgas skolas pedagoģe pirms angļu valodas eksāmena  nofotografējusi pārbaudījuma mutiskās daļas uzdevumus un nosūtījusi tos skolēniem. Savukārt kāds cits tās iesūtījis portālam “Delfi”. Valsts izglītības satura centrs (VISC), izvērtējot  eksāmena mutvārdu daļas uzdevumu fotogrāfijas, atzinis, ka tās ir autentiskas 2018./2019. mācību gada angļu valodas eksāmena materiāliem.

Saistībā ar notikušo sākts kriminālprocess pēc Krimināllikuma 200. panta pirmās daļas —  par neizpaužamu ziņu, kas nav valsts noslēpums, izpaušanu, ja to izdarījusi persona, kas nav valsts amatpersona un kas saskaņā ar likumu ir atbildīga par ziņu glabāšanu. Turpinās izmeklēšana, skolotājai piemērots aizdomās turētās statuss, taču viņa savu vainu izdarītajā pārkāpumā jau atzinusi.
VISC vadītājs Guntars Catlaks gan skaidro, ka eksāmena mutvārdu daļas nopludināšana nevienam skolēnam reāli palīdzēt nevarēja, jo stundas vai pusstundas laikā nevar apgūt svešvalodas sarunu prasmi: “Līdz ar to praktiskas nozīmes šai nopludināšanai nav. Tas vienkārši ir likuma pārkāpums, un tam būs sekas konkrētiem cilvēkiem, kas to izdarīja.”

Prātoju, nez ko domāja skolotāja, fotografējot pārbaudījuma uzdevumus un sūtot tos saviem skolēniem? Tiešām cerēja, ka pusstundas laikā kādam tas var palīdzēt labāk sagatavoties? Ticēja, ka skolēni viņas “gājienu” novērtēs? Varbūt domāja par skolas prestižu, lai izglītojamie uzrādītu pēc iespējas labākus rezultātus? Varbūt šajā klasē mācījās savs vai radu bērns un interese bija tikai privāta? Atliek vien minēt. Taču skaidrs, ka par sekām viņa tobrīd noteikti nedomāja. Ja pietiktu ar atziņu, ka “nepateicība ir pasaules alga”, jo kāds no skolēniem acīmredzot šo informāciju nopludināja, tad nebūtu nekas traģisks. Trakākais ir tas, ka šāda rīcība kaitē skolotāja  profesijas prestižam, un, manuprāt, vienīgais sods būtu liegt turpināt strādāt savā profesijā. Vai tāds skolotājs var būt pozitīvs piemērs skolēniem?
Savukārt VISC darbiniekiem atkal jādomā par cilvēcisko faktoru — lai kādās polimēraploksnēs ar drošības uzlīmēm, kurās ievietotas vēl citas aploksnes ar eksāmena uzdevumiem, lai cik smalki pa soļiem atrunāta aplokšņu atvēršanas kārtība, arvien jārēķinās ar cilvēcisko faktoru — vienmēr kaut kas var noiet greizi.

Pozitīvi ir tas, ka šoreiz no eksāmenu uzdevumu nopludināšanas necieš skolēni un viņiem pārbaudījums nebūs jākārto vēlreiz.