Mācīties nekad nav par vēlu
Daudzi noteikti ievērojuši Valsts izglītības attīstības aģentūras
piedāvājumu pieaugušajiem apgūt jaunas prasmes vai pat citu profesiju
nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveides kursos. Daļa šo
iespēju jau izmantojuši, citi vēl to apsver. Projekts ilgst otro
gadu, un iesaistītās puses jau var vērtēt paveikto un ieguvumus.
Līdz neierobežotam vecumam
Valsts izglītības attīstības aģentūra projektu īsteno sadarbībā ar
Latvijas pašvaldībām, izglītības iestādēm un Nodarbinātības valsts
aģentūru. Mācību mērķis ir pilnveidot cilvēku profesionālo kompetenci,
lai laikus novērstu darbaspēka kvalifikācijas neatbilstību darba tirgus
pieprasījumam, veicinātu strādājošo konkurētspēju un darba
produktivitātes pieaugumu. Projektam ir gan Eiropas Sociālā fonda, gan
valsts budžeta finansējums.
Mācību iespējas būs līdz 2022. gada 31. decembrim, un tām var
pieteikties strādājoši un pašnodarbināti iedzīvotāji vecumā no 25 gadiem
līdz neierobežotam vecumam, arī strādājoši pensionāri, jaunie vecāki,
kuri ir bērna kopšanas atvaļinājumā un darba attiecībās.
Arī
iepriekšējai izglītībai nav nozīmes. Ja ir augsts pieteikumu skaits,
priekšroku gan dod sociālā riska grupu nodarbinātajiem — vecumā no 45
gadiem ar zemu vai darba tirgum nepietiekamu izglītības līmeni, bēgļiem
un personām ar alternatīvo statusu, kā arī citiem.
Kursu mācību maksa
ir ļoti pievilcīga, jo pašam jāmaksā vien desmit procenti no pilnās
summas. Mācīties bez maksas var iedzīvotāji ar maznodrošinātās vai
trūcīgās personas statusu. Iespējami arī karjeras konsultanta
pakalpojumi.
Dažādi veidi
Iespējami dažādi mācību veidi: profesionālās tālākizglītības programmas (480 — 1280 stundas), kuru noslēgumā var saņemt kvalifikācijas apliecību un iegūt profesiju, profesionālās pilnveides programmas (160 — 320 stundas), saņemot profesionālās pilnveides apliecību, un neformālās izglītības programmas (ne vairāk kā 159 stundas), noslēgumā saņemot sertifikātu. Mācīties var sev ērtāk pieejamā izglītības iestādē, kas noslēgusi līgumu par piedalīšanos šajā projektā. Ja nepieciešams, var saņemt arī atbalstu transporta izdevumiem, kas radušies mācību laikā, lai nokļūtu līdz izglītības iestādei vai prakses vietai, ja šis attālums ir lielāks nekā 20 kilometru no dzīvesvietas.
Valsts izglītības attīstības aģentūras Profesionālās izglītības projektu departamenta direktore Elīna Purmale-Baumane atzīst, ka šobrīd ir gandarījums par projekta norisi.
— Pirmajās divās kārtās mācības pabeidza vairāk nekā 7000 cilvēku, un
šobrīd vairāk nekā tūkstoš turpina to darīt. Par trešo kārtu esam vēl
priecīgāki, jo saņemts ap 10 000 pieteikumu. Novembrī sākās mācības, un
tajās iesaistās ap 4000 nodarbināto. Grupu komplektācija notiks līdz
janvāra vidum, lai visi var apmeklēt mācības, — informēja Elīna
Purmale-Baumane.
Interesē tehnoloģijas
Pēc aģentūras rīcībā esošajām ziņām, nodarbinātie visvairāk izvēlas
apgūt īsās neformālās izglītības programmas. Tad profesionālā pilnveide
un ilgākas programmas, nereti ar jaunas kvalifikācijas ieguvi, ja
cilvēks nolēmis mainīt nodarbošanos.
— Vismaz 22% mācību apmeklētāju ir vecumā virs 50 gadiem, kas ir ļoti
labs rādītājs, jo arī projekta mērķa grupa ir tieši vecumā virs 45
gadiem, jo tā pakļauta vislielākajam riskam darba tirgū. Tātad cilvēki
mācās, saprotot, ka nepieciešamas dažādas prasmes, jo nozares attīstās
ļoti strauji. Īpaši to var teikt par informācijas tehnoloģiju prasmēm,
bez kurām šobrīd nevar iztikt, — stāsta Elīna Purmale-Baumane.
Mācību programmu piedāvājums izvērtēts pēc ministriju tirgus izpētes, lai cilvēki varētu apgūt to, kas valstī ir un, iespējams, būs vajadzīgs. Elīna Purmale-Baumane atzīst, ka joprojām liels pieprasījums ir C kategorijas autovadītāju apmācībai, kas ir rādītājs — darba tirgū šādu speciālistu trūkst. Tāpat pieprasīti ir datu apstrādes un pārskatu sagatavošanas speciālisti, darbinieki digitālā mārketinga, loģistikas, personas datu aizsardzības un citās jomās. Plaši pārstāvētas tādas nozares kā elektronisko un optisko iekārtu ražošana, informācijas tehnoloģijas, transports un loģistika, kā arī ēdināšanas serviss un tūrisms.
Elīna Purmale-Baumane stāsta, ka mācību iestādes šajā projektā
iesaistās labprāt un trešajā kārtā noslēgti 70 līgumi. Tas ir labs
rādītājs. Ir arī gadījumi, kad izglītības iestādes atsaka dalību
projektā, jo nespēj nokomplektēt grupas. Tas izteiktāk ir reģionos, bet
kopumā izglītības iestādes meklē risinājumus, lai cilvēki var mācīties,
jo ne visi var izbraukāt uz attālākām pilsētām.
Gatavojas nākamajai kārtai
Šobrīd mācības notiek trešajā kārtā, un daudzus interesē, kad būs
pieteikšanās nākamajai. Elīna Purmale-Baumane informēja, ka aģentūras
darbinieki šobrīd pie tā strādā, un, visticamāk, nākamā gada pavasarī
varētu būt atvērta ceturtā pieteikšanās kārta. Plānots arī atvieglot
izglītojamo pieteikšanos, ko varēs veikt elektroniski kopīgā sistēmā,
nevis kā līdz šim — tikai izvēlētajā izglītības iestādē. Tad arī vieglāk
būs izvērtēt katra kandidāta atbilstību projekta nosacījumiem, lai
veiktu atlasi.
Tā ka apgūt jaunas zināšanas varēs arī turpmāk — vajag tikai izmantot iespēju.
Projektā iesaistījies arī mācību centrs “Buts”. Tā Aizkraukles
filiāles vadītāja Jana Uzulniece atzīst, ka cilvēku interese par šo
projektu ir pietiekami liela, izvēloties apgūt dažādas jomas —
informācijas tehnoloģijas, metināšanu, šūšanu un citas.
— Mācību
programmām ir dažāds stundu skaits, kas ietekmē gan maksu, gan kursu
ilgumu. Grupas lielākoties izdodas pilnībā nokomplektēt, bet dažkārt arī
nē. Ja dalībnieku pietrūkst, tad sadarbībā ar citām filiālēm piedāvājam
apmācību citur, mainīt apmācību programmu vai pieteikties nākamajā
kārtā. Galvenais, ka ir vēlme mācīties, un cenšamies ikvienam rast
labāko risinājumu, — teic Jana Uzulniece.
Viedokļi
Vija Liepiņa, strādā pašvaldībā
—
Uzzinot par šo iespēju, pieteicos nekavējoties un izvēlējos apgūt datu
aizsardzību, kas būtiski manā darbā. Mācību iestādi izvēlējos Jēkabpilī,
bija ērti izbraukāt, kas arī ir svarīgi. Datu aizsardzība ir jauna
joma, kurā vēl daudz ko apgūt, un vienu kursu laikā nav iespējams
aptvert visu. Tomēr tas bija vērtīgi, jo deva labas zināšanas. Turklāt
pašiem jāmaksā ļoti maza mācību maksa.
Tikai žēl, ka nodarbinātais
šajā projektā mācīties var vienu reizi. Noteikti gribētu apgūt vēl kaut
ko papildus neformālajā izglītībā savam priekam, piemēram, floristiku.
Lai mācītos par saviem līdzekļiem, tas ir ļoti dārgi un ne vienmēr kursi
notiek tuvumā. Tā ka šis projekts noteikti ir iespēja daudziem apgūt
to, kas nepieciešams un interesē.
Gundega, uzņēmēja
— Dodoties uz darbu, automašīnā radio
izdzirdēju reklāmu par pieaugušo izglītību. Vēlāk atradu plašāku
informāciju internetā un nopriecājos, ka mācības piedāvāja apgūt man
tuvu jomu — konditoreju, tāpēc nešauboties pieteicos. Pagāja gan
noteikts laiks, līdz sākās mācības, un devos uz tām ar lielu interesi.
Pēc sākuma nodarbībām par pārtikas higiēnu sākās prakse. Tā gan bija
visai tālu no teorijā dzirdētā. Pasniedzēja, iespējams, ir laba
konditore, bet bez prasmes savas zināšanas nodot pieaugušiem cilvēkiem.
Mācību laikā viņa daudz darīja pati, maz varēja gūt atbildes, kāpēc un
kā notiek dažādi gatavošanas procesi.
Mācību nosaukums bija “Jaunākās tendences konditorejā”, bet reāli
gatavojām sen zināmos smilšu mīklas gredzentiņus un makarūnus no gatavā
miltu maisījuma... Protams, tas nenozīmē, ka no katra mācību procesa
kaut ko nevar apgūt. Var. Bet gribējās tomēr vairāk.
Inese Zālīte, strādā valsts iestādē
— Ilgi domāju, kādus
kursus izvēlēties, jo interesēja vairākas lietas. Izvēlējos tomēr ar
profesionālo pilnveidi saistīto projektu vadību. Mācības notika pilsētā,
kurā dzīvoju, tāpēc bija ērti tās apmeklēt pēc darba. Līdz šim šo jomu
pārzināju maz, tāpēc viss šķita interesants un noderīgs. Kopumā ieguvu
labas zināšanas, un ir arī apliecība par zināšanu apguvi. Tas dod
pārliecību, ka varu apsvērt jaunas darba iespējas, par ko domāju pēdējā
laikā. Kursi katrā ziņā bija pozitīvais grūdiens, lai kaut ko mainītu
savā dzīvē. Gribētu mācīties vēl.
Guna no Aizkraukles
— Mācījos ar datordizainu saistītajos
kursos. Manuprāt, par strādājošajiem maz bija padomāts tādā ziņā, ka
mācības notika divreiz nedēļā darbdienu vakaros — no pussešiem līdz
pusdesmitiem. Tas ir pēc darba, kas, protams, labi, taču ne visi dzīvo
uz vietas. Lai nokļūtu mācību iestādē, man bija vajadzīga pusotra
stunda. Kopumā ceļā pagāja trīs stundas dienā, mājās biju pusnaktī,
nākamajā rītā atkal uz darbu, un tā vairāk nekā trīs mēnešus.
Piecas mācību stundas, kuru laikā bija tikai viens 15 minūšu
pārtraukums, lai gan pārtraukumu vajadzētu pēc katras mācību stundas.
Kādas gan var būt koncentrēšanās un uztveres spējas vakarā pēc
piesātinātas darbdienas, četras stundas sēžot, skatoties datora ekrānā?
Tas bija liels izaicinājums, slodze gan acīm, gan visam organismam.
Labāk būtu, ja šādus kursus tomēr organizētu brīvdienās. Nebija arī
nekādu drukātu mācību materiālu. Būtu gribējies, lai kursi ir
pārdomātāki, būtu vairāk praktisku uzdevumu, kuros nostiprināt
zināšanas, prasmes un iemaņas. Gadījās arī, ka pasniedzējai, rādot kaut
ko jaunu, pašai tas neizdevās, un tad bija tāda kā dīkstāve. Vienai
pasniedzējai pedagoģiskais talants bija nulle, viņa prata parādīt, ne
pastāstīt. “Ņemam šito te un darām šitā” — un ātri nozibināja gar acīm.
Gribētos, lai ne tikai skolotāji vērtētu kursantus, bet kursanti varētu
likt atzīmes un izteikt savu vērtējumu par katru nodarbību arī
skolotājiem.
Publikācija sagatavota ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra