Izvēlas jaunās un drošās

No sestdienas, 1. decembra, visām automašīnām un autobusiem, kuru pilna masa nepārsniedz 3500 kg, jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām.
Lai gan ziema atnākusi pamazām un bijis daudz laika nesteidzīgi nomainīt riepas, sagatavot transportlīdzekli ziemai, Aizkrauklē situācija autoservisos vēl pirms pāris dienām bijusi aizdomīgi mierīga, un, kā saka servisu pārstāvji, cilvēki mēdz nogaidīt pēdējo brīdi — 1. decembri, kad to nosaka Ministru kabineta noteikumi, nevis veselais saprāts. Lai gan izskan arī pretējs viedoklis — novembris autovadītājus ziemai sagatavoja pakāpeniski, tāpēc rindu un stresa nebija.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD)sabiedrisko attiecību speciālists Rolands Rumba “Staburagam” teic, kaut arī ziemas riepas Latvijā obligātas no 1. decembra līdz 1. martam, CSDD vienmēr šoferus aicinājusi negaidīt 1. decembri un jau laikus parūpēties par vasaras riepu nomaiņu pret ziemas riepām, lai braukšana būtu iespējami droša. Un šis novembris ir labs piemērs tam, kā ziema daudzus autovadītājus pārsteigusi nesagatavotus. ‘‘Pagājušonedēļ sadarbībā ar Valsts policiju rīkojām reidu un no 60 pārbaudītajām automašīnām ar ziemas riepām nebija aprīkotas 10. Tas nozīmē, ka diemžēl ir vēl daļa autovadītāju, kas neapzinās situācijas nopietnību un gatavi riskēt ar savu un citu cilvēku drošību. Ziemas riepas nodrošina labāku saķeri ar ceļu un samazina slīdēšanu, taču neizslēdz to pilnībā.
Ziemas periodā, kad uz ceļiem veidojas apledojums, ļoti svarīgi ievērot arī laikapstākļiem atbilstošu braukšanas ātrumu un drošu distanci, jo šādos apstākļos pagarinās bremzēšanas ceļš, kā arī vadītajiem jāizvairās no straujas manevru veikšanas. Vieglo auto ziemas riepu minimālais protektora dziļums ir 4 mm, tāpat uzmanība jāpievērš riepu vecumam. Neieteiktu neizmantot riepas, kas vecākas par pieciem, sešiem gadiem, jo braucot gan nodilst protektors, gan laika gaitā riepu gumija zaudē savas īpašības,” saka R. Rumba.
Vai Aizkraukles pusē situācija ir labāka? Aizkrauklietis Ingars Darbiņš, kurš darbojas autoapkopes un remonta jomā, teic, ka šogad nav novērots sastrēgums riepu maiņā atšķirībā no citiem gadiem, kad pirmais sniegs radīja ko līdzīgu panikai. Klienti interesējoties par riepu iegādi, taujā cenas, bet reāli pirkumi notiekot reti. Savai automašīnai riepas izvēlējies laikus, iegādājies jaunas un, izvēloties modeli, ņēmis vērā pieredzi. Tā kā Latvijā ziema mēdz būt ļoti mainīga, sals mijas ar atkusni, izvēle bijusi par labu radžotām riepām ar izteiktu protektoru, lai ir garantija, ka bremzēšana būs efektīvāka arī uz apledojuša ceļa. Tā kā Ingars pats pārdod lietotas riepas, viņš teic, ka arī šis tirgus joprojām ir aktīvs, lietotas riepas izvēlas cilvēki ar mazākiem ienākumiem. Viens no bīstamajiem faktoriem, iegādājoties šādas riepas, ir to vecums. Ar laiku riepu gumija kļūst neelastīga un zaudē savas īpašības. Eksperti uzskata, ka riepu gumija savas īpašības sāk zaudēt jau pēc pieciem gadiem. Riepu vecums ietekmē riepu cietību, līdz ar to vecākām riepām, pat ja atbilstošs protektora dziļums, saķere var būt pat par 30% sliktāka. Visspilgtāk šī atšķirība izpaužas zemā temperatūrā. Lai arī šobrīd Ceļu satiksmes drošības direkcijā tehniskās apskates laikā konstatē, ka riepa ir vecāka par septiņiem gadiem, protokolā tiek norādīts tikai zināšanai, lai vadītāji, kuri tam varbūt iepriekš nebija pievērsuši uzmanību, ievērotu papildu piesardzību, ja tiek lietotas vecākas riepas.
Ingars Darbiņš teic, ka Latvijā pirms kāda laika diskutēja par iespēju aizliegt ceļu satiksmē piedalīties ar automašīnu, kas aprīkota ar riepām, kas vecākas par septiņiem gadiem, bet ir vismaz pāris iemeslu pret šādu lēmumu — lietotu riepu tirdzniecība ir vērā ņemams bizness daudziem uzņēmējiem, kā arī vērā jāņem iedzīvotāju pirktspēja.
No personīgās pieredzes Ingars stāsta, ka vēl šonedēļ bijis liecinieks, kā priekšā braucošais tik tikko nobremzēja pie gājēju pārejas.
SIA “LM Tehnika” direktors Jānis Liepiņš stāsta, ka uzņēmums šīs sezonas riepu maiņas drudzi jau pārlaidis. Pagājušajā un aizpagājušajā nedēļā dienā bija ap septiņiem pierakstiem, šonedēļ dienas laikā riepas nomaina tikai vienai automašīnai. Stāstot par tendecēm, Jānis Liepiņš teic, ka arvien vairāk klientu savus spēkratus apgādā ar jaunām, nevis lietotām riepām. ◆
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra