Metodisko apvienību vietā strādā mācību jomu koordinatori
Valsts izglītības satura centra (VISC) īstenotā projektā “Kompetenču
pieeja mācību saturā” tiek izstrādāts mācību pieejas un satura
piedāvājums. Mācīšanās pieejas ieviešanai skolās, lai attīstītu skolēnu
lietpratību jeb kompetenci, ir nepieciešama lielāka mācību satura
integrācija un pedagoģiskā sadarbība, tāpēc turpmāk VISC metodisko
atbalstu sniegs atbilstoši mācību satura jomām (mācību jomu
koordinatoriem), nevis mācību priekšmetu metodisko apvienību vadītājiem,
kā tas bija līdz šim.
Būs tīklošanās starp mācību priekšmetiem
Šajā
mācību gada sākumā Aizkraukles, Jaunjelgavas, Skrīveru novadu
izglītības iestādēs un Neretas Jāņa Jaunsudrabiņa vidusskolā likvidētas
skolotāju metodiskās apvienības. To vietā turpmāk darbosies Aizkraukles
sadarbības novadu septiņu mācību jomu koordinatori, kā arī jomu
koordinatori pirmsskolas, sākumskolas, iekļaujošās izglītības, skolu
direktoru un direktoru vietnieku jomā.
Aizkraukles Izglītības
pārvaldes vadītāja Astra Siliņa informē, ka metodiskās apvienības
likvidētas arī kaimiņu novados, piemēram, Bauskā un Iecavā. Tas saistīts
ar to, ka metodisko apvienību darbības pamatprincipi daļēji novecojuši,
bijusi darba rutīna, izglītības sistēmā jaunas metodes jāapgūst ne
tikai skolēniem, arī skolotājiem: “Metodisko apvienību darbā bija arī
daudz labu lietu, domāju, tās saglabāsies arī turpmāk, taču jomu
koordinatoru darbam ir cita specifika. Proti, iepriekš latviešu valodas
metodiskā apvienība pulcēja tikai latviešu valodas un literatūras
pedagogus, angļu valodas — tikai šī mācību priekšmeta pasniedzējus, bet
tagad jomu koordinatori strādā kopā ar latviešu valodas, krievu, angļu,
vācu, franču valodas skolotājiem. VISC vadītājs Guntars Catlaks arī
pauda savu nostāju šajā jautājumā, uzsverot — ja ejam uz priekšu,
attīstāmies, tad ejam kopā visi vienā virzienā. Jomu koordinatoru
ieviešanas pamatdoma ir turpmāk strādāt tā, lai notiktu tīklošanās starp
mācību priekšmetiem.”
Septiņu mācību jomu koordinatori
Izmaiņas
paredz, ka turpmāk metodisko apvienību vietā Aizkraukles izglītības
sadarbības novados strādās septiņu mācību jomu koordinatori, proti,
sociālās un pilsoniskās mācību jomas koordinators ir A. Upīša Skrīveru
vidusskolas vēstures skolotājs Edgars Bērziņš, valodu mācību jomas
koordinatori — Skrīveru vidusskolas latviešu valodas un literatūras
skolotāja Santa Krasovska un Aizkraukles novada vidusskolas angļu
valodas skolotāja Baiba Svenča, tehnoloģiju mācību jomas koordinatori —
Neretas J. Jaunsudrabiņa vidusskolas mājturības un tehnoloģiju un
informātikas skolotāja Modra Reizniece un Aizkraukles novada vidusskolas
informātikas skolotāja, direktora vietniece Aija Romanovska, veselības
un fiziskās aktivitātes mācību jomas koordinatori ir Aizkraukles novada
vidusskolas sporta skolotājs Kaspars Židovs un Daudzeses pamatskolas
dabaszinību un bioloģijas skolotāja Ilona Rauza, kultūras izpratnes un
pašizpausmes mākslas, drāmas mācību jomas koordinatori ir Aizkraukles
novada vidusskolas vizuālās mākslas skolotāja Gunta Poriete un Skrīveru
vidusskolas mūzikas skolotāja Silva Upeniece. Matemātikas mācību jomas
koordinatore ir Skrīveru vidusskolas matemātikas skolotāja, direktora
vietniece izglītības jomā Ilze Gaņina, bet dabaszinātņu mācību jomas
koordinatore — Aizkraukles novada vidusskolas fizikas skolotāja Ludmila
Belogrudova.
Skrīverieši veiksmīgi ieviesuši jauninājumus
Papildus
mācību priekšmetu jomām koordinatori darbosies vēl trīs virzienos —
iekļaujošās izglītības jomas koordinatore ir Aizkraukles novada
vidusskolas skolotāja Ligita Putāne, skolu direktoru un direktoru
vietnieku jomas koordinatore ir Ilga Kravale no Aizkraukles novada
vidusskolas, savukārt pirmsskolas jomas koordinatore ir Skrīveru
pirmsskolas izglītības iestādes “Sprīdītis” metodiķe Everita Golosujeva,
sākumskolas — Aizkraukles novada vidusskolas sākumskolas skolotāja
Agita Auziņa.
“Jomu koordinatoram jāgrib strādāt un attīstīties savā
jomā, jāuztur saikne ar kolēģiem citās izglītības iestādēs sadarbības
novados. Turpmākais darba plāns jomu koordinatoriem ir sadarboties ar
skolām, strādāt, lai veicinātu mācību kvalitāti, iedzīvināt jaunās
lietas mācību procesā. Vispirms jaunās metodes un jauninājumi jāpieņem
un jāizprot skolas vadībai — kā tā organizēs turpmāk savu darbu, tā arī
notiks. Pozitīvs piemērs kompetenču pieejas mācību satura apgūšanai ir
A. Upīša Skrīveru vidusskolā, kur skolotāji atraduši laiku katru nedēļu
sanākt kopā un izrunāt, ko kurš katrā priekšmetā patlaban māca, lai
sabalansētu vielu, mācību procesu, izrunā arī metodes,” atklāj Astra
Siliņa.
Skolotājam jākļūst par mācību procesa vadītāju
Septembra
beigās uz “Skola2030” rīkoto konferenci “Lietpratība pamatizglītībā”
pulcēja ap 1000 pedagogu no visas Latvijas, lai iepazītu pilnveidotā
mācību satura un pieejas dažādās mācību jomās ieviešanu un pilotskolu
pieredzi. VISC vadītājs Guntars Catlaks skolotājus iepazīstināja ar
galvenajām izmaiņām pamatizglītības standartā, uzsverot vispārīgo jeb
caurviju prasmju attīstību un vērtībās balstītu ieradumu veidošanu, kas
ir nozīmīgākie akcenti pilnveidotajā mācību saturā. Savukārt pārmaiņu
pamatmērķi ir veidot nākotnes sabiedrību ar vispusīgi attīstītiem
(intelektuāli, emocionāli un fiziski), atbildīgiem sabiedrības
dalībniekiem, kuriem piemīt pašapziņa un kuri ciena sevi un apkārtējos,
spēj līdzdarboties, sadarboties, iedziļināties jautājumos un problēmās,
meklēt atbildes, nebaidīties kļūdīties un prot lietot iegūtās zināšanas
un prasmes reālās dzīves situācijās. Tā kā zināšanas ir laicīgas un
mainīgas, tad izglītības mērķis ir veidot cilvēkus, kuri būs
iemācījušies visu mūžu mācīties un saprot, ka iegūtās zināšanas,
attieksme un prasmes būs nepārtraukti jāpilnveido un jāmeklē jaunas
atbildes uz jautājumiem, kuru šobrīd vēl nav.
Uzsvērta skolotāja lomas maiņa — lai nodrošinātu mūsdienīgu izglītību mainīgu zināšanu apstākļos, skolotājam jākļūst par mācību procesa vadītāju, rosinot skolēnu aktīvu iesaisti, pretstatā gatavu zināšanu nodošanai. Divus gadus pirms pilnveidoto pamatizglītības un vispārējās izglītības standartu oficiālai ieviešanai skolotāji tika aicināti padomāt, ko jau tagad var mainīt savā darbā klasē, lai mācības padarītu jēgpilnākas un mūsdienīgākas.
Domāt no beigām
Pamatizglītības standarta
sākotnējo piedāvājumu izstrādāja vairāk nekā 300 praktizējošu skolotāju
un izglītības ekspertu, vairāk nekā 11 000 pedagogu iesaistījās
sabiedriskajā apspriešanā, lai to uzlabotu atbilstoši skolēnu
vajadzībām, vēlmēm un interesēm. Pamatizglītības standartā skolēnu
sasniedzamie rezultāti noteikti septiņās mācību jomās (kurās darbojas
minētie mācību jomu koordinatori), un sasniedzamie rezultāti šajās jomās
ietver arī vispārīgās jeb caurviju prasmes (kritiskā domāšana un
problēmu risināšana, jaunrade un uzņēmējdarbība, pašvadīta mācīšanās,
sadarbība, pilsoniskā līdzdalība, digitālā prasme), kā arī tikumus
(atbildība, centība, drosme, gudrība u. c.), par kuru attīstību
atbildīgi visu priekšmetu skolotāji.
Zane Oliņa, “Skola2030” mācību
satura ieviešanas vadītāja, uzsver, cik būtiski ir palīdzēt skolēniem
apgūt mācīšanās stratēģijas jebkurā mācību jomā, lai viņiem dzīvē būtu
nepieciešamais instrumentārijs, ko viņi prastu izmantot jaunās,
nepazīstamās situācijās. Piemēram, matemātikā svarīgi skolēniem
iemācīties tādas stratēģijas kā “domāt no beigām” vai “mini un
pārbaudi”, vēsturē — kā izvērtēt, vai dotais informācijas avots ir
ticams, latviešu valodā — kā noteikt teksta galveno domu? Skolotājam,
plānojot mācības, svarīgi mainīt akcentus no “mācīt — ko?” uz “mācīt —
kā?”. Jēgpilni uzdevumi, sistemātisks atbalsts skolēnam un caurspīdīga
klases sistēma ar skaidriem noteikumiem dod iespēju skolēnam uzņemties
lielāku atbildību pār mācību procesu un mācīties patstāvīgi.
Viedokļi
Everita Golosujeva, Skrīveru bērnudārza “Sprīdītis” metodiķe, pirmsskolas mācību jomas koordinatore
—
Mūsu pirmsskolas izglītības iestāde jau otro gadu strādā ar jauno
kompetenču pieejamību mācību saturā, esam vienīgā pirmsskolas izglītības
iestāde Aizkraukles sadarbības novadu vidū. Mans uzdevumus — dalīties
pieredzē ar kolēģiem citos bērnudārzos, mācīt, ieteikt un galvenais
uzdevums — ievirzīt kolēģus darbam ar jaunajām metodēm. Sākam ar
plānošanu un grupu iekārtošanu. Jāatzīst, ka pirmsskolas darbā nav
jāievieš krasas metodes, lielākoties tās ir nianses, kas jāņem vērā un
jāmaina. Galvenā doma — mēs vairāk rosinām bērnus izpausties, mēģinām
viņus pašus virzīt un domāt, kā nonākt līdz vajadzīgajam mērķim, līdz
zināšanām. Nodarbības vairāk vērstas uz eksperimentiem, izpēti, uz
praktiskiem uzdevumiem, ļoti veiksmīgi ar šīm metodēm strādājam jau otro
gadu un redzam, ka bērniem tās patīk. Darbā ar lielākajiem bērniem,
sākot no četru gadu vecuma, šīs metodes ļoti labi darbojas, mums ir
izdevies ieviest ļoti veiksmīgi, grūtības sagādā to visu apgūt
jaunākajās grupās ar bērniņiem no pusotra līdz četru gadu vecumam. Mums
jāpanāk, lai bērns pats iesaistās procesā, darbojas, taču ar mazajiem ir
diezgan grūti. Ļoti sāpīgs jautājums ir pedagogu skaits — viens
skolotājs un viens skolotāja palīgs grupā ar 25 bērniem nespēj strādāt
ar šīm metodēm. Mēs izlīdzamies, kā varam — palīdzēt nāk mūzikas
skolotājs, logopēds, cenšamies, bet divatā tas ir ļoti grūti. Ja kāda
uzdevuma vai tēmas apguvei bērni jāsadala vairākās apakšgrupās,
skolotājam jāpieiet klāt pie katras no apakšgrupām, ar katru
jāaprunājas, jādod kāds padoms, tas ir grūti. Lai bez grūtībām izpildītu
visu, grupā ar bērniem tomēr būtu vajadzīgi trīs pieaugušie.
Kaspars Židovs, Aizkraukles novada vidusskolas sporta skolotājs, veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomas koordinators
—
Šī mācību gada sākumā mācību jomu koordinatoriem bija otrā sanāksme,
arī es tur piedalījos, ieguvu jaunāko informāciju, esmu izsūtījis saviem
kolēģiem paraugu, pēc kura cenšamies pamainīt savu stundu organizēšanu.
Šajā jomā, ko es pārstāvu, galvenie darbības virzieni ir saistībā ar
veselību, mājturību, uztura piramīdu, veselīgas ēšanas paradumiem,
veselīgu dzīvesveidu, fiziskajām aktivitātēm un sportošanu. Mācīšanās
vērsta uz to, lai skolēns pats izzinātu, pats vairāk iesaistītos
procesā, mēģinātu atrast atbildes. Sportošana un veselīga dzīvesveida
pamatiem jākļūst par pašsaprotamiem, taču skolēnam pašam tas jāpieņem un
jāmēģina ieviest savā ikdienā. Šobrīd jau strādājam bez laika kontroles
— piemēram, ko agrāk saucām par krosu un ko skolēni skrēja uz laiku,
tagad to saucam par lēnu, vienmērīgu skrējienu apvidū bez laika
kontroles. Katrs bērns skrien savā tempā, savu spēju robežās un, ja viņš
distanci veic no sākuma līdz beigām, tiek pie pozitīva vērtējuma.
Jāapzinās, ka ne visi ir sportisti un šodien sporta stundas tiek vairāk
tendētas nevis uz laiku un normatīviem, bet uz tehnisko izpildījumu. Ja
bērnā rodas izpratne par tehnisko kustību, viņš to ir izpratis, tad
iegūst pozitīvu vērtējumu. Vēl viena iecere — skolas vairs nebūs
tendētas uz pamata sporta veidu apguvi, bet skolēni vispārināti apgūs
dažādus sporta veidus ar atvieglinātiem noteikumiem. Profesionāla
sportošana turpmāk tiks novirzīta sporta skolās. Tiem bērniem, kuriem
padodas un interesē kāds no sporta veidiem, nākotnē sporta stundas
varētu kļūt garlaicīgākas, savukārt tiem, kuriem līdz šim bija grūtības
kaut ko izpildīt, turpmāk būs vieglāk. Mīnuss ir tas, ja skolai līdzās
novadā vai pagastā nav sporta skolas, tad bērni būs zaudētāji, atliks
vienīgi interešu izglītības pulciņi, kur padziļināti apgūt kādu sporta
veidu un trenēties tajā.
(Materiāla tapšanā izmantota vietnē www.eklase.lv atrodamā informācija)
Publikācija sagatavota ar Valsts reģionālās attīstības aģentūras finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra