Staburags.lv ARHĪVS

Vienīgie ienākumi - braukšanas maksa

Indulis Burka

2010. gada 7. jūnijs 09:14

936
Vienīgie ienākumi - braukšanas maksa

Nereti  redzama aina, kā pasažieris iekāpjot autobusā noliek naudu par braukšanas biļeti un aizsteidzas uz sēdvietu autobusā, dažreiz pat bilstot autobusa vadītājam, ka biļeti nevajag. Lai arī šī samaksa ir neliela, tie ir vienīgie ienākumi, kas ļauj uzturēt autobusu maršrutus.

Aizkraukles pārvadājumu tīkla sabiedriskā transporta komisija informē, ka Aizkraukles sabiedriskā transporta maršrutu tīkls sastāv no 54 autobusu maršrutiem, kurus apkalpo  SIA “Aizkraukles ATU” un SIA “Pato-1”.  Autobusi ik dienu nobrauc vairāk kā 3500 kilometru.  Pārvadājamo cilvēku skaits maršrutos objektīvu iemeslu rezultātā samazinās un valsts dotācija ir nepietiekama, lai  kompensētu radušos zaudējumus. Rezultātā pārvadātājam būtu jāpaaugtina braukšanas maksa, lai uzņēmējdarbība būtu rentabla. Taču līdz ar cenu paaugstināšanu braucēju kļūst vēl mazāk, un rezultātā ieņēmumi ne tikai nepalielinās, bet dažkārt pat samazinās.

Tāpēc nepārtraukti strādājam pie otras zaudējumu samazināšanas iespējas – maršrutu tīkla optimizācijas. Lai cik tas ir nepatīkami, katru gadu esam spiesti samazināt reisus, tos apvienot un pat slēgt veselus autobusu maršrutus.

Autobusu maršrutu slēgšana vissmagāk skar sociāli neaizsargātākos iedzīvotājus, kuriem autobusu regulārā satiksme ir vienīgais pārvietošanās līdzeklis.

Nepaņemot biļeti, kases aparāts jūsu braucienu neuzrāda, pasažieru skaits reisā ir vēl mazāks nekā tas ir faktiski, nauda neienāk uzņēmuma kasē un līdz ar to esam spiesti apsvērt – vai šāds autobusa reiss ir nepieciešams.

Noteikumi par pasažieru pārvadāšanu regulāro maršrutu autobusos paredz, ka pasažiera pienākums ir iegādāties braukšanas biļeti, kura jāsaglabā līdz brauciena beigām un pēc konduktora, autobusa vadītāja vai kontroliera pieprasījuma jāuzrāda pārbaudei.

Var jau pārmest uzņēmumu vadībai par kontroles trūkumu, bet neaizmirsīsim, ka kontroliera uzturēšana rada papildus izdevumus, kas arī jāsedz no šiem pašiem ieņēmumiem par pārdotajām biļetēm. Ja katrs no mums uzskatīs par pienākumu paņemt braukšanas biļeti un nepakļausies negodīga autobusa vadītāja mājienam par braukšanu bez biļetes, tad nevajadzēs sūdzēties par kārtējo autobusu reisu samazināšanu.

Tālruņi pa kuriem var ziņot par braukšanas biļešu neizsniegšanu:
SIA “Aizkraukles ATU”                  65122309; 29285347
SIA “Pato-1”                                 29274715