Staburags.lv ARHĪVS

“Kļūdās arī uzvarētāji”

Evita Apiņa

2018. gada 11. maijs 00:00

13
“Kļūdās arī uzvarētāji”

Nacionālajā jauno profesionāļu meistarības konkursā “SkillsLatvia 2018”, kas notika Rīgā, Ķīpsalas izstāžu centrā, sacentās 118 dalībnieki no 31 Latvijas profesionālās izglītības iestādes 18 dažādos prasmju konkursos. No Aizkraukles Profesionālās vidusskolas piedalījās 4. kursa audzēknis Rolands Brics, kurš koka dizaina un izstrādājumu konkursā ieguva pirmo
vietu.

Darbs jāpaveic
skatītāju un žūrijas klātbūtnē
Lai noskaidrotu labākos jaunos profesionāļus, konkursa dalībnieki divas dienas demonstrēja savas prasmes, veicot nozares ekspertu izveidotus darba uzdevumus ar moto “Uzvar darītājs!”.
Māris Rukmanis, kurš Aizkraukles Profesionālajā vidusskolā māca praktiskās un teorētiskās mācības galdniekiem, arī Rolandam Bricam, stāsta, ka ceļazīmi uz “SkillsLatvia” Rolands nopelnījis, iepriekšējos gados iegūstot godalgotas vietas valsts jauno kokamatnieku profesionālajā meistarības konkursā “Krēsls”: “Rolands ir 4. kursa audzēknis, tāpēc uzskatu, ka jau ir daudz apguvis, iemācījies un audzis profesionāli. Šobrīd jaunietim ir prakse Kokneses galdniecībā, tāpēc īpaši daudz laika trenēties tieši konkursam mums nebija. Startējot konkursā, zinot, ko spēj Rolands, cerēju uz godalgotu vietu, uzvara ir liels gandarījums. Gatavojot audzēkņus konkursiem, vienmēr saku — uzvara nav mērķis, bet svarīgi ir paveikt doto uzdevumu pēc vislabākās sirdsapziņas, ieguldīt maksimāli daudz darba un zināšanu, lai sasniegtu vislabāko rezultātu.”
Darbam atvēlētas 14 stundas
Atšķirība starp darbošanos skolas darbnīcā skolotāja klātbūtnē un konkursā ir būtiska — jaunieši uzdevumu veic skatītāju un žūrijas priekšā, viņus gan filmē, gan fotografē, turklāt svarīgi iekļauties atvēlētajā laikā. Līdzās nav skolotāja, pie kura var vērsties ar katru jautājumu, pārjautāt, ja kaut kas nav skaidrs. Tas, protams, rada papildu spriedzi, uztraukumu, un tiek pieļautas kļūdas, kas var dārgi maksāt. “Pirmajās minūtēs no satraukuma nedaudz pat trīcēja rokas, taču, pārvarot pirmo uztraukumu, sāku strādāt ar konkursa materiāliem. Uzdevuma veikšanai mums izdalīja 25 lapas ar rasējumiem, pēc kuriem strādāt. Darbā bija 60 savienojumu, 36 detaļas, darbietilpīgs uzdevums, kas jāpaveic divu dienu laikā, 14 stundās. Konkursā varējām izmantot tikai portatīvos mehanizētos darbarīkus,” stāsta Rolands Brics.
Jāizvēlas pareizā stratēģija
Skolotājs Māris Rukmanis teic, ka pozitīvi vērtē konkursa uzdevumus, ko novērojis — visās profesijās uzdevumi bijuši reāli, no dzīves, nekā abstrakta.
“Galdniecībā ir 101 paņēmiens, kā strādāt, taču konkursā jaunietim pašam jāizvēlas — strādāt ar amatiera vai profesionāļa metodēm, kas konkrētajā brīdī būs izdevīgāk.  Strādājot pēc amatieru metodēm, liela varbūtība, ka neiekļausies uzdevuma pildīšanai atvēlētajā laikā. Aplūkojot konkursa darbu, redzu, ka Rolands pieļāvis kļūdas, taču nav apstājies, gājis uz priekšu, spējis izvērtēt, kas ir būtiskāk — mainīt detaļu, tērēt tam laiku vai strādāt tālāk. Konkursā vēroju visu dalībnieku profesionālo sniegumu, iemaņas, zināšanas, ko jaunieši izman­-
toja, jāteic, ka visi konkursanti bija augstā līmenī, brīžiem šķita, ka strādā pat labāk kā dažs labs strādnieks uzņēmumos.
Galvenais, kas jauniešiem jāiemācās — prast saplānot pašiem savu laiku, kā padarīt maksimāli daudz, lai iekļautos tajā, iegūtu maksimālo punktu skaitu, lai pieļautu pēc iespējas mazāk kļūdu. Arī uzvarētāji kļūdās, taču nedrīkst apstāties, jāiet uz priekšu!” pārliecināts Māris Rukmanis. ◆

Uzziņa

◆ “SkillsLatvia” ir nacionāla līmeņa profesionālās meistarības konkurss profesionālās izglītības audzēkņiem, kas pirmo reizi notika 2017. gadā.
◆ Šogad konkursā profesionālās izglītības iestāžu audzēkņi demonstrēja savu prasmju izcilību, savstarpēji sacenšoties 20 dažādās nominācijās.
◆ “SkillsLatvia” veicina sadarbību starp darba devējiem un profesionālās izglītības iestādēm, turklāt konkurss ir  priekšatlase tālākai jauniešu dalībai Eiropas un pasaules līmeņa konkursos “Euro­Skills” un “WorldSkills”, pārstāvot tajos Latvijas valsts komandu starptautiskā līmenī.