Staburags.lv ARHĪVS

Daba dziedē un māca

Sandra Pumpure

2018. gada 3. maijs 00:00

171
Daba dziedē un māca

Aizkraukles specializētajā pirmsskolas izglītības iestādē “Saulīte” notika pavasara konference dabas vides estētikas speciālistiem un citiem šīs jomas pārstāvjiem. Tas bija pasākums, kur dalīties pieredzē, gūt jaunas idejas un iedvesmu.

Izglītības iestādes, kur jau lieto vai interesējas par dabas estētikas izmantošanu mācību procesā, bija pārstāvētas kuplā skaitā no daudziem novadiem — no Saldus, Daugavpils, Gulbenes, Preiļiem, Liepājas, Jūrmalas, Rīgas, Kandavas un citiem. Protams, arī mājinieki no Aiz­kraukles, Bebriem un Kokneses. Tā kā dabas vides estētikas pamatidejas un metožu autore Diāna Timofejeva diemžēl nevarēja ierasties, konferences darbu vadīja Aija Rimša, kura jau vairākus gadus pati veiksmīgi izmanto dabas vides estētikas metodi vispirms Vecbebru Profesionālajā un vispārizglītojošajā internātvidusskolā, bet tagad Aizkraukles specializētajā pirmsskolas izglītības iestādē “Saulīte”. Aija ir arī viena no speciālistiem šajā jomā, kura nodod savas zināšanas tālāk.
“Saulītes” vadītāja Sarmīte Kruglova atzīst, ka pēdējo gadu laikā sabiedrībā daudz kas mainījies, tāpēc jāmeklē arvien jauni radoši risinājumi, lai palīdzētu bērniem, un dabas vides estētika ir viens no papildveidiem, kas dod tik daudz.
— Šajā ziņā esam darījuši daudz, un tā nav tikai silto smilšu iekārta, bet arī dažādas nodarbības un pasākumi. Esam pie sevis aicinājuši cilvēkus uz kursiem šajā jomā. Tas viss devis ierosmi mēģināt ko jaunu, pilnveidot iesākto, jo rezultāts ir acīm redzams, kā bērns pozitīvi pārvēršas šajās dabas vides estētikas nodarbībās, — uzrunājot konferences dalībniekus, teica Sarmīte Kruglova.
Par bērna un dabas saskarsmi konferences dalībniekiem stāstīja Aija Rimša, atzīstot, ka ikviena nodarbība ir kā jaunatklājums, ko apliecina bērnu sajūsminātie skatieni. Ar dažādu dabas materiālu izmantošanu iepazīstināja Daugav­pils bērnudārza “Zīļuks” skolotāja Jeļena Kezika, kurai ir liela pieredze šajā jomā, un tā ir viena no pirmajām izglītības iestādēm Latvijā, kas sāka izmantot šīs metodes. Jeļena vēlreiz un vēlreiz apliecināja, cik daudzveidīgi un vie­n­kārši izgatavojami ir mācību līdzekļi no dabas materiāliem. Liene Āboliņa stāstīja par dabas vides estētikas ietekmi uz bērna psiholoģiskajiem procesiem, bet Laura Bič­kovska un Ineta Bundure runāja par speciālista lomu pašregulācijas procesos bērna un dabas saskaņā.
Liela daļa konferences dalībnieku jau izmanto šīs metodes savā darbā, bet bija arī vairāki, kuri par to vēl tikai ieinteresējas un grib sākt. Visiem kopā šis pasākums bija kā ideju krātuve un iespēja uzzināt citu pieredzi, uzklausīt speciālistu ieteikumus.  Aija Rimša uzsvēra, ka, dodot to visu bērniem, arī pašiem ir svarīgi izjust, iztaustīt un izsmaržot dabu. Pasākuma dalībnieki paši izmēģināja  dažādus dabas vides estētikas veidus.
— Prieks bija redzēt vienkopus tik daudz priecīgu un aizrautīgu kolēģu un domubiedru, kas apliecina, ka dabas vides estētika ir ļoti pozitīva. Uz konferenci aicinājām ne tikai speciālistus, bet arī visus interesentus, kuri grib sākt strādāt šajā virzienā. Skatoties uz viņiem, es redzu to pašu aizrautību, kāda man pašai bija pirms vairākiem gadiem. Metode, kas radusies un izaugusi Latvijā, ir unikāla un veiksmīgi iekļaujas arī jaunajā izglītības standartā, un tas viss lietojams ne tikai bērniem, bet arī pieaugušajiem. Tās ir spēcīgas un dziļas lietas, ko visvairāk apzinās tie, kas ar to strādā. Turklāt ļoti nozīmīga ir tieši speciālista loma, jo jāzina, kā to visu veiksmīgāk izmantot. Mācām bērniem vairāk saskatīt, sadzirdēt un sajust, — teica Aija Rimša. ◆

Uzziņa

Dabas vides estētikas ideja centrēta uz dabu. Tās praktiskais lietojums ietver nodarbību kopumu, kas orientēts uz cilvēka un dabas materiālu radošo mijiedarbību. Kā galvenās ir krāsaino smilšu un graudu spēles, nodarbības siltajās smiltīs, dabas dailes studijas un kompozīciju veidošana.