Staburags.lv ARHĪVS

Diskutē par kodolenerģiju

Ieva Cedere

2018. gada 24. aprīlis 00:00

16
Diskutē par kodolenerģiju

Andreja Upīša Skrīveru vidusskolā norisinājās projekts “S(t)imulating European Iden­tity” (EUSiD). Projekta laikā dalībnieki iejutās Eiropas Savienības institūciju pārstāvju lomās un piedalījās Eiropas Komisijas darba izspēlē.


Aizvadītajā nedēļā Andreja Upīša Skrīveru vidusskolā viesojās skolēni un pārstāvji no Portugāles, Somijas, Grieķijas un Rumānijas, lai piedalītos starptautiskā  projektā “S(t)imulating European Identity” (EUSiD).
Ideja par šāda projekta īstenošanu radusies pirms septiņiem mēnešiem, kad Skrīveru vidusskolas vēstures skolotāju, projekta koordinatoru Edgaru Bērziņu uzrunāja pārstāve no Grieķijas. Skolā paralēli norisinās arī projekts “AIMS”, kura laikā skolēniem ir iespēja pilnveidot savas zināšanas kādā no projekta dalībvalstīm. Tieši projekts kalpoja par iedvesmu EUSiD īstenošanai. Skolēni, kuri viesojās Skrīveros, tika izmitināti viesģimenēs.
Projekta īstenošanas pirmajā dienā dalībnieki darbojās grupās, lai tuvāk viens otru iepazītu. Galvenā tēma, par ko tika diskutēts, bija kodolenerģija. Dienas turpinājumā skolēni devās ekskursijā uz Pļaviņu HES, kur bija iespēja piedalīties arī darbnīcās. Lai labāk iepazītu Skrīverus, ārvalstu ciemiņiem bija organizēta ekskursija gida pavadībā.
Turpinot iepazīt Latviju, nākamajā dienā projekta dalībnieki devās ekskursijā uz Rīgu. Pirmais pieturpunkts bija Eiropas Savienības māja. Dienas turpinājumā notika ekskursija pa Vecrīgu, ciemošanās Laboratorium.lv un piedalīšanās Vilsona kameras izveidē. Šāda kamera ļauj ar neapbruņotu aci saskatīt radioaktīvās alfa daļiņas. Dienas noslēgumā tika dots uzdevums intervēt cilvēkus Vecrīgas ielās, lai noskaidrotu sabiedrības viedokli par kodolenerģiju.
Nākamajās dienās tika rīkotas dažādas izglītojošas darbnīcas un Eiropas Komisijas darba izspēle. Inscinējot sanāksmi, tā tika sadalīta piecās sekcijās. Šāda veida simulācija palīdzēja skolēniem attīstīt savas prasmes, piedaloties diskusijā par kodolenerģiju, kas arī bija tikšanās galvenā tēma. Pēc garām diskusijām skolēni secināja, ka kodolenerģiju būtu jāpārstāj izmantot līdz 2050. gadam un vairāk jāpaļaujas uz atjaunojamiem energoresursiem.
Noslēguma pasākums, kurš tika aizvadīts 20. aprīlī pēcpusdienā, bija emocijām bagāts. Projekta dalībnieki smaidot dalījās ar saviem nedēļas laikā gūtajiem iespaidiem, prezentējot paveikto. “Skolēnu lielākais ieguvums ir iespēja pabūt ārzemēs, vadītājiem — apzināties savas spējas,” teic projekta koordinators Edgars Bērziņš. “Pirmkārt, tā ir būšana starptautiskā apritē, otrkārt, pieredze dalīties ar savu viedokli un skatpunktu ar citiem un, treškārt, aktīva angļu valodas lietošana gan skolēniem, gan skolotājiem,” par projekta iespējām stāsta Edgars Bērziņš.
Dalībnieki no Latvijas atzīst, ka sākumā nedaudz baidījušies, uztraukušies par savām valodas prasmēm. Tomēr tas nebija šķērslis, un pavisam drīz arī kautrīgākie pārvarēja savas bailes. “Tagad pat paliek skumji, iedomājoties, ka viņi brauks prom,” sajūtās dalās Patrīcija, projekta dalībniece no Andreja Upīša Skrīveru vidusskolas. Viņai visspilgtāk atmiņā paliks kopīgās vakara pastaigas pa Skrīveriem. Šāds projekts palīdz iegūt starptautiskus sakarus Eiropā. Dalībnieki savā starpā ir ļoti sadraudzējušies un aicina ciemos uz savu valsti. “Ja ir vēlme doties ceļojumā pa Eiropu, tev ir iespēja sarunāt naktsmājas,” kā patīkamu ieguvumu nosauc Agate, projekta dalībniece no Skrīveriem.
Nākamā tikšanās paredzēta Somijā, taču projekta laikā dalībnieki viesosies arī  Rumānijā, Grieķijā un Portugālē. Projekts noslēgsies 2020. gadā. ◆