Biznesu sāk, mācoties vidusskolā

Divi jauni puiši no Jelgavas — Reinis Nikuļcevs un Aksels Zingulis, kuru radīto produktu pazīst gan Latvijā, gan vairākās citās valstīs, savu biznesu sāka, mācoties vidusskolas 11. klasē. Viņi savā pieredzē dalījās arī ar uzņēmējiem biznesa forumā Aizkrauklē.
Uzlika palielina saķeri
SIA “Rocketgrip” izveidotāji sevi pozicionē kā sporta aksesuāru ražotājus. Pēc puišu vadītā uzņēmuma pasūtījuma tiek ražotas viņu izstrādātas speciālas hokeja nūju uzlikas, kuras sauc par gripiem. Vārds “grip” tulkojumā no angļu valodas nozīmē “saķere”, un šo uzliku mērķis ir tieši veicināt šo saķeri. “Parasti hokejisti, lai palielinātu saķeri ar nūju, tās galu aptin ar līmlenti, bet mēs izdomājām, ka to var aizstāt ar gumijas uzliku. Es pats spēlēju hokeju, daudz pētīju lentes, ar ko sportisti aplīmē nūjas, un citas lietas, kas nopērkamas tirgū, bet visur atradu kaut kādus trūkumus. Līmlente nav tik izturīga, tā ar laiku sakalst, un lentē esošā līme veido tādu kā smilšpapīra kārtu, kas rīvē cimda iekšpusi. Līdz ar to arī tas ātrāk nodilst. Tāpēc mums radās ideja par šādām uzlikām,” stāsta Aksels. Uzlika ražota no īpaša gumijas un plastmasas sakausējuma. Uzņēmuma “Facebook” profilā redzams, kā tā lietojama. Uzliku uzmauc uz nūjas, aplej ar karstu ūdeni, un tā, ieņemot vajadzīgo formu, pielīmējas pie tās.
Grib būt profesionāli
Ražotāji apgalvo, ka šīs uzlikas ir izturīgākas par lenti, tās nav tik bieži jāmaina, ja nu vienīgi sportists jau pirmajā treniņā vai spēlē salauž savu nūju. “Tās ļoti patīk vecākiem, kuru bērni spēlē hokeju, jo atvieglo inventāra sagatavošanu. Ziemā šādus gripus piedāvājam hokejistiem, vasaras sezonā — lakrosa spēlētājiem,” stāsta Aksels. Reinis piebilst, ka tās, protams, var likt arī uz makšķerkātiem, tenisa raketēm un pat pannas rokturiem, taču puiši izvēlējušies fokusēties vienai mērķauditorijai — hokejistiem, jo viņi uzskata — ja biznesā dara visu un visam, tad beigās nedara neko. “Mēs gribam būt profesionāli hokeja jomā, lai mūs iepazīst, lai varam attīstīt perfektu produktu,” saka Reinis.
Ar to perfektumu sākumā gājis kā pa celmiem. Puiši gribējuši tirgū piedāvāt jau ideāli izstrādātu gripu, taču tad sapratuši, ka tas līdz pircējam var nenonākt vispār. “Sākām pārdot ar mazumiņu. Piedāvājām testēt draugiem, paziņām. Viens nopirka, otrs, ieteica trešajam. Pozitīvās atsauksmes bija laba motivācija tālākam darbam, un ieguvām arī naudu, lai attīstītu un uzlabotu savu produktu,” saka Aksels. SIA “Rocketgrip” piedāvā arī personalizētas uzlikas, bet sākumā ar apdruku klājies bēdīgi. “Liekas, kas gan tur sarežģīts, mūsdienās visu var apdrukāt. Taču viena lieta ir apdrukāt uzliku tādu, kāda tā nopērkama veikalā, bet cita — kas notiek ar apdruku, kad uzliku aplej ar karstu ūdeni un tā saraujas. Sākumā krāsa drupa nost. Pagāja laiks, kamēr atradām labāko variantu, un tā tagad vairs nav problēma,” piebilst Reinis.
Šobrīd viņu produktu pazīst 17 valstīs, taču puišu mērķis ir ambiciozs — iekarot visas hokeja lielvalstis.
Svarīgi būt atšķirīgiem
Sākums tam visam bija 2015. gadā, mācoties 11. klasē, kad puiši izveidoja savu mācību uzņēmumu. Tad radās ideja par šādu produktu un to sāka īstenot. Pirmajā skolēnu mācību uzņēmumu tirdziņā izdevās pārdot gandrīz visas uzlikas, un tas iedvesmoja. 2016. gadā Jauno uzņēmēju dienās puiši ar savu produktu ieguva trešo vietu, un nu jau nepilnu gadu viņiem ir īsts reģistrēts uzņēmums, kas “izperināts” Jelgavas biznesa inkubatorā, kur uzņēmumam ir iespēja saņemt gan palīdzību tā attīstībā, gan vērtīgu informāciju.
Reinis atklāj: “Kad sapratām, ka vēlamies savu biznesa ideju tā īsti attīstīt, mācības skolā to kavēja, tāpēc 12. klasē pirms eksāmeniem mums bija jāizlemj, kas tad ir svarīgāks — noliekam savu biznesa projektu malā un mācāmies, lai eksāmenā dabūtu labu atzīmi un iestātos augstskolā? Tā arī darījām, bet es nezinu, vai tas bija pareizais lēmums, jo eksāmenus tāpat labi nokārtojām. To saku, jo ir svarīgi saprast, ko, kad un kāpēc darām. Jābūt kaut kādai sistemātiskai darbībai, lai virzītos uz priekšu. Nevar domāt par iesaiņojumu, ja nav, ko tajā ielikt. Tāpēc jādomā par to, kas šajā brīdī ir svarīgāks, lai varētu augt un attīstīties.”
“Bieži prezentācijās saka — mēģiniet būt unikāli, neskatieties uz citiem! Taču mēs pēc savas pieredzes sakām pretējo — skatieties uz citiem un meklējiet, ar ko varat būt atšķirīgi! Tas arī bija ierosinājums personalizēt hokeja nūjas, uzdrukājot uz gripiem spēlētāja vārdu. Tas pats bija ar preces iesaiņojumu. Mēs gājām uz veikaliem, pētījām iesaiņojumus, lai saprastu, kā mēs to varētu veidot, lai mūsu preci plauktā pamanītu. Tur visas paciņas lielākoties bija melnas vai tumši zilas, mūsu paciņas sākumā bija spilgti dzeltenas, lai tās uzreiz varētu pamanīt,” piebilst Aksels.
Kanādieši draud iesūdzēt tiesā
Uzņēmējdarbības sākumā puiši saskārās ar nopietnu problēmu, kas viņus pamatīgi nobiedēja. Kad “Rocketgrip” sāka pārdot savas uzlikas, to pamanīja kāda Kanādas kompānija, kura bija patentējusi līdzīgu produktu. Viņi uzskatīja, ka puiši nozaguši ideju, un draudēja iesūdzēt tiesā. “Tajā brīdī izmisums bija pamatīgs, jo vienā mirklī varēja sabrukt viss, ko divus gadus bijām veidojuši. Pēc konsultācijām Patentu valdē rokas nolaidās vēl vairāk, jo saņemtā informācija bija biedējoša — kanādiešiem ir taisnība, meklējiet, kas jūs pārstāvēs tiesā! Tikko apritējis 18 gadu, mācāmies 12. klasē un sajūta tāda, ka tūlīt būs jāiet cietumā,” stāsta Aksels. Tad puiši nedaudz nomierinājās, kārtīgi izpētīja Kanādas uzņēmuma patentēto produktu, kas bija nevis tieši tāds pats, bet līdzīgs, visu dokumentāciju un atklāja, ka viņi savas uzlikas izgudrojuši un sākuši tirgot, pirms vēl kanādieši bija patentējuši savējās. Atrada arī fotogrāfijas no skolēnu mācību uzņēmumu tirdziņa, kas to apliecina, un kanādieši likuši puišus mierā.
“Biznesu gribētu salīdzināt ar sportu — mēs sākam kaut ko, bet neko neprotam. Lai mēs kļūtu labāki, jātrenējas un jādeg par to, jāgrib iet uz treniņiem un audzēt muskuļus, lai varētu cīnīties pret stiprākajiem. Tāpat arī biznesā — jā- strādā, jo pats no sevis nekas ne-
notiek,” apgalvo Aksels un Reinis, kuri nu ir studenti, taču atklāj, ka viņu prioritāte tomēr ir bizness, taču atšķirībā no vidusskolas lekciju apmeklējumu augstskolā var pakārtot tā, lai varētu veltīt laiku arī biznesam. ◆
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra