Staburags.lv ARHĪVS

Skolas direktore: tirgus ekonomika un mārketings bērniem ir jāmāca jau bērnībā līdz ar mātes pienu

Skolas direktore: tirgus ekonomika un mārketings bērniem ir jāmāca jau bērnībā līdz ar mātes pienu

Lai veicinātu uzņēmējdarbības attīstību, nepieciešami trīs pamatelementi – produktivitāte, eksports un biznesa vides sakārtošana. Par to vienojās diskusijas dalībnieki Aizkraukles novada un Latvijas lielākās uzņēmēju biedrības Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) rīkotajās uzņēmēju dienās.

Atklājot uzņēmēju dienas, Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs Leons Līdums sacīja, ka šāds pasākums tiek rīkots jau septīto reizi, tādējādi aicinot būt aktīviem un iesaistīties, lai apmainītos ar informāciju, mācītos sadarboties un uzzinātu pēdējos jaunumus, ko izmantot savā uzņēmējdarbībā. “Mēs esam atvērti idejām un piedāvājumiem, lai attīstītu Aizkraukli un novada uzņēmumus,” piebilda L.Līdums.

Pasākuma “Uzņēmējs. Sadarbība. Izaugsme.” ietvaros notika diskusija, kuras mērķis bija noskaidrot, kā attīstīt uzņēmējdarbību Aizkraukles novadā. LTRK prezidents Aigars Rostovskis norādīja, ka tie, kuri fokusēsies uz eksportu, varēs attīstīties daudz veiksmīgāk, tādējādi arī nodrošinot labākas algas un investīcijas. “Tie, kuri strādā tikai vietējam tirgum jeb iekšējam patēriņam, noteikti jūtas daudz nestabilāk nekā tie, kuri atraduši eksporta iespējas, jo Latvijas divi miljoni iedzīvotāju ir nesamērojami ar astoņiem miljardiem pasaulē,” saka LTRK prezidents Aigars Rostovskis, piebilstot, ka jādomā par likumu un regulējumu sakārtošanu, tādējādi stiprinot biznesa vidi. Tāpat būtiski jāceļ produktivitāte, radot tādas preces un pakalpojumus, kas ir ar augstu pievienoto vērtību.

Savukārt Aizkraukles Profesionālās vidusskolas direktore Ruta Krūkle norādīja, ka, viņasprāt, jaunieši spēj saražot augstas kvalitātes preces, bet neprot tās pārdot un ieiet uzņēmējdarbībā. “No šīs dienas diskusijas “paņemšu līdzi” to, ka tirgus ekonomika un mārketings bērniem ir jāmāca jau bērnībā līdz ar mātes pienu, kas tiešām tā arī ir,” sacīja Ruta Krūkle, piebilstot, ka līdzšinējā pieredze rāda, ka kļūt par komersantu ir ļoti sarežģīti, tādēļ savstarpējā sadarbība ir svarīga.

Diskutējot par to, kuru jomu vajadzētu attīstīt Latvijā, klātesošie pauda viedokli, ka būtiski domāt vairākos virzienos, piemēram, veicinot izglītības eksportu, lai pēc tam iesaistītu studentus darba tirgū, kā arī vairāk jādomā par informāciju komunikācijas tehnoloģijām. “Zemgalē, tāpat kā visā Latvijā, arvien aktuālāks kļūst darbinieku trūkuma jautājums, tādēļ izglītoti un gudri cilvēki būs ļoti pieprasīti,” sacīja Zemgales uzņēmējdarbības centra vadītājs Nauris Pauliņš. Savukārt SIA “Auto Cardan” valdes priekšsēdētājs Agris Kārkliņš pauda, ka cilvēku aizbraukšana rada būtiskas sekas, jo viens ir apmācīt darbinieku, bet, ja viņš ar savām zināšanām aizbrauc prom, tad tas rada problēmas un izdevumus.

Aizkraukles novada domes attīstības speciāliste Ilona Kāgane  apstiprināja darbaspēka nepietiekamību, sakot, ka arvien vairāk uzņēmumu darbiniekus ved no attālākiem novadiem vai pat Rīgas, lai varētu nodrošināt darbu. “Mēs spējam nodrošināt kā pietiekamas investīcijas, tā izaugsmi, tāpēc cilvēki ir nepieciešami, jo ne vienmēr tehnoloģijas viņus var aizstāt,” piebilda I.Kāgane.

Uzņēmēju dienu ietvaros notika arī vairākas prezentācijas, uzstājās uzņēmumu “Swedbank”, “Virši-A”, “RocketGrip” pārstāvji. Pēcpusdienā notika arī biznesa kontaktu veidošanas meistarklase un ekskursija Aizkraukles Profesionālajā vidusskolā.

Agitas Grīnvaldes-Irukas foto