Jaunais pasažieru pārvadātājs tiekas ar pļaviņiešiem

No šī gada 1. septembra pasažieru pārvadājumus Pļaviņu novadā veic SIA “Jēkabpils autobusu parks”. Šis mēnesis gan uzņēmumam, gan iedzīvotājiem un pašvaldībai bijis kā iepazīšanās laiks, un ne vienmēr veicies viegli. Lai meklētu labākas sadarbības iespējas, ar pļaviņiešiem tikās SIA “Jēkabpils autobusu parks” vadītājs Jānis Ščerbickis un viņa vietniece Aija Vetere.
Sākums nav viegls
Pēc Autotransporta direkcijas pasūtījuma SIA “Jēkabpils autobusu parks” pasažieru pārvadājumus Pļaviņu novadā veic sešos maršrutos, iesaistīti astoņi autobusu vadītāji un seši autobusi. Jēkabpils autobusu parka pārstāvji atzina, ka sākotnēji bija paredzēts, ka darbs Pļaviņu novadā būs jāsāk vēlāk, bet iepriekšējais pārvadītājs “Pato-1” to pārtrauca ātrāk, un vajadzējis steidzīgi risināt situāciju, kas nebija viegli. To, ka tā bija, apliecināja arī iedzīvotāju iebildes un jautājumi šīs tikšanās laikā. Izskanēja neizpratne un arī pārmetumi, ka reisi kavējas, cilvēki nav uzņemti vai izlaisti konkrētās pieturās vai ārpus tām, nav bijusi korekta autobusu vadītāju attieksme.
Pļaviņu novada domes priekšsēdētājs Aigars Lukss aicināja novada iedzīvotājus būt saprotošiem, jo šis laiks nav viegls arī autotransporta uzņēmumam, jo tam jāsāk strādāt neiepazītā novadā. Kas pašiem šķiet tik labi zināms un pašsaprotams, autobusu vadītājiem ir pilnīgi svešs.
— Pašvaldība regulāri tiekas ar uzņēmuma pārstāvjiem, meklējam risinājumu katrā gadījumā. Saprotam arī, ka nevar apmierināt visu vēlmes, tāpēc izvērtējam situāciju, lai ieguvēji būtu vairākums, un prioritāte ir bērni. Tāpēc ir arī ierosinājumi, kas noraidīti. Ja “Pato-1”, ilgstoši veicot šo darbu, bija vairāk pielāgojies iedzīvotāju vēlmēm un vajadzībām, iespējams, arī atkāpjoties no noteiktā, tad jēkabpilieši strikti ievēro nosacījumus. Tas nereti rada nesaprašanos, — teica Aigars Lukss.
— Visus maršrutus, reisus un laikus noteikusi Autotransporta direkcija, mēs esam tikai izpildītāji. Sākums patiešām nav viegls, jo vajadzēja saprast reālo situāciju katrā maršrutā — kur pamainīt reisa laikus, kur vairāk braucēju un nepieciešams lielāks autobuss. Ir arī lietas, ko paši nevaram ietekmēt. Piemēram, maršrutā Pļaviņas—Siljāņi—Pļaviņas paredzēts lielais autobuss, lai gan braucēju tur ir maz. Pretēji tas ir citā maršrutā. Paši šīs izmaiņas veikt nevaram, jo tāds ir pasūtījums, un zaudējumus neviens nekompensēs, kamēr pasūtītājs tās nebūs apstiprinājis, un tas nav ātri. Viens no visvairāk izmantotajiem ir maršruts no Rīteriem un Stukmaņiem līdz Gostiņiem un atpakaļ. Iedzīvotāji izteikuši neapmierinātību, ka, braucot tālāk par Gostiņiem, kaut vienu pieturu, jāpērk jauna biļete. Šo problēmu var atrisināt, veidojot apļa maršrutu, kad biļetes cena atkarīga no nobrauktajiem kilometriem, un tad tā izlīdzinās. Katrā ziņā vest kādu bez biļetes kaut vienu pieturu nevar. Ja to konstatēs kontrole, sods šoferim ir ļoti liels, — teica Aija Vetere.
Aiviekstes pagasta pārvaldes vadītāja Giedre Zvirgzdiņa atzina, ka pasažieriem apļa maršrutā, kas ved uz Krievciemu, jābrauc lieks attālums un par to jāmaksā, lai nokļūtu Pļaviņās. Autotransporta uzņēmuma vadība solīja šo maršrutu izvērtēt, vai nevar tur ko mainīt, bet skaidrs ir viens, ka par nobrauktajiem kilometriem būs jāmaksā.
Savukārt Klintaines pagasta pārvaldes vadītāja Ligita Arnīte norādīja — vairākas reizes ziņots, ka dažus pirmdienas rītus skolēni Stukmaņos nevar sagaidīt autobusu no Rīteriem. Uzņēmuma pārstāvji atzina, ka visi reisi ir izpildīti, bet iespējama kavēšanās, ja jāuzņem vairāk pasažieru, bet šo jautājumu risina, jo autobusam jākursē precīzos laikos.
Galvenais ir stabiņš
Diskusija izvērtās arī par pieturvietām.
— Jāņem vērā arī pasažieru pārvadājumu likums, un tajā noteikts, ka pasažierus var uzņemt vai izlaist tikai pieturvietās, kur ir attiecīgā norāde. Nesen ar Autotransporta direkcijas, Pļaviņu pašvaldības un Zemgales Plānošanas reģiona pārstāvjiem pārskatījām visas pieturas, lai tās būtu apzinātas un visas arī reģistrētas, — teica Aija Vetere.
Līdz ar to autobusa vadītājam jāuzņem pasažieris, kurš ir pieturvietā, un, kā šajā tikšanās reizē vairākkārt uzsvēra autotransporta uzņēmuma pārstāvji, tās ir tikai tās, kurās ir stabiņš ar norādi. Ja tāda nav, šoferis nestāsies, jo, kā atzina Jānis Ščerbickis, jāpilda noteikumi, un pārvadātājam ir sava atbildība. Cilvēcībai vairs nozīmes nav... Jautājums gan bija, vai konkrētā pieturvieta iekļauta attiecīgajā maršrutā, tāpēc pļaviņiešiem ir svarīgi, lai tajā patiešām būtu viņiem nepieciešamās.
Pļaviņietis Jānis, kurš pats ilgus gadus nostrādājis par autobusa vadītāju, aizrādīja, ka daudzas pieturvietas ir tik ļoti nesakārtotas, kas pasažierim rada problēmas. Solīts ir labot, bet nekas nav mainījies. Aigars Lukss skaidroja, ka daļa pieturvietu atrodas pašvaldības, bet daļa akciju sabiedrības “Latvijas Valsts ceļi” pārziņā. Visas ir pārbaudītas, un pakāpeniski iespēju robežās notiks to uzlabošana. Jautājumi kārtojas.
Ir arī ierosinājums izveidot pieturvietu, piemēram, Kriškalnos, jo no turienes un apkārtnes arī daudziem skolēniem jānokļūst skolā.
Saziņa neveidojas
Klintainietis Agris norādīja, ka nereti autobusu vadītāji vispār nekomunicē ar pasažieriem, pat tad, ja jautājumu uzdod bērns. Šādu situāciju novērojusi arī Ligita Arnīte. Aija Vetere atzina, ka regulāri notiek darbs ar autovadītājiem, bet nevar piespiest kādu komunicēt ar pasažieriem. Acīmredzot tas nav paredzēts darba pienākumos, lai gan grūti iedomāties, kā bez savstarpējas saziņas iespējams veikt šo darbu, turklāt situācijā, kad sākts strādāt novadā, ko labi nepārzina. Jānis Ščerbickis teica, ka šajā saspringtajā situācijā nokomplektēt autovadītāju komandu nebija tik viegli. Daļa pārgāja darbā no “Pato-1”, citi ir jauni. Viņiem visiem vēl ir pārbaudes laiks. Viņš aicināja par konkrētajiem gadījumiem ziņot uzņēmumam pa tālruni 65237730 vai 29182383, jo dispečerdienests strādā no agra rīta līdz vēlam vakaram, kā arī var rakstīt e-pastā: info@jekabpilsap.lv.
Pļaviņu novada domes priekšsēdētājs Aigars Lukss mudināja šādos gadījumos izmantot arī mobilo aplikāciju ‘‘Mobio’’, kas problēmu piefiksēs konkrētajā brīdī, un, protams, zvanīt domei, kas arī palīdzēs risināt šādas situācijas.
Ir abonementa biļetes
Aktuāli tas, ka Pļaviņu novada iedzīvotājiem iegādājamas arī abonementa biļetes, kas ir viedkartes formā. Tās paredzētas braucieniem SIA “Jēkabpils autobusu parks” autobusos un darbojas pēc principa — vairāk brauc, mazāk maksā. Pasažierim, iekāpjot autobusā, jānosauc brauciena galamērķis, biļete jāreģistrē speciālā iekārtā un noteikti jāsaņem papīra biļete. Pļaviņu novada domē tās varēs iegādāties 9. oktobrī no pulksten 9 līdz 13. Biļetes varēs papildināt arī elektroniski.
Saglabājas arī līdzšinējie braukšanas maksas atvieglojumi atsevišķām pasažieru grupām. Tā kā Pļaviņu novadā ir tikai reģionālie maršruti un šajā kategorijā iekļauts arī ierastais “pilsētnieks” no Stukmaņiem līdz Gostiņiem un atpakaļ, tad atlaide biļetei tajā ir arī daudzbērnu ģimenēm ar “Ģimenes karti 3+”. Šo iespēju gan izmantojuši ļoti maz cilvēku.
Kamēr notiek pielāgošanās vietējai situācijai, atsevišķu maršrutu laiki vēl var mainīties, par kuriem autotransporta uzņēmums sola ziņot laikus. Sabiedriskā transporta uzņēmums autobusu sarakstus izvietojis pieturvietās, tie atrodami arī Pļaviņu novada mājaslapā un portālā 1188.
Var arī operatīvi
Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš atzina, ka līdz šim sadarbība ar SIA “Jēkabpils autobusu parks” bijusi veiksmīga. Gan uzņēmuma vadība, gan arī pārējie darbinieki vienmēr ir atsaucīgi.
— Turklāt būtiski, ka mūsu kontrolieri, veicot pārbaudes SIA “Jēkabpils autobusu parks” autobusos, šī gada laikā nav konstatējuši nevienu pārkāpumu. Domāju, ka pārvadātāja maiņa ir uzlabojusi sabiedriskā transporta pakalpojumu Pļaviņu novadā, jo iedzīvotāji var braukt jaunākos, ērtākos un drošākos autobusos, pasažieriem pieejamas arī abonementa biļetes, kas ļauj par braucienu maksāt lētāk. Līdz ar pārvadātāja maiņu pasažieru skaits šajā novadā varētu būt lielāks, bet to redzēsim, kad pārvadātājs būs iesniedzis visu pārskatu par septembri, — teica Kristiāns Godiņš.
Runājot par to, cik operatīvi var veikt dažādas izmaiņas, saskaņā ar Autotransporta direkcijas un pārvadātāja savstarpēji noslēgtā līguma nosacījumiem pārvadātājam jāseko līdzi pasažieru plūsmai un jāizmanto atbilstošas ietilpības autobuss vai jānorīko papildu autobuss. Ja kādā maršrutā pasažieru skaits ir palielinājies, nomainīt lielākas ietilpības transportlīdzekli var vienas nedēļas laikā. Autotransporta direkcijas pārstāvji skaidroja, ka SIA “Jēkabpils autobusu parks” pasažieru pārvadājumus Pļaviņu novadā var veikt ar autobusiem, kuru ietilpība ir no 19 līdz pat 58 sēdvietām. Ņemot vērā, ka pārvadātājs konkrētos maršrutus apkalpo tikai pirmo mēnesi, reālo pasažieru plūsmu vēl apzina. Tātad visas izmaiņas, kas nav saistītas ar papildu ietekmi uz valsts budžetu (dotācijām), kas ir autobusu nomaiņa, jaunas pieturvietas izveide, saskaņo ar pasūtītāju un var veikt operatīvi, bet tās, kas ir saistītas ar, piemēram, reisu atklāšanu, slēgšanu un citām lietām, ir Sabiedriskā transporta padomes kompetencē.
Par neskaidriem jautājumiem, kā arī savus ierosinājumus par izmaiņām maršrutu tīklā iedzīvotāji var mums sūtīt arī Autotransporta direkcijas e-pastā: info@atd.lv. ◆
Fakts
Laikā no 1. līdz 26. septembrim Pļaviņu novadā veikti 1100 reisi un pārvadāti 10 302 pasažieri, no kuriem 3806 ir skolēni. Visvairāk izmantots maršruts Selga (Stukmaņi) — Gostiņi I (8618 pasažieri), vismazāk — Pļaviņas—Vietalva (28).
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra