Pārmaiņas izjutīs mazās autoskolas

No šīgada 1. novembra mainīti nākamo transportlīdzekļu vadītāju teorētisko mācību saturs un norise, braukšanas apmācības programmas, braukšanas stundu skaits un noteiktas citas izmaiņas. “Staburags” skaidro, kā šīs pārmaiņas ietekmēs autoskolas reģionos.
Informācija Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) mājaslapā liecina, ka Aizkraukles reģionā braukšanas prasmes var apgūt vairāk nekā desmit autoskolās. Daļa no tām ir lielāku skolu filiāles, daļa mazāki vietējie uzņēmumi, pāris individuālo komersantu. Reāli pakalpojumu sniedz mazāks skaits uzņēmumu — konkurence ir diezgan liela, un lauku reģionos sarūkošo iedzīvotāju skaitu izjūt arī šīs nozares pārstāvji. Sagaidot pārmaiņas, iedzīvotājus satrauc pakalpojuma sadārdzināšanās, par iespējamu maksas palielināšanos raksta arī mediji. Vairāku aptaujāto autoskolu pārstāvji dramatisku cenu kāpu neprognozē un pārmaiņas uzskata vairāk par formālām, nebūtiskām. Tāpat nozares pārstāvji norāda, ka drošība uz ceļa izmaiņu rezultātā ne-
palielināsies.
Sākot no 1. novembra, ievērojami mainīti nākamo transportlīdzekļu vadītāju teorētisko mācību saturs un norise, braukšanas apmācības programmas, tostarp palielinot minimālo braukšanas stundu skaitu, noteikts laikposma ierobežojums, kurā kopš reģistrēšanās autoskolā būs jānokārto eksāmeni CSDD, mainīta arī norēķinu kārtība par mācībām. Jaunas, paaugstinātas, prasības būs arī autoskolām, kā arī teorētisko priekšmetu pasniedzējiem un braukšanas mācību instruktoriem.
Galvenās izmaiņas nākamo autovadītāju apmācībā paredz teorētiskās apmācības programmas, papildinātas ar jaunām tēmām, kas būs sadalītas apmācības moduļos. Ikvienam apmācāmajam obligāti būs jāapgūst visas mācību programmā noteiktās tēmas. Minimālais vadīšanas nodarbību skaits B kategorijai palielināts no 14 uz 20 stundām. Transportlīdzekļu vadītāja apliecības iegūšanas eksāmenus varēs kārtot trīs gadus, skaitot no reģistrēšanas dienas autoskolas mācību grupā. Par visiem ar apmācību saistītajiem pakalpojumiem tagad būs jānorēķinās ar autoskolu.
CSDD uzskata, ka augstākas prasības un stingrāka autoskolu darbības kontrole mazinās nelegālos maksājumus, kas nereti tiekot praktizēti autoskolās (lielākoties par braukšanas apmācību). “Rezultātā palielināsies ieņēmumi valsts budžetā. Pašlaik ir autoskolas, kuras izmanto klientu nezināšanu un pieprasa samaksu par pakalpojumiem, ko klients var veikt pats un bez maksas, piemēram, pēc apmācības beigšanas topošais autovadītājs pieteikties eksāmeniem CSDD var personīgi, un par to maksa nav paredzēta,” uzskata CSDD pārstāvji.
Turpmāk būs jauni, stingrāki kritēriji topošajiem instruktoriem saistībā ar minimālo vecumu un izglītības līmeni. Noteiktu programmu pasniedzējiem nepieciešama otrā līmeņa profesionālā augstākā izglītība, kā arī atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas apliecība, bet braukšanas instruktoram — vismaz pirmā līmeņa profesionālā augstākā izglītība, atbilstošas kategorijas vadītāja apliecība un autovadītāja stāžs vismaz trīs gadi.
Stingrāka būs mācību procesa kontrole: pirmkārt, noteikts konkrēts mācību grupu un izmaiņu reģistrēšanas laiks, lai CSDD tam var sekot, veikt pārbaudes, otrkārt, teorētisko priekšmetu mācību stundas, tēmas un apmācāmo personu apmeklējumu reģistrāciju papīra formāta žurnālā paredzēts aizstāt ar elektronisko reģistrāciju, tas gan plānots no 2018. gada.
Pārejas periods līdz 2018. gada 1. janvārim noteikts prasībai, ka ikvienas autoskolas rīcībā jābūt atbilstoši aprīkotam mācību laukumam. Šī prasība pamatota ar to, ka iespējami jāsamazina nākamo vadītāju sākotnējā apmācība ceļu satiksmē, kā arī lai padarītu caurspīdīgāku finanšu apriti saistībā ar maksājumiem par mācību laukumu izmantošanu.
Saskaņā ar CSDD datiem autoapmācības pakalpojumus piedāvā:
Aizkraukles novadā — SIA “1A Fortūna”, Aizkraukles profesionālā vidusskola, SIA “Vikings”, SIA “Autoprofs”, Aizkraukles novada vidusskola, SIA “Autoskola Credo autoprieks”, SIA “BUTS”, IK “Pļaviņu autoskola”, SIA “Braukšanas klase”;
Jaunjelgavas novadā — IK “U&M auto”;
Kokneses novadā — SIA “Autoprofs”;
Neretas novadā — SIA “Vāvere.J”, SIA “Kadri”;
Pļaviņu novadā — SIA “Autoprofs”;
Skrīveru novadā — SIA “Vāvere.J”;
Vecumnieku novada Valles pagastā — IK “Bauskas autoskola”.
Fakts
Ik gadu B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības iegūst līdz pat 24 tūkstošiem Latvijas iedzīvotāju. Paaugstinot kvalifikāciju, tiesības papildus vadīt vēl citu kategoriju spēkratus — ap deviņiem tūkstošiem cilvēku. Šo apmācību nodrošina aptuveni 200 autoskolu, un pēdējos gados šī sistēma ir funkcionējusi bez krasām pārmaiņām.
Viedokļi
Jolanta Vāvere-Grigoroviča, SIA “Vāvere.J” direktore
— Mūsu autoskola darbojas Skrīveros, Ērberģē un Lielvārdē. Ērberģē gadā ir divas grupas, Skrīveros regulāri — vienu grupu beidzam mācīt, tūlīt jau savācam nākamo. Oktobra beigās visās trijās vietās grupām mācības beidzās, un man būs neliela pauze, lai var sagatavoties apmācībai, izveidot prezentācijas, saprast izmaiņas.
Uzņēmumam jaunās pārmaiņas radīs vairāk darba grāmatvežiem. Līdz šim apmācāmie maksāja tieši instruktoram, tagad klāt būs lieks darbs — jāseko līdzi veiktajiem maksājumiem, cik kurš un kad ieskaitījis. Arī teorijas pasniedzējiem jāpiestrādā, izveidojot jaunos mācību moduļus, prezentācijas. Izdevumi izmaiņu rezultātā būs lielāki, un līdz ar to palielinās arī apmācību maksa.
Teorijā izmaiņas paredz vairāk mācīt tehnisko pusi, piemēram, ar ko atšķiras dīzeļmotors no benzīnmotora. Manuprāt, svarīgāk ir zināt un saprast ceļa zīmi, nevis motora atšķirības. Šaubos, vai šie pasākumi rezultēsies ar lielāku drošību uz ceļa. Ja prioritāte būtu lielāka drošība, tad, manuprāt, noderīgi būtu pārskatīt autovadītāja apliecības iegūšanas vecumu, uzskatu, ka būtu derīgi to paaugstināt līdz 21 gadam. Diemžēl tik agrā vecumā — astoņpadsmit gados — gribas atstāt iespaidu, “pagāzējot” parādīt sevi. Šogad avārijās gājuši bojā daudzi šī vecuma jaunieši.
No 2018. gada katrai autoskolai jābūt apmācību poligonam, par to sākam domāt, jāskatās, kādas cenas, varbūt izdevīgāk ir nomāt, nevis veidot savu. Rīgā šie laukumi ir problēma, bet laukos braukšanas apmācības poligonus īsti nevajag — esam iztikuši, jo nomaļu vietu, kur, neviena netraucēti, varam darboties, netrūkst. Taču, tā kā tie būs obligāti, tad paredzams izmaksu pieaugums — laukums autoskolai būs papildu izmaksas. Pieļauju, ka daudzas mazās skolas nespēs šo konkurenci pārvarēt, izdzīvos lielākie, līdzīgi kā lielveikali izkonkurēja mazos veikaliņus. Mazās autoskolas, lai izdzīvotu, ļoti cenšas, jo tām lielākā reklāma galvenokārt ir pašu bijušo apmācāmo atsauksmes, tādēļ kvalitāte ir būtiska.
Kaspars Porietis, SIA “Kadri” direktors
— Sagaidot izmaiņas, manuprāt, radīta lieka ažiotāža. Cilvēki ir sabiedēti ar lielu cenu kāpumu, bet nekā dramatiska nebūs. Līdz šim obligāto 14 braukšanas nodarbību vietā turpmāk būs par sešām vairāk, tā arī vienīgā pārmaiņa, ko finansiāli jutīsim. Cenu ziņā citas izmaiņas nav paredzamas. Stundu skaits teorijā nemainīsies, turklāt teorijas apmācība varētu būt pat vienkāršāka. Ja cilvēks neierodas uz nodarbību, tad gada laikā tajā pašā autoskolā citā grupā izlaisto vielu varēs apgūt. Lielākas pārmaiņas varētu būt, sākot ar 2018. gadu, kad autoskolām obligāta prasība būs apmācību poligons. Mūsu uzņēmumu tas neietekmēs, jo mums poligons ir gan Madonā, to nomājam arī Jēkabpilī.
Ar nākamo gadu tiks ieviests elektroniskais uzskaites žurnāls — jāiet laikam līdzi, jo tehnoloģijas attīstās. Tā varētu būt problēma lauku reģionos, kur nav kvalitatīva interneta. Un, ja nav interneta, tad kaut priedē kāp! Papīra formāts turpretim strādā vienmēr. Kādu rezultātu radīs izmaiņas? Drošības jomā, manuprāt, nemainīs neko. Nedomāju, ka tieši jaunie autovadītāji ir tie lielie noteikumu pārkāpēji. Drīzāk jau pieredzējušie autovadītāji, tāpēc drošības palielināšanai noderētu reiz ieplānotā, bet kaut kur nozudusī iecere, kas paredzēja visiem autovadītājiem ik pēc pieciem gadiem kārtot eksāmenu teorijā. Man šķiet, tas palīdzētu atsvaidzināt zināšanas, būtu efektīvāks līdzeklis, kas piespiestu atkārtot noteikumus.
Uldis Olingovičs, “U&M auto” skolas pārstāvis
— Pārmaiņas dzīvi varētu vairāk sarežģīt tieši mazajām autoskolām, lielie uzņēmumi, iespējams, tās tik ļoti neizjutīs. Jaunā sistēma paredz apmācību pa moduļiem. Ja apmācāmais neatnāk kaut uz vienu moduļa nodarbību, tad viņam šī tēma jāapgūst tajā pašā autoskolā ar citu grupu vai individuāli. Mazajās skolās grupu komplektē ne tik bieži. Ja teorētisko apmācību pārmaiņas galvenā doma bija palielināt drošību uz ceļa, tad, manuprāt, mērķis netiks sasniegts. Turpmāk piecas mācību stundas paredzētas automašīnas tehniskās kārtības un aprīkojuma apgūšanai — virsbūve, dzinēji, to darbības pamatprincipi, dzesēšanas un eļļošanas sistēmas, barošanas sistēmas u.c. Manuprāt, runājot par tehniskajām lietām, pietiek ar to, kas programmā par šo tēmu bija līdz šim. Ikdienā jāpārbauda auto tehniskā kārtība, bet vai vajadzīgas specifiskas zināšanas par motoriem? Kā tas palielinās drošību? Mans subjektīvais viedoklis ir tāds, ka pārmaiņas mācību procesā nav pārdomātas. Braukšanas kultūra atkarīga no katra individuāli, izmaiņas teorijas apmācībās cilvēka būtību nemainīs. Ja mācību laikā pieņem to, ko māca autoskolā, tad uz ceļa pārņem tur esošo braukšanas kultūru. Vēl viena izmaiņu nianse ir obligātais skolas eksāmens braukšanā, kas, domājams, neko īpaši nemainīs. Skolas eksāmens teorijā bijis vienmēr, bet braukšanas pārbaudījumu noteica katrā skolā. Runājot par personīgo pieredzi, braukšanas eksāmena mūsu skolā nebija, taču apmācāmo tālāk virzīju, ja vismaz par 80% biju pārliecināts, ka cilvēks eksāmenu noliks. Protams, cik var būt drošs par braukšanu — var nepaveikties arī labam braucējam. Tomēr šī iniciatīva ir atbalstāma, eksāmens ir noderīga pieredze vadītāja apliecības pretendentam. Vērtīgāk būtu, ja skolas eksāmenu pieņemtu nevis apmācāmā, bet kāds cits instruktors.
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra