Staburags.lv ARHĪVS

Rēķins ir vienkāršs

Sandra Pumpure

2016. gada 28. oktobris 06:15

270
Rēķins ir vienkāršs

Lai pievērstu Saeimas un Satiksmes ministrijas uzmanību milzīgajai sabiedrības neapmierinātībai ar pašreizējo nodokļu slogu autovadītājiem, sabiedrības iniciatīvu portālā ManaBalss.lv savākti 22 850 paraksti, aicinot atcelt spēkā esošo ceļa nodokļa iekasēšanas modeli un ieviest to pēc Igaunijas parauga. Iniciatīva iesniegta Saeimā, cerot, ka tā atradīs dzirdīgas ausis. Šogad  Saeimā jau iesniedza portālā atbalstīto iniciatīvu “Par ceļiem bez bedrēm”, un Saeima uzdeva Ministru kabinetam to izvērtēt, bet acīmredzot tā arī nekas nav paveikts, jo nekādas informācijas nav.

Līdzīgi ir arī citos sasāpējušos jautājumos — ja valdībai nav risinājuma, tā nedara neko. Tikai — cik ilgi var izlikties neredzam problēmu? Valstsvīriem ļoti patīk pasūtīt dārgus ārvalstu ekspertu pētījumus, kurus pēc tam bieži vien grūti ieviest reālajā dzīvē. Mums ļoti patīk skatīties arī uz kaimiņu pozitīvo pieredzi, bet to labāko kaut kā tomēr nemākam paņemt. Jā, nauda ceļiem ir vajadzīga, un reālākais to ir iekasēt no infrastruktūras lietotājiem — automašīnu īpašniekiem. Loģiski būtu rīkoties pēc principa — jo vairāk brauc, jo vairāk maksā, kā tas Igaunijā un Lietuvā, kur ceļa nodokli iekasē ar katru reāli nopirkto un patērēto degvielas litru. Savukārt Latvijā to iekasē nesamērīgi lielu, neņemot vērā, vai ar automašīnu brauc vai tā ilgstoši stāv neizmantota.  Degviela Igaunijā un Latvijā ir apmēram tādā pašā cenā kā Latvijā, un tajā jau ir iekļauts ceļa nodoklis. Mēs maksājam vēl papildus.

Ja mazinātu nodokļu slogu, vairāk iedzīvotāju varētu braukt ar automašīnām un nebūtu jādomā, vai ģimenē var atļauties uzturēt vairāk par vienu transporta līdzekli. Rēķins  ir vienkāršs — ja varam atļauties nopirkt vairāk pakalpojumu un lietu, ieguvēji ir arī tie, kas to nodrošina. Tikmēr Latvijā viss notiek pretēji. Valdība šoruden atbalstīja automašīnu un motociklu nodokļa atcelšanu, bet vienlaikus palielināja transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes. Satiksmes ministrijas skaidrojums vienkāršs — zaudētais nodoklis kaut kā jākompensē.

Kamēr eksperti un lēmēji nevar vienoties par labāko risinājumu, Latvijas ceļi brūk, jo tiem kata­strofāli nepietiek finansējuma. Maksājam bargus nodokļus, bet līdz ceļiem tie reāli nenonāk. Jau otro gadu biedrība “Latvijas Ceļu būvētājs” Saeimas priekšsēdētājai Inārai Mūrniecei valsts budžeta projekta izskatīšanas sākšanas priekšvakarā pasniedza vēsturisku portfeli ar informāciju par sabrukuma situācijā esošiem valsts autoceļiem un tiltiem. Pagaidām labākais, kas panākts, ir sapratne par reālo situāciju, bet labāka risinājuma nav arī nākamā gada valsts budžetā.