Staburags.lv ARHĪVS

Kampaņas trakums

Agita Grīnvalde-Iruka

2016. gada 16. septembris 09:27

704
Kampaņas trakums

Šobrīd sociālajos tīklos aktuālākie sludinājumi ir aicinājumi mainīties ar “Maximas” kampaņas “Iepazīsti pasaules dzīvniekus” uzlīmēm. Cilvēki safotografējuši klājienu ar uzlīmēm un publicē sarakstus ar trūkstošajām. Ne tikai bērni, bet arī mammas kaismīgi meklē vēl vajadzīgās uzlīmes, lai piepildītu uzlīmju albumu. Notiek aktīva sarakste, un tiek norunātas tikšanās. Ar smaidu vēroju, kā vairākas mammas pie lielveikala durvīm satikušās un pēc saraksta pārbauda, kas kurai ir, un samainās ar vajadzīgajām. Šī pēdējā “Maximas” mārketinga kampaņa Latvijā sasniegusi milzīgus apjomus.

Protams, tajā visā ir arī kas pozitīvs. Tādā veidā mazākie bērni apgūst skaitļu pasauli, pēc uzlīmes numura atrodot tai vajadzīgo vietu albumā, mācās lasīt dzīvnieku nosaukumus, lielākie savukārt apgūst ģeogrāfiju. Arī mūsu ģimenei šī kampaņa nav gājusi secen, un meitenes ar draudzenēm mainās uzlīmēm, piepilda albumu, uzzina kaut ko jaunu par dabas iemītniekiem. Droši vien šī mainīšanās ar uzlīmēm veicina arī komunikāciju un saskarsmi. Taču tajā pašā laikā aizdomājos par to, cik prasmīgi šādas kampaņas iztukšo mūsu makus, mudinot maksāt par lietām, kas mums patiesībā nav vajadzīgas.

Cik godīgas ir šādas kampaņas, kurās iekrītam kā mušas zirnekļu tīklos? Tirgotājiem tās noteikti ir izdevīgas tādēļ, ka pircējs, kārodams noskatīto preci, iepirksies konkrētajā veikalā, kā arī uzlīmju iegūšanai tērēs lielāku naudas summu, nopirkdams arī nevajadzīgus sīkumus. Veikalā pie kases šad tad gadās redzēt, ka pircējs, kuram līdz noteiktajai summai, lai varētu saņemt kārtējo uzlīmi, pietrūkst pavisam nedaudz, izmisumā atrod kādu patiesībā nevajadzīgu nieciņu un nopērk.

No tirgotāju puses noteikti nekas jau netiek pārkāpts — ir piedāvājums, un mēs paši esam atbildīgi par to, ko izvēlamies. Vienkārši bieži paši esam lētticīgi, uzķeroties uz izmestajiem akciju āķiem, vai esam par slinku, lai veltītu laiku piedāvātās preces analoga meklējumiem. Bieži tajā pašā “Maximā” piedāvātās akcijas preces daudzviet var iegādāties par tādu pašu vai pat zemāku cenu. Tā bijis ar katliem, mugursomām, nažiem un citām lietām, domāju, ka arī šajā “dzīvnieku akcijā” par sakrātajām bonusa uzlīmēm nopērkamie lego konstruktori arī bez akcijas citur atrodami par pieņemamu cenu. Bērni aizrautīgi krāj uzlīmes, lai mamma varētu nopirkt mīksto rotaļlietu, bet pēc tam iegūtā mantu kolekcija lēnām plauktā apklājas ar putekļiem.

Bieži gadās, ka uzlīmes sakrātas, bet tās pret noskatīto preci samainīt nevar, jo tā jau beigusies. Par to bieži sūdzības saņem arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.