Vai autosportam Aizkrauklē pienācis gals?

Saistībā ar grozījumiem Sporta likumā, kas stājās spēkā šī gada 1. jūlijā, Aizkraukles autotrasē tika atceltas biedrības “Eissracing” rīkotās autokrosa sacensības, un, visdrīzāk, šosezon sacīkšu mašīnas šajā trasē vairs neredzēsim.
Grozījumi Sporta likumā paredz, ka “sacensības autosportā, motosportā vai ūdens motosportā atļauts rīkot tikai licencētā pastāvīgā vai uz laiku ierīkotā attiecīgo sporta sacensību norises vietā (trasē) un attiecīgajā sporta veidā licencēta atbilstošas kategorijas galvenā tiesneša vadībā”. Trašu un tiesnešu licencēšana autosportā uzticēta Latvijas Automobiļu federācijai (LAF). Diemžēl Aizkraukles autotrase nav licencēta un arī nevienam tiesnesim federācijas izdotas licences šobrīd nav.
Optimisma nav
Aizkraukles autotrase izveidota uz Aizkraukles novada pašvaldībai piederošas zemes, par kuras nomu sacensību un treniņbraucienu rīkošanai noslēgts līgums ar biedrību “Eissracing”. Tās valdes priekšsēdētājs Raivis Galviņš, jautāts, vai tas nozīmē, ka autosportam Aizkrauklē pienācis gals, nebija noskaņots optimistiski. “Nenoliedzu, ka šīs lietas bija jāsakārto, jo drošība autosportā ir ļoti svarīga, taču domāju, ka viss notika pārāk sasteigti. Pirms grozījumu pieņemšanas mēs kā nozares pārstāvji netikām iesaistīti diskusijās, un arī pārejas periods — divi mēneši — ir pārāk īss,” skaidro R. Galviņš. Šajā sezonā no LAF kalendāra aizkrauklieši jau “izkrituši”, un tas nozīmē, ka šovasar šeit noteikti sacensības vairs nerīkos. “Biedrības kausa izcīņas otrais posms bija plānots 2. jūlijā, bet likuma grozījumi stājās spēkā dienu iepriekš. Lūdzām tomēr ļaut sacensības aizvadīt, taču saņēmām kategorisku “nē”, tāpēc likumu nepārkāpām un sacensības atcēlām,” piebilst R. Galviņš.
Bet kā būs nākotnē? R. Galviņš atzīst, ka trasi varētu licencēt, tas, ko šī uzdevuma izpildei norādījusi Latvijas Automobiļu federācija, esot paveicams, taču biedrība nav pelnoša organizācija un līdzekļu tai šobrīd tam nav, nav arī atbalstītāju, kas varētu palīdzēt. “Jaunās prasības būtiski sadārdzina sacensību izmaksas. Tā kā mums galvenie tiesneši mainās, tad jālicencē būtu vairāki. Ja mums pašiem tādu nav, jāpieaicina LAF tiesneši, un tas ir dārgāk. Tāpat LAF pieprasa licencēt automašīnu drošības karkasus, izvirza citas prasības. Federācija monopolizējusi sacensību rīkošanu un izvirza tādas prasības, kas likumā nemaz nav atrunātas, lai gan ir jautājumi, uz kuriem viņi paši šobrīd nemaz nevar atbildēt,” savu sāpi pauž biedrības vadītājs, kurš atzīst, ka šo iemeslu dēļ šobrīd nav zināms, kas ar autosportu un trasi notiks nākotnē.
Galvenais — drošība
“Staburags” sazinājās arī ar Latvijas Automobiļu federācijas pārstāvjiem, lai lūgtu raksturot situāciju. Latvijas Automobiļu federācijas Krosa komisijas padomes vadītāja Inta Ulme stāsta: “Aizkraukles autotrase mums ir zināma. Trases segums ir labs, tomēr ir dažas lietas, kas trasē būtu uzlabojamas. Tas varbūt skan vienkārši, taču mēs saprotam, ka darbs jāiegulda un vajadzīgi līdzekļi. Problēma, iespējams, ir tā, ka trase izveidota uz pašvaldībai piederošas zemes un nepieder biedrībai, kas rīko sacensības. Taču pats galvenais, par ko noteikti jādomā, ir skatītāju drošība. Ja šīs lietas sakārtotu, trasi varētu licencēt. Bija arī ieteikumi par dalībnieku parka sakārtošanu.”
Inta Ulme piebilst, ka nav bijis nopietni padomāts, kāds ir medicīniskās palīdzības nodrošinājums. Likums noteic, ka sacensību laikā to organizatoriem jānodrošina medicīniskā palīdzība, taču tajā nav atrunāts, kā tieši tas jārealizē. Līdz šim trasē dežurēja nolīgts medicīnas darbinieks, taču tā nebija neatliekamās medicīniskās palīdzības brigāde ar speciāli aprīkotu operatīvo transportu. Ja federācija pieprasīs nodrošināt šāda veida medicīnisko palīdzību, tas arī maksā krietni vairāk.
“Mašīnām, kas te piedalās sacensībās, lielākajai daļai nebija sertificēti drošības karkasi, kas ir svarīgi pašu braucēju drošībai. Saprotam, ka arī tie ir papildu izdevumi. Tāpat likums paredz, ka sacensību galvenajam tiesnesim jābūt licencētam, taču to nevar izdarīt vienas dienas laikā. Līdz tam ir jāizaug, soli pa solim uz to jāvirzās. Ja viņam izsniedz licenci, lai ir skaidrs, ka uz viņu var paļauties un viņš visu saprot,” uzsver I. Ulme. Runājot par drošību, aculiecinieki stāsta, pēdējās sacensībās piedzīvots nopietns starpgadījums, kad kāds braucējs trases malā notrieca divus tiesnešus.
Skaidri noteikumi
“Ja trase būtu gatava, droši varētu rīkot sacensības, kas ir reģistrētas federācijas kalendārā. Mēs nelicencēsim trasi pasākumiem, kur mēs nezināsim, kas tur brauc. Biedrība, protams, var rīkot savu kausa izcīņu, taču sacensību nolikums un tehniskie noteikumi jāsaskaņo un jāapstiprina federācijā. Šobrīd nav pārliecības, ar kādām mašīnām brauc un cik drošas ir šīs sacensības,” piebilst Krosa komisijas padomes vadītāja. Ulme gan arī atzīst, ka grozījumi Sporta likumā apstiprināti, taču Ministru kabineta noteikumi, kas nosaka licencēšanas kārtību, vēl ir tikai izstrādes stadijā, lai gan federācijai ir noteikumi par trašu sagatavošanu un licences saņemšanu.
Kāds ir federācijas pārstāvju redzējums, vai saistībā ar jaunajiem noteikumiem amatieru sports varētu izzust? I. Ulme saka: “Domāju, ka sakārtosies lietas un nebūs tik daudz šo sporta pasākumu ar zināmām un nezināmām sekām. Autosportā jau nav tādu kritēriju, kādā veidā tiek atlasīti braucēji, piemēram, Latvijas čempionātam. Ne jau visi, kas tajā brauc, ir profesionāļi. Vienam ir lielāka pieredze, citam — mazāka, un, ja sacīkšu mašīna atbilst visiem tehniskajiem nosacījumiem, sportisti brauc sacensībās, kas jau sen notiek un notiks.” Sarunā Ulmes kundze vairākkārt uzsver, ka atbalsta savus biedrus, kāds ir arī biedrība “Eissracing”. Taču izskanējuši pārmetumi, ka federācija tikai izvirza prasības, bet atbalsta nav nekāda. Tāpēc jautājām — kāds tieši ir šis atbalsts? “Ja sacensības ir reģistrētas federācijas kalendārā un kontrolētas, ar augstāku drošības līmeni, tās ir prestižākas, tajās ir skaidri noteikumi, un nevar izdomāt piemērot sodu sportistam, kurš pagrūstījis rīkotāja dēlu. Ir bijuši arī tādi piemēri,” stāsta federācijas pārstāve. ◆
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra