Staburags.lv ARHĪVS

“Aizkraukles ATU” kļūst par akciju sabiedrības “CATA” sesto filiāli

Guna Mikasenoka

2016. gada 12. jūlijs 00:01

260
“Aizkraukles ATU” kļūst par akciju sabiedrības “CATA” sesto filiāli

Noslēdzies Aizkraukles novada pašvaldības autotransporta uzņēmuma “Aizkraukles ATU” reorganizācijas process, to pievienojot Cēsīs reģistrētajai akciju sabiedrībai “CATA” — 28. jūnijā Uzņēmumu reģistrā valsts notāre Ivonna Štrauhmane veikusi  ierakstu par reorganizāciju — apvienošanu.

Aizkavē tiesāšanās process
SIA “Aizkraukles ATU” ir svītrota no komercreģistra — tāda uzņēmuma vairs nav. Turpmāk Aizkrauklē darbosies AS “CATA” filiāle, kuru vadīs līdzšinējā “Aiz­kraukles ATU” valdes locekle Aija Ciganoviča.
Pagājis vairāk nekā gads, kopš Aizkraukles novada dome nolēma sākt pašvaldības autotransporta uzņēmuma “Aizkraukles ATU” reorganizāciju un pievienot to Cēsīs reģistrētajai akciju sabiedrībai “CATA”. Tolaik tika prognozēts, ka šis process ilgs apmēram gadu. Reorganizāciju bija plānots pabeigt par dažiem mēnešiem agrāk, taču visu formalitāšu kārtošanu aizkavēja tiesāšanās process — SIA “B-Bus” Aizkraukles novada domes lēmumu 2015. gadā apstrīdēja tiesā, uzskatot, ka tas ir prettiesisks un atceļams. “B-Bus” arī vēlējās apvienoties ar “Aizkraukles ATU” un prasības pieteikumā pamatoja, ka Aizkraukles novada pašvaldība nav izvērtējusi maksimālo labumu — 2014. gadā “B-Bus” peļņa bijusi vairākas reizes lielāka nekā AS “CATA” peļņa, līdz ar to, sadalot peļņu dividendēs, pašvaldība iegūtu lielāku summu, ja tā būtu apvienojusies ar uzņēmumu “B-Bus”. Tas uzskatīja, ka pašvaldībai bija jārīko konkurss, lai noteiktu, ar kuru uzņēmumu apvienoties vai kuram pārdot savas kapitāldaļas.   
“B-Bus” pieteikumu noraida pilnībā
Aizkraukles novada pašvaldība pamatoja, ka Izšķērdēšanas novēršanas likumu tā nav pārkāpusi. Pēc Autotransporta direkcijas sniegtās informācijas, “B-Bus” neveic valsts pasūtītos regulāros pasažieru pārvadājumus kopš 2012. gada beigām un tā pārvaldes modelis ir necaurredzams un nepārskatāms. Turpretī  AS “CATA” darbība ir pārskatāma un saprotama. Tās mērķis nav tikai gūt peļņu, bet arī nodrošināt kvalitatīvus sabiedriskā transporta pārvadājumus.
Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs Leons Līdums uzskata, ka AS “CATA”, kurā apmēram 99% akciju piederēja 12, tagad jau 13 pašvaldībām, ir garants sabiedrisko pārvadājumu pakalpojumu sniegšanai Aizkraukles reģionā arī tur­pmāk, un tas bijis galvenais nosacījums, kādēļ tā izvēlēta. 
“CATA” ārpus Rīgas ir lielākais pasažieru pārvadātājs, kas sniegto pakalpojumu kvalitātes un apjoma ziņā ir vienā no vadošajām vietām Latvijā. Administratīvā rajona tiesa norādīja, ka Izšķērdēšanas novēršanas likums nenosaka pienākumu pašvaldībai rīkot izsoli vai konkursus, lai noteiktu, kurai kapitālsabiedrībai pievienot savējo. Tā arī atzina, ka visi pašvaldības norādītie  apsvērumi ir loģiski un saprātīgi pamato izvēli, ka ne vienmēr pašvaldībai var būt kopīgi mērķi un kopīgs redzējums par komercdarbību kādā jomā ar personu, kura par darījumu piedāvā augstāko cenu. Tiesa “B-Bus” pieteikumu noraidīja pilnībā. Uzņēmums spriedumu pārsūdzēja Augstākajā tiesā, kura Administratīvās rajona tiesas spriedumu atstāja negrozītu. 
“Tiesāšanās bija pašvaldības juristes Lilijas Grundšteinas meistarības paraugstunda,” uzskata Līduma kungs.
Brīnumu nebūs — jāstrādā
Saskaņā ar līgumu “CATA” akcionāri nolēma pamatkapitālu palielināt par 17 808 eiro, un reorganizācijas — apvienošanas rezultātā AS “CATA” līdzšinējais pamatkapitāls pieauga līdz 1 416 049 eiro, ko veido 1 011 464  akcijas ar nominālvērtību 1,40 eiro. Pamatkapitāla palielināšanai tika emitētas akcijas, uz kuru iegūšanu tiesības bija Aizkraukles novada pašvaldībai, un tās tika apmaksātas ar SIA “Aizkraukles ATU” mantu. Aizkraukles novada pašvaldībai tagad 1,274% akciju. Pēc uzņēmumu apvienošanas AS “CATA” bilances kopsumma pieauga par 315 739 eiro, tiek plānots, ka apgrozījums sasniegs aptuveni 12 miljonus 300  tūkstošus eiro gadā, nobraukums  — 12 miljonus 590 tūkstošus kilometru gadā. AS “CATA” ir 448 strādājošie.
AS “CATA” valdes priekšsēdētājs un ģenerāldirektors Māris Ozoliņš stāsta, ka visas tās sociālās garantijas, kas paredzētas citām filiālēm, tagad attiecināmas arī uz Aizkraukles filiāli. Tāpat prasības pret darbu.  “Nekādu zili zaļu brīnumu nebūs — būs jāstrādā,” viņš uzsver un informē, ka AS “CATA” ir izstrādāta konkurētspējīga darba samaksas,  strādājošo kvalifikācijas celšanas un motivēšanas sistēma.
Reorganizācijas procesā tika pārņemti visi darbinieki. Saskaņā ar Darba likumu, savstarpēji vienojoties, darba attiecības pārtraukuši 14 darbinieki, kuri bija pensijas vecumā, bet trijiem bija beidzies darba līguma termiņš.
Iepriekš bija izskanējusi informācija, ka “CATA” pārņems visus darbiniekus un ka viņi netiks atlaisti, darba tiesiskās attiecības ar SIA “Aizkraukles ATU” darbiniekiem netiks pārtrauktas. Māris Ozoliņš stāsta, ka tā nekad nav teicis, un kur gan radīšoties līdzekļu ekonomija, ja paliks tā, kā bijis agrāk? Ja paskatāmies apmēram pirms gada AS “CATA” publiskotajā informācijā, tā arī ir — toreiz tika teikts, ka “Aizkraukles ATU” iekļaušana “CATA”  sastāvā ļaus būtiski optimizēt izmaksas, jo grāmatvedības, personāla lietvedības, juridiskie, darba aizsardzības un ar pārvadājumiem saistītie ražošanas procesi ir centralizēti un visām filiālēm tiek veikti bāzes uzņēmumā Cēsīs. Līdz ar to loģiski secināms, ka   rezultātā štata vietas Aizkrauklē tiks samazinātas. Tomēr neviens pret savu gribu no darba neesot atbrīvots, tā bijusi sav­starpējā vienošanās. 
“AS “CATA” vadība sveic visus Aizkraukles ATU darbiniekus savā kolektīvā un cer uz draudzīga, darbīga, lojāla un saliedēta kolektīva pievienošanos lielajai AS “CATA” darbinieku saimei!” saka Māris Ozoliņš. “Ceram uz kopīgi sasniegtiem, uz attīstību vērstiem mērķiem, augstiem darba rezultātiem un kvalitatīvi sniegtiem pakalpojumiem.”
AS “CATA” ir ieviesti jaunākie interneta tehnoloģiju risinājumi un datubāzes, kas nodrošina operativitāti datu un dokumentu apmaiņā. Filiālēm kā atsevišķām struktūrvienībām ir savs konts, un filiāļu vadībai jānodrošina pozitīvs saimnieciskās darbības rezultāts savā struktūrvienībā,  kvalitatīvs, noslēgtajiem līgumiem un normatīvajiem aktiem atbilstošs tehniskais process, pārvadājumu nepārtrauktība un dokumentu pirmapstrāde. Tā kā uzņēmumam tagad ir jau sešas filiāles, operatīvi iespējams apkalpot pasažierus reģionālās nozīmes mar­­
šrutos, nodrošināt viszemākās izmaksas pakalpojumu pasūtītājiem, zemas autobusu parka remonta un apkopju izmaksas, tajā skaitā par autobusu mazgāšanu, tehnisko apkopi, nelielu remontu veikšanu. “Turpināsim veikt autobusu parka pārstrukturēšanu uz ekonomiskākiem, mazākas ietilpības autobusiem atbilstoši ekonomiskai situācijai nozarē, mainīgajai pasažieru plūsmai, normatīvo aktu, noslēgto līgumu un pasūtītāju prasībām. Šogad filiālēs ieviesām dažādu veidu abonementa biļetes, un tādas būs arī Aiz­kraukles filiālē. Viss, kas ieviests AS “CATA”, attiecināms arī uz Aiz­kraukli,” informē ģenerāldirektors.
Kvalitātes vadības sistēma būs arī Aizkrauklē
Māris Ozoliņš arī uzsver, ka, lai uzlabotu pārvaldības procesus un klientu apmierinātību, 2007. gadā pirmo reizi tika sertificēta un 2010., 2013. un 2016. gada jūnijā pārsertificēta kvalitātes vadības sistēma atbilstoši starptautiskā standarta ISO 9001 prasībām. Gada laikā kvalitātes vadības sistēma tiks ieviesta arī Aizkraukles filiālē.
Leons Līdums kā Aizkraukles novada pašvaldības pilnvarots akciju pārvaldītājs šomēnes piedalījās AS “CATA” akcionāru sapulcē. Viņš atzinīgi novērtē to, ka AS “CATA” vadība regulāri veic pārvadājumu un izmaksu analīzi, ievieš dažādus jauninājumus, lai spētu konkurēt pasažieru pārvadājumu tirgū. Pagājušā gada peļņu nolemts izlietot uzņēmuma attīstībai un konkurētspējas palielināšanai.
“Aizkraukles ATU” 2009. gadā  uzvarēja  iepirkumā par pasažieru pārvadāšanu bijušā Aizkraukles rajona teritorijā, un atkārtots konkurss būs 2021. gadā. Tagad, kad ATU ir tik stipra pasažieru pārvadātāju uzņēmuma filiāle, kopīgiem spēkiem ir lielākas izredzes uzvarēt gaidāmajos pasažieru pārvadājumu konkursos.
“Citas pašvaldības tagad lūdz dalīties pieredzē uzņēmumu apvienošanā,” saka Leons Līdums. “Mans viedoklis — esot akciju sabiedrības “CATA” sastāvā, kuras akcionāres ir 12  pašvaldības, jūtamies drošāk, stabilāk, ir pārliecība, ka uzņēmums strādās, darīs visu, lai arī turpmāk katras pašvaldības administratīvajā teritorijā, tajā skaitā Aizkraukles pusē, nodrošinātu pasažieru pārvadājumus.”


Uzziņa
◆ Akciju sabiedrība “CATA” dibināta 1954. gadā. AS “CATA” bez bāzes uzņēmuma Cēsīs līdz šim bija piecas struktūrvienības — filiāles: Limbažos (no 1959. gada),  Ainažos (no 1972.),  Siguldā (no 1974.), Saulkrastos (no 1974.), Ērgļos (no 1986.).  Aizkrauklē tagad ir sestā filiāle.
◆ Sabiedrības augstākā pārvaldes institūcija ir akcionāru sapulce. To starplaikā akcionāru intereses pārstāv padome, tajā ir trīs locekļi.
◆ “CATA” kopš 1993. gada ir Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas (LPPA) biedrs un viens no tās dibinātājiem. AS “CATA” valdes priekšsēdētājs Māris Ozoliņš ir ilggadējs LPPA valdes loceklis.
◆ “CATA” vadība aktīvi piedalās LPPA sniegto atzinumu sagatavošanā par Latvijas  sabiedriskā transporta nozares reglamentējošiem normatīvo aktu projektiem.

Fakti
◆ SIA “Eiroeksperts” vērtējumā “Aizkraukles ATU” noteiktā pašu kapitāla tirgus vērtība pērn jūnija beigās bija
75 000 eiro, savukārt “CATA” vērtība — 5 890 000 eiro.
◆ 2015. gadā SIA “Aizkraukles ATU” apgrozījums bija
682 541 eiro, peļņa — 840 eiro (2014. gadā zaudējumi — 22,6 tūkstoši eiro). Veicot pasažieru pārvadājumus 38 vietējās reģionālās nozīmes maršrutos, uzņēmums pērn pārvadājis
565 585 pasažierus, nobraucot 879 029 kilometrus.
◆ 2015. gadā akciju sabiedrības “CATA” neto apgrozījums bija 10,9 miljoni eiro, peļņa — 108,674 tūkstoši eiro, kopējais nobraukums reģionālajos starppilsētu un reģionālajos vietējās nozīmes maršrutos — 9 miljoni 880 tūkstoši kilometru, regulārajos pasažieru pārvadājumos pārvadāto pasažieru skaits — 3 miljoni  983,7 tūkstoši.