Staburags.lv ARHĪVS

Kam būtu izdevīgi?

Līga Patmalniece

2016. gada 12. aprīlis 09:50

250
Kam būtu izdevīgi?

Šonedēļ valdībai būs konceptuāli jāizšķiras, vai atbalstīt divu lielo uzņēmumu — “Lattelecom” (LTC) un “Latvijas mobilais telefons” (LMT) — apvienošanu. Šis jautājums nav jauns, par to spriež jau kopš 2009. gada. Ne tikai ekspertu, arī politiķu vidū domas dalās. Ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens grib saglabāt abu uzņēmumu patstāvību, savukārt bijusī ekonomikas ministre, tagadējā finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola redz ieguvumus, tos apvienojot. Igaunijā līdzīgs process jau paveikts, Lietuvā drīz noslēgsies. Nozares eksperti Latvijā norāda, ka šis būtu likumsakarīgs un loģisks solis — patērētāji saņemtu plašāku, daudzveidīgāku un inovatīvu pakalpojumu klāstu. No biznesa teorijas viedokļa — ja valstī ir divi uzņēmumi ar līdzīgu pakalpojumu spektru, gandrīz identiskiem akcionāriem, ir lietderīgi šādiem uzņēmumiem apvienoties. Vairāki eksperti pauž neizpratni par to, kādēļ vēl joprojām tas nav noticis, turpinās valdības neizlēmīga mīņāšanās uz vietas.

Telekomunikāciju tirgū, ienākot un nostiprinot pozīcijas jauniem spēlētājiem, gan LTC, gan LMT biznesa vērtība pēdējos gados krītas. Cīņas sīvumu par katru klientu noteikti ir pamanījuši daudzi mobilo sakaru lietotāji, saņemot zvanus no pakalpojumu sniedzējiem, visbiežāk mazākajiem uzņēmumiem. 

Lielākais ieguvējs apvienojoties varētu būt LTC, kas tādējādi mēģinātu nezaudēt nākotnes izredzes, jo fiksētie sakari “mirst”, no šiem pakalpojumiem atsakās aizvien vairāk iedzīvotāju. Arī mēs, strādājot “Staburagā”, to izjūtam — kādreiz daudzus lasītājus varēja sazvanīt, ņemot talkā telefonu grāmatu, tagad tā kļuvusi pavisam plāna un privātpersonu fiksēto telefonu numuri no tās gandrīz izzuduši. Tāpat televīziju aizvien vairāk iedzīvotāju biežāk izvēlas skatīties internetā, sev ērtā laikā, tādēļ arī fiksētā TV satura piegāde pamazām zaudē savu nozīmību.

Katrs darījums kādam ir izdevīgs — akcionāriem, uzņēmuma vadībai, patērētājam.  Kam izdevīgs būtu šis? Raugoties no patērētāja viedokļa, liels uzņēmums ar palielu monopolietekmi ir pamats satraukumam saistībā ar cenu celšanu un vājāko konkurentu izspiešanu no tirgus. Visvairāk šīs pārmaiņas skartu tieši lauku reģionu iedzīvotājus, jo daudzviet laukos var izvēlēties tikai starp LTC un LMT piedāvātajiem pakalpojumiem. Turklāt šajā pavasarī LTC jau palielina interneta un TV abonēšanas cenu, un vienīgā iespēja daudzviet ir pāriet pie LMT. Abiem uzņēmumiem apvienojoties, būs vienota cenu politika, tādējādi daudzi lietotāji paliktu bez izvēles iespējas un reģionos atsevišķās vietās varētu pat veidoties monopolsituācija.  Ņemot vērā kaimiņu pieredzi, kā arī uzņēmumu attīstības nepieciešamību, pārmaiņas ir vajadzīgas, un, ja tās veiktu saprātīgi un iespējami godprātīgi, tad ieguvēji varētu būt gan uzņēmēji, gan pakalpojumu pircēji.