Vecmammai uzdāvināt “iPad”?
Pirms diviem gadiem viens no lielākajiem, protams, arī dārgākajiem britu veikalu tīkliem Ziemassvētkos sevi reklamēja ļoti pārdroši. Reklāmas ideja: par lielu naudu veikala klients sev nopērk sen kārotu lietu — kurpes, somu vai ko citu, bet tuviniekiem Ziemassvētkos dāvina šī paša veikala glīti iesaiņotas papīra saspraudes, elastīgās gumijas, izlietņu korķus, vienvārdsakot, lētus niekus. Dāvanai jau pievienota gatava kartīte ar piebildi: “Atvaino, pārējo iztērēju sev!” Atzīsimies, katrs no mums vismaz reizi, pērkot dāvanu, ir padomājis tikpat egoistiski. Šogad, līdzīgi kā angļi, par dāvanu iegādi joko arī komiķis Jānis Skutelis. Viņš aicina dāvināt otram to, par ko skaidri zina, ka saņēmējs neizmantos, bet pašam noderētu, piemēram, vecmammai dāvinot moderno tehnoloģiju brīnumu — “iPad”. Reklāmas bez sava tiešā uzdevuma netieši liek paskatīties uz ierasto citādi, tātad domāt, nevis truli kliegt: “Pērc no manis šito, tas ir vislabākais!” Laikmetā, kad neskatāmies video ilgākus par trim minūtēm, nelasām rakstus garākus par pusi no lapas, likt domāt — tas ir drosmīgs solis. Ir arī tās otras reklāmas, kas veicina pretējo — mazāk domāt, rīkoties spontāni. Ātro kredītu kompānijām šis ir “pļaujas laiks”, izsūtot desmitiem reklāmu, tajā skaitā mobilajos telefonos īsziņu veidā, aicinot ātri aizņemties naudu. Protams, svētkus svinēt vajag, un vislabāk, ja to var darīt ar vērienu. Tam savukārt bieži nepieciešama nauda. Bet latvietis taču vienmēr centies parādus atdot līdz vecā gada vakaram...
Ja man jautātu, ko es vēlētos saņemt dāvanā Ziemassvētkos, viena no atbildēm būtu — salabot mašīnai dzesēšanas sistēmu, principā tā varētu būt dāvanu karte autoservisā. Tomēr “aizrokoties” līdz dāvināšanas pamatiem, dāvanas patiesā jēga ir parādīt cieņu un mīlestību pret cilvēku, kuram dāvanu pasniedz. Tāpēc nav būtiski, kāds ir dāvināšanas iemesls — svētki vai dzimšanas diena, un svarīga nav iztērētā summa vai skaisti iesaiņotais nieks, bet gan saturs, vēstījums, kuru īpašā veidā nododam otram lietošanā. Ja mēs katrs dāvanas izvēlē ievērotu šo principus, mantas veikalu plauktos paliktu nenopirktas, nieku ražotāji Ķīnā bankrotētu. Atgriežoties pie britu veikala reklāmas, vai šie nieki — saspraudes, gumijas —, kas saņēmējos raisīja mulsumu un apjukumu, patiesībā simboliski nenozīmē mūsu ikdienišķo nevērību pret dāvanas saņēmēju? Ja man jāizvēlas dāvana cilvēkam, kuram vēlos parādīt savu cieņu un mīlestību, tas patiesībā ir ļoti grūts uzdevums. Tas varētu būt liels ugunskurs pļavas vidū, kas simboliski vēstītu manas jūtas. Varbūt garlaicīgi, bet tā varētu būt arī grāmata, kas ilgi un rūpīgi meklēta grāmatnīcas plauktos. Tāda, kuras saturs atklāj jauno un iedvesmo.
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra